Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Ikarov let Branimira Čilića

31.08.2011. 22:00
Ikarov let Branimira Čilića


Cijeli ovaj projekt poznat je i kao “Dolazak na Itaku”, a to znači potragu za ljudima koji još žive iskonskim životom, s prirodom, Ikarov let ili Ikarov pad
Akademski slikar Branimir Čilić izveo je u portu Vrgade performance kojim je nastavljen projekt “Pop art revolution” započet prošle godine na ovome najjužnijem otoku Zadarske županije, a poznat je i pod još nekim nazivima kao 888, ili kako sam Čilić kaže:
– Cijeli ovaj projekt poznat je i kao ‘Dolazak na Itaku’, a to znači potragu za ljudima koji još žive iskonskim životom, s prirodom, Ikarov let ili Ikarov pad.
Opremljen krilima koja asociraju na Ikara i njegov let, a podjednako i na nedosanjani san o letu Leonarda da Vincija, Čilić se bacio u more te nakon što ga je brod odvukao na određeno mjesto, izronio slike koje su bile potopljene u moru od prošle godine i početka projekta.
– Godinu dana smo ostavili slike u moru da bismo dobili referencu nečega što samo more daje i more nudi, a letjeti, pak, mogu samo oni odabrani, kaže Čilić naglasivši da to znači da su za ovakve projekte potrebni oni ljudi koji osjećaju istinsku jadransku idilu i ozračje, izvornu kulturu i hortikulturu koja leži pokraj nas ali je često ne vidimo.
– Svi prolaze pokraj: i kustosi, i ministri kulture, i ne vide ništa jer im je bitno samo biti na Brijunima ili u Dubrovniku. Ovdje, na Vrgadi ili sličnim mjestima nalaze se pravi izvori inspiracije za umjetnike. Gdje se skače, roni, leti, ističe Čilić koji na Vrgadi stvara dvije godine, a u ovom kraju je i duže, jer je nekoliko godina bio i u Maškovića hanu u Vrani, gdje je bilo organizirano više izložaba na otvorenom.
Izranjanje slika iz mora povezano je ovom prigodom s akcijama za osnivanje udruge HH – Hrvatska hrana, koja u svom programu posebno naglašava spoj kulture i umjetnosti s nastojanjima očuvanja autohtone hrvatske prehrambene i gastronomske baštine. Ovom se prigodom tako na Vrgadi predstavilo običaj sušenja morskoga psa “pod kapotom”, koji je tu bio veoma omiljen. Zato je i na slike kad su izvađene iz mora postavljen osušeni pas kao svojevrstan simbol.
– Poznato je da je pas – čuvar, čuvar kuće, dvorišta, a ovaj sušeni morski pas za nas je također simbolični čuvar naše tradicije i običaja, kazao nam je Zoran Krpetić, umirovljeni fotograf koji je dosad prikupio više od stotine autohtonih recepata.
– Jedan projekt smo nazvali ‘Otok – točka nestajanja’. To je neminovnost koja se približava svakome otoku i njegovim stanovnicima. Svi ti običaji nama dolaze danas tako da kad ih se pokušavamo sjetiti, moramo dobro zaviriti u knjige da bismo uopće mogli znati što su naši stari radili kako bi preživjeli na ovim prostorima. Točka nestajanja je tako doslovce ono što još ostaje u našoj memoriji i što trebamo čvrsto zavezati i sačuvati, ustvrdio je Krpetić.
Čilićev “Ikarov let” je inače bio prva u nizu manifestacija kojima u HH žele pokrenuti povezivanje umjetničkih akcija, osobito performancea s hrvatskom gastronomskom baštinom te će se nastaviti održavati tijekom čitave godine na prostorima Zadarske županije.