Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Tajna uspjeha je u brzom izlasku na teren

Autor: Siniša Klarica

31.08.2009. 22:00
Tajna uspjeha je u brzom izlasku na teren

Foto: Filip BRALA



Iako se može reći da su vremenske prilike, kišno proljeće, a posebice lipanj te vrlo mali broj dana s burom ove godine išli na ruku vatrogascima, umnogome je poboljšana taktika gašenja požara. Nakon kornatske tragedije poboljšana je posebice koordinacija između zemaljskih i zračnih snaga, tako da ne dolazi do disperzije sredstava i ljudstva
Ovogodišnja protupožarna sezona i relativno mali broj požara na otvorenom umnogome su smanjile sumnje s početka sezone da hrvatske zrakoplovne protupožarne snage neće biti u stanju učinkovito reagirati u slučaju većih ugroza, kako su o tome brujali hrvatski mediji. Svih 5 kanadera CL 415 i 6 Air Tractora (četiri Fire Bossa s plovcima i dva 802 na kotačima) danas su spremni za akciju, uvjerava nas zapovjednik protupožarne eskadrile bojnik Davor Turković.
Uzlijetanje s prvim zrakama sunca
– Tom broju pp-zrakoplova pridružuje se prema potrebi i određeni broj helikoptera stacioniranih u bazama Divulje i Lučko, tako da je u ovom trenutku, s obzirom na veličinu zemlje, Hrvatska daleko najjača vatrogasna sila na svijetu. Od početka godine pet kanadera CL-415 gasilo je 38 požara te pri tom obavilo 1.270 letova. U 120 sati leta izbačeno je 7.230 tona vode. AT-ovi su sudjelovali u gašenju 32 požara, obavili 372 leta, a u 80 sati izbacili su na požarišta 1.104 tona vode, kaže Davor Turković dodajući da su manji AT-ovi pri tom obavili i 128 sati izviđanja. U izviđanju im se pridružuju i zrakoplovi za obuku Pilatus PC-9 i helikopteri Bell 206 B Jetranger.
Iako se može reći da su vremenske prilike, kišno proljeće, a posebice lipanj te vrlo mali broj dana s burom ove godine išli na ruku vatrogascima, umnogome je poboljšana taktika gašenja požara. Ove godine samo je jedan požar, onaj na Čiovu, bio popraćen tako snažnim vjetrom. Nakon kornatske tragedije poboljšana je posebice koordinacija između zemaljskih i zračnih snaga, tako da ne dolazi do disperzije sredstava i ljudstva. Dva zrakoplova Air Tractor izmještena su na aerodrome Dubrovnik i Brač, odakle dva puta dnevno polijeću na zadaće pp-izviđanja. Kako su napunjeni s preko 3.000 litara vode, do dolaska zemaljskih snaga odmah mogu udariti po požaru.
– Spremni smo još brže reagirati , jer danas nije problem pravovremene dojave. Problem je u pristupačnosti terena i u tome kako požar što prije početi gasiti. Vidite, do najudaljenije Prevlake mi smo na požarištu za oko sat vremena leta. Međutim, analize su pokazale da primjerice 2003. najveći problem nije bio nedostatak letjelica, nego procjena i odabir prioriteta. Važno je da se požar, ako je ikako moguće, u začetku napadne s maksimalno potrebnim snagama, kako kasnije bilo problema, rekao je Davor Turković.
Za razliku od njihovih kolega u ostalime dijelovima Europe, hrvatski zračni vatrogasci uzlijeću s prvim zrakama sunca i ne prestaju letjeti dok se požar ne ugasi. U francuskoj piloti ne uzlijeću prije 9,00, a pilot a nitko ne smije prozivati ako kaže da mu je potrebno 3 sata odmora. Veliki požari u Španjolskoj, Grčkoj i ostalim mediteranskim zemljama nastali su zbog činjenice da se na njih nije pravovremeno reagiralo. Ima čak i takvih situacija, kaže bojnik Turković gdje se uopće požari i ne gase, pa dolazi do katastrofalnih scena koje kasnije prenose velike TV kuće.
“Nećemo ostati bez pilota”
– Mi polijećemno u cik zore i letimo do mraka. Primjećeno je da su u posljednje vrijeme i zemaljske snage puno požrtvovnije. Niti jedan požar ne propuštamo. Gasimo sve dok se god vatra ne ugasi. Jedini požar kojeg nismo mogli gasiti bio je onaj prošle godine kod Makarske, ne zbog vjetra nego zbog zbog velikih turbulencija. Procijena je tad bila da ugroza bila veća nego korist od gašenja. Udar po požarištu s četiri i više zrakoplova odjednom u konačnici je jeftinija inačica, nego samo jednim zrakoplovom gasiti požar, napominje bojnik Turković.
Turković također demantira glasine da bi se uskoro moglo dogoditi da pp-eskadrila ostane bez pilota. Naime, nedavno je propala selekcija za najnoviji naraštaj pilota HRZ-a. Više od mjesec dana, MORH odbija o tome službeno izvjestiti javnost, a istovremeno Turković kaže da se neće dogoditi da pp-zrakoplovi ne polete jer nema nikog tko bi upravljao njima. Glavni razlog bojazni je neatraktivnost letačkog zanimanja. Dodatno, svi se piloti „draftaju” za buduće pilote nadzvučnih aviona, pa moraju imati A-kriterij zdravstvene sposobnosti.
Odvajanje od HRZ-a neminovno
Poznato je da je RH još  jednom odgodila nabavku borbenih zrakoplova. Zbog opasnosti od dupliranja resursa, osobito u vremenu recesije, nije moguće ni pomišljati o izdvajanju pp-zračnih snaga iz sustava HRZ-a što će u konačnici biti neminovnost. Kako doznajemo, od 80-tak prijavljenih kandidata, nitko nije imao potrebnu zdravstvenu sposobnost. Plaće pilota kanadera ovise o činu, godinama staža i ustrojbenom mjestu-dužnosti. Tako ima pilota, kaže bojnik Turković, koji imaju veću plaću od njega kao zapovjednika, jer imaju veći čin i više godina radnog staža. No za ilustraciju, kapetan kanadera ovisno o činu i zapovjednoj dužnosti može povrh plaće dnevno zaraditi oko 430,00 kuna na ime pojačanog naprezanja u protupožarnoj sezoni. Ove godine obučena su dva nova pilota AT-ovih Fire Bossova. Trenutno su na obuci jedan kandidat za kapetana i dva za kopilote, a sva obuka odvija se u realnim uvjetima, na požarištima.


 BOMBARDIER CL SPREMAN DO SEZONE 2010.


Kašnjenje u isporuci najnovijeg kanadera CL 415 reg. oznake 888 dogodilo se zbog recesije. Naime u kanadskoj tvornici Bombardier u Montrealu, samo se sklapaju avioni. Nekoliko kooperanata ili se našlo u ozbiljnim poslovnim poteškoćama ili su propali. Najnoviji, peti kanader ili po novome Bombardier CL 415 najvjerojatnije reg. oznake 811 očekuje se krajem godine i bit će spreman do pp sezone 2010.




 SKUPA DODATNA OPREMA


Nabavka posljednjih dvaju kanadera koštala je Republiku Hrvatsku 52,6 milijuna američkih dolara ili 26,3 milijuna dolara po komadu. Međutim, nakon sezone novi kanader 888 ide ponovno u Kanadu gdje će njemu i novome 811 biti ugrađena dodatna oprema vrijedna čak 9.581.942,47 američkih dolara. Što će toliko skupo platiti hrvatski porezni obveznici pitali smo bojnika Turkovića.
– To su prije svega Cockpit-voice recorder i Flight Data Recorder poznatiji pod zajedničkim nazivom „Crna kutija”. Bit će ugrađen i novi ELT-Emergency Locator Transmiter, uređaj koji u slučaju nesreće odašilje signal o položaju aviona na novoj frekvenciji. Tu je i GPS-maping mode, uređaj za prikaz položaja i kursa aviona na mapi koja se pojavljuje na jednom od ekrana u avionu. U avione će se ugraditi još jedno sjedalo za četvrtog člana posade pa će se nova dva kanadera moći koristiti u akcijama traganja i spašavanja. Ugradit će se sjedalo za 3 prevožene osobe. To može biti medicinsko osoblje, specijalac-ronioci, VIP -osoba. Sjedalo će se ugraditi odmah iza rezervoara s vodom. Na avionu 811 bit će proširena cargo-vrata, pa će avion moći izbacivati padobrance ili spašavati utopljenike. Iznad spremnika za pjenilo bit će ugrađena medicinska oprema za 6-7 osoba, tj. prostor za nosila. Tako visoka cijena za ovu dodatnu opremu poslijedica je činjenice da na svijetu nema još jednog proizvođača ovakvih pp-zrakoplova pa se odabir i kupnja odvijaju putem izravne pogodbe. Ukupna cijena nabavke dva novih kanadera CL-415 bit će 62.181.942,47 američkih dolara. Zbog velikih požara u Grčkoj, mnoge EU-zemlje također nabavljaju nove kanadere, tako da Bombardier nema zrakoplova na skladištu. Gradnja hrvatskih kanadera financira se iz prispjelih tranša.


 ISPRAVNOST ZRAKOPLOVA 90 POSTO


S postojećim, ali i konačnim brojem pp-letjelica kaže Davor Turković, moguće je obaviti svaku protupožarnu zadaću koja se stavi pred njegovu eskadrilu. Eskadrila odnedavno više nema onaj poznati broj 855. u svom nazivu, nego se samo zove Protupožarna eskadrila. Bilo dobro imati još jedan AT-802 F, dvosjed, kako bi se što brže mogli obućavati novi piloti. Upravo se oko Air Tractora, osobito AT-802 F Fire Boss koji mogu uzimati vodu s površine mora, stvorila fama kako hrđaju, kvare se te da je RH njihovom nabavkom zapravo kupila mačka u vreći. Najprije će sve to biti, kažu dobri poznavatelji prilika u HRZ-u, posljedica činjenice da Zrakoplovno-tehnički zavod u Velikoj Gorici, gdje se servisiraju i remontiraju svi zrakoplovi HRZ-a, izlazi iz sustava MORH-a, pa se oko toga pletu najrazličitije igrice. Istina je, potvrđuje Turković, da su otkrivene neke greške u eksploataciji, ali one nisu dovele do toga da bi avioni morali biti prizemljeni. Po nekim izvorima, španjolski proizvođač ovih američkih pp-zrakoplova, uvažio je primjećene greške i one će biti otklonjene o trošku proizvođača. Turković kaže da je Fire Boss još do prije 8 godina postojao samo na crtaćim ploćama u konstrukcijskim biroima, a da je Fire Boss u praktičnoj upotrebi tek pet godina. Sve uočene greške mogu se provesti kroz dječije bolesti zrakoplova, ali ni jedna nije predstavljala ključni kvar zbog čega bi zrakoplov trebao biti izvan stroja. Trenutno, generalna ispravnost svih hrvatskih protupožarnih zrakopova kreće se oko 90 posto.