Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Na temeljima profesorskih kvaliteta leži nada u nova, mlada i izvrsna ostvarenja

28.02.2011. 23:00
Na temeljima profesorskih kvaliteta leži nada u nova, mlada i izvrsna ostvarenja


Izložbu su potaknuli upravo naši profesori koji svoju umjetničku i ostalu naobrazbu nesebično i s puno mara prenose na učenike. Izložba je potaknuta snagom i darovitošću pojedinaca, a od velikog je značaja za Školu jer izlazi kao argument za nadanja novih, mladih i izvrsnih ostvarenja koja će izniknuti na temeljima profesorskih kvaliteta. Namjera nam je bila upoznati javnost s ljudima koji rade u Školi, s njihovim stvaralačkim opusom kako bi se stvorila zaokruženija slika našeg rada i stvaralaštva, kazala je Marjana Bakmaz
Prošlog je tjedna Škola primijenjene umjetnosti i dizajna Zadar priredila izložbu radova svojih nastavnika. Izložba, na kojoj sudjeluje 14 profesora Škole i dvije više savjetnice za likovnu kulturu i likovnu umjetnost u Muzeju antičkog stakla. Svoje su radove javnosti, pa i znatiželjnim očima svojih učenika predstavili Lea Ljuba Kocijan, Lidia Biočić, Zita Rončević Švaljek, Maja Pavin Radaljac, Blaga Peterski, Zvjezdana Marguš Prohaska, Adam Marušić, Inga Budimir, Mijat Radas, Irena Baković Marušić, Boris Lukić, Diana Šimek, Bojana Vukojević, Josip Mišulić, Marko Perić i Jurica Blažević. O izložbi, Školi primijenjene umjetnosti i dizajna, likovnom stvaralaštvu njezinih profesora i učenika razgovaramo s Marjanom Bakmaz, ravnateljicom i Mijatom Radasom, nastavnikom plastičnog oblikovanja i dekorativnog oblikovanja. Nastavnici, učenici i ostalo osoblje škole veoma su ponosni na postavljenu izložbu.
Središte razvoja likovnog izražavanja
Kako i zašto je došlo do ove izložbe?
Bakmaz: Naša škola koja djeluje od 2002. U području likovne umjetnosti i dizajna u relativno je kratkom razdoblju postala središte razvoja likovnog izražavanja mladih ljudi na ovom području. Bez kvalitetnih ljudi to ne bismo mogli ostvariti. Izložbu su potaknuli upravo naši profesori koji svoju umjetničku i ostalu naobrazbu nesebično i s puno mara prenose na učenike. Izložba je potaknuta snagom i darovitošću pojedinaca, a od velikog je značaja za Školu jer izlazi kao argument za nadanja novih, mladih i izvrsnih ostvarenja koja će izniknuti na temeljima profesorskih kvaliteta. Namjera nam je bila upoznati javnost s ljudima koji rade u Školi, s njihovim stvaralačkim opusom kako bi se stvorila zaokruženija slika našeg rada i stvaralaštva.
Kako su Vaši učenici reagirali na izložbu svojih profesora?
Bakmaz: Učenici su znali da spremamo ovu izložbu te su za to vrijeme bili vrlo znatiželjni, ali su nas i podržavali. Sudeći po njihovim odličnim reakcijama izložbu su odlično prihvatili. To je ze njih uistinu bio nesvakidašnji događaj. Osim što su imali priliku vidjeti radove svojih profesora, mogli su se staviti u ulogu njihovih kritičara. Svom učenju likovnosti i umjetnosti tako su mogli dodati još jednu dimenziju.
Kako mladi umjetnici prihvaćaju nastavnički posao?
Mijat: Da budem iskren, većina nas uistinu je zadovoljna poslom u školi. Međusobno se družimo i možemo pratiti tko od nas što radi. Tako se potičemo, pa i na neki suptilan način – natječemo. Mislim da je to puno bolje nego da smo izolirani u svojim ateljeima i radimo samo za sebe. Može se kazati da smo još premladi da živimo od umjetnosti, ali dovoljno svježi i zagrijani da živimo za umjetnost. Takvi, dobro funkcioniramo s mladima i razumijemo ih. Ovaj naš posao, u neku ruku, doživljavamo kao oblikovanje mladih ljudi.
Kakav je interes Vaših učenika za likovnim izražavanjem?
Mijat: Djeca s kojom se susrećemo u srednjim školama u jednom su nezgodnom i osjetljivom razdoblju hormonalnog naboja. Baš u toj fazi života kreativnost može imati čudesan meditativni učinak, da se kroz stvaralaštvo odvuku od vlastite biologije i dožive oslobođenje od svih mentalnih tegoba i kompleksa. Mi profesori smo tu da ih uvijek iznova na to potičemo jer oni tu radost brzo zaborave.
“Zaraza” umjetnošću
Kako vi, nastavnici u školi potičete kreativnost u nastavi?
Mijat: U izvođenju svakodnevne nastave komponentu kreativnosti u učenicima možemo najbolje potaknuti baš mi, njihovi profesori, redom akademski kipari, slikari ili grafičari. Radost i ushićenje koju donosimo sa sobom iz svojih ateljea i naša „inficiranost” umjetnošću može vrlo lako zaraziti i naše učenike. Kreativnost je radost. Kreativnost je volja i motiv. Također, na nama profesorima je da ne budemo kruti u pogledu nastavnih jedinica i tema, nego da neprestano osluškujemo što bi to učenici htjeli raditi, jer u njima uvijek postoji doza otpora i bunta prema onome što se mora. Kada kroz razgovor otkrijem polje interesa određenog učenika, bila to glazba, sport, film ili nešto treće zejednički se dogovaramo o temi li motivu. Kada sam sudjeluje u odabiru teme učenik je od početka do kraja stvaralačkog procesa kreativan. Težnja za gotovim radom koji njemu znači nešto posebno postaje njegova vlastita, unutarnja pokretačka snaga koja ga vodi uspjehu.
Na otvaranju izložbe je, pored toga što je istaknuta dobra suradnja s Muzejem antičkog stakla, bilo govora o tome kako bi učenici dio prakse ostvarivali u Muzeju.
Bakmaz: Da, našu dobru suradnju s Muzejem antičkog stakla valja još jednom istaknuti, ali isto tako valja reći kako izvrsno surađujemo i s Narodnim muzejem Zadar i Kazalištem lutaka Zadar. Što se tiče spomenute prakse naših učenika treba najprije znati da mi u školi ne provodimo praksu, odnosno da svi naši predmeti imaju status teorijskih predmeta. Škola nema ni mogućnosti za neke oblike praktičnog rada učenika. Primjerice, nemamo peći i ostala pomagala za izradu predmeta od stakla, pa smo došli na zamisao da bi se uz stručnjake iz Muzeja stakla učenici mogli učiti izradi staklenih predmeta i tako imati vježbe. Ta je ideja pred realizacijom.
Škola je 2002. godine započela s jednim zanimanjem iz područja likovne umjetnosti i dizajna, danas obrazuje učenike iz šest zanimanja navedenog područja. Pored prvotnog dizajnera odjeće tu su dana sgrafički dizajn, slikarski dizajn, fotografski dizajn, aranžersko-scenografski dizajni i dizajn tekstila. Mislite li da bi navedeni spektar zanimanja trebalo i dalje proširivati?
Bakmaz: Naravno. To smo kroz izložili i Zadarskoj županiji kako bi imali u planu tijekom izrade mreže škola. U planu nam je pokrenuti smjer obrazovanja za industrijski dizajn. No, valja znati kako se naša škola neprekidno suočava s nizom tehničkih poteškoća. Budući da smo smješteni na trećem katu ove zgrade (zgrada u kojoj su i dvije zadarske gimnazije u Perivoju Vladimira Nazora, op.a.) vrlo nam je teško donijeti gore potrebni materijal, primjerice glinu ili kamen. Potom kada radimo u kamenu i sličnim predmetima djelatnici i učenici susjednih škola se žale na buku.
Koji su budući planovi Škole primijenjene umjetnosti i dizajna?
Bakmaz: Spomenula sam odličnu suradnju sa zadarskim lutkarima. Ove godine naša škola sudjeluje na izradi vizualnog identiteta Susreta lutkarskih kazališta koji će se održati u Zadru. Tamo ćemo prirediti i izložbu rješenja vizualnog identiteta SLUK-a. Također, već godinama animiramo sve škole Zadarske županije da sudjeluju na izložbi radova učenika „Art dizajn”. Ove godine izložba će biti postavljena u sklopu proslave Županijskih dana. Osim toga, upravo profesor Mijat s djecom priprema jedan novi projekt.
Mijat: Da, trenutno izrađujemo jedan veliki mozaik od 15 četvornih metara koji će ujedno biti trajno postavljen na zidu pred ulazom u našu školu. Odlučili smo se za interpretaciju poznate Matisseove slike „Ples”. To smo učinili ne samo stoga što je Matisse otac moderne umjetnosti, već i zato jer ta slika simbolizira radost, optimizam i zaigranost. Upravo su to neke od vrijednosti koje naša škola želi njegovati i kao pozitivnu emociju uputiti svakom posjetitelju koji će nam doći u goste. U ovaj, po dimenzijama i koloritu impresivan mozaik, biti će ukucano preko 15 tisuća malih keramičkih pločica, svaka vrlo pažljivo odmjerena, odrezana i ukomponirana u cjelinu. Ova drevna, vrlo zahtjevna i ja bih rekao „samostanska” tehnika uvela nas je u stanje zadubljenosti i koncentracije. Maturanti koji rade na njemu su toliko motivirani ostaviti nešto vrijedno za svoju školu i njezine buduće generacije da je uspjeh neminovan.