Četvrtak, 18. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Najviše se očekuje od izgradnje trajektnog terminala u Gaženici

Autor: Siniša Klarica

01.01.2009. 23:00
Najviše se očekuje od izgradnje trajektnog terminala u Gaženici

Foto: Zvonko KUCELIN



Najviše se očekuje od izgradnje Trajektnog terminala u Gaženici. Cijeli projekt finaciraju EIB i KFW s 220.000.000,00 eura i Republika Hrvatska s 16.000.000,00 eura. Projekt je to koji će nakon više stotina godina postojanja, u potpunosti promijeniti zadarsku urbanu sliku i potpuno redefinirati život na užem dijelu administrativnog područja Grada Zadra
Za nedavne tiskovne konferencije povodu izdavanja korporativnih obveznica Šporstkog centra Višnjik, ova gradska tvrtka priredila je brošuricu u kojoj su definirani kapitalni projekti Grada Zadra u prošloj i ovoj godini. Zvršetkom izgradnje Dvorane Krešimira Ćosića nije završio program izgradnje ŠC Višnjik. U ovoj godini, napokon bi se trebalo završiti i zatvoreno plivalište vrijedno, po najnovijem, 98.123.504,11 kn. Iako kod dvorane nema dvojbi za mogućnost organiziranja najvećih sportskih priredaba, dotle kod zatvorenog plivališta još sasvim nije jasno koja velika sportska natjecanja Zadar može u vodenim sportovima organizirati. Godišnji planirani prihod ŠC Višnjika iznosi 15.917.148,00 kn koji se prvenstveno odnosi na sredstva koja će biti transferirana iz gradskog proračuna, ali i vlastitih prihoda. Tu se misli na prihode koje od raznih manifestacija ostvaruje velika i njezine pomoćne dvorane.
Obnova Foruma
Zatvoreno plivalište nije definirano kao objekat koji će sam sebe moći, pa niti približno isplaćivati, što ga ne svrstava u manje važne objekte. U budućnosti, kad se realizira projekt gradskog stadiona, Višnjik može računati da bi mogao postati neka vrsta hrvatske Antalije, sportsko turističke destinacije za najzahtjevnije sportske klubove. Do tad, Zadar se mora dokazati u organizaciji nekoliko najvećih i najzahtjevnijih sportsko-kulturnih priredaba. Međutim, u brošuri jasno piše da je kod zatvorenog bazena tek „…pretpostavka da će ovo dvoransko plivalište zadovoljiti sve potrebe lokalnog plivačkog i vaterpolo kluba, ali da će omogućiti gradu da se natječe za najvažnija plivačka i vaterpolo natjecanja. Iako je odavna najavaljeno, bazen još nije sasvim priključen na lokalnu kanalizacijsku mrežu, pa tako još uvijek nije izvršeno probno punjenje te započeo dvomjesečni probni rad.
Zadarska tvrtka Ploter na drugom dijelu grada izvodi radove na obnovi Foruma. U prvoj fazi, konstruktivno je sanirana cisterna na Forumu za nekih 700.000 kn gradskih sredstava. U pripremi je druga faza uređenja s popločavanjem dijela obuhvata nekadašnjeg „Zelenog trga” Predviđena vrijednost te faze radova je 8.000.000,00 kn. U projektu je i treća faza uređenja zelenih površina s arheološkim izlošcima. Muzej antičkog stakla je pred završetkom, a priprema se dokumentacija za tehnički pregled, dok su u tijeku radovi na unutrašnjem uređenju.
Gospodarska zona Crno
U Međunarodno pristanište, ili u pristanište za „cruisere”, utrošeno je do sad 48.000.000,00 kn, a trenutno se vrše ispravke detalja i popravci. Dodatni radovi na ovom pristaništu koštat će punitelje proračuna Grada Zadra dodatnih 2.900.000,00 kn. Na ulazu u grad, na površini oko 400 ha trebala bi niknuti dugo očekivana Gospodarska zona Crno u kojoj će se izmjestiti dobar dio zadarske industrije i proizvodnih pogona. GZ Crno zapravo je motor budućeg razvoja čiju okosnicu trebaju činiti visokoakumulativne i hi-tech djelatnosti. Međutim, iako je Urbanistički plan uređenja zone donesen, još traju pregovori oko rješavanja imovinsko-pravnih odnosa.
Možda se najviše očekuje od izgradnje Trajektnog terminala u Gaženici. Cijeli projekt finaciraju EIB i KFW s 220.000.000,00 eura i Republika Hrvatska s 16.000.000,00 eura. Projekt je to koji će nakon više stotina godina postojanja, u potpunosti promijeniti zadarsku urbanu sliku i potpuno redefinirati život na užem djelu administrativnog područja Grada Zadra. Tim u svezi gotov je UPU, ishođena lokacijska dozvola, a građevinska će se ishoditi po fazama. U prvoj fazi bit će izvršeni zemljani radovi i izgrađen sekundarni lukobran. Zvršetkom trajektnog terminala, u nešto daljoj razvojnoj percepciji, Zadar će se u turističkom smislu podijeliti na dvije zone. Jedna bi bila zona ekskluzivnog, ali mirnog turizma čija će okosnica biti Poluotok, a zona oko trajektnog terminala pripala bi „živahnijoj” inačici s objektima popt noćnih klubova, zabavom na otvorenom i sl. Uglavnom, alarmantno gušenje Polutoka ljeti od strane tranzitnih turista trebalo bi postati prošlost, čime se oslobađa pravi kulturno-povijesni resurs Poluotoka.
Osnovna škola Bili Brig
Preko puta GZ Crno trebao bi niknuti uređeni šumski kompleks Musapstan. Do sad je za ovaj projekt izrađena prostorno-ekološka studija vrijedna 127.000,00 kn, a izrada projekta infrastrukture koštat će 723.000 kn. Prema zamisli Hrvatske šume su iskrčile prosike i trebale bi napraviti zemljane readove na novoj, oko 2,5 km dugoj prometnici. Grad Zadar proveo je nadmetanje za idejnu studiju i izradu projekta infrastrukture, nakon čega slijedi procijen troškova izgradnje i ishođenej potrebnih dozvola. Uz Žmiriće, Musapstan bi trebao postati omiljeno zadarsko izletište u okviru kojeg će biti izgrađena i kapela hrvatskih branitelja.
Osobe s posebnim potrebama uskoro će na Mocirama imati svoj centar za obrazovanje i rehabilitaciju. Centar bi obuhvaćao dječiji vrtić za djecu s teškoćama u razvoju s osam jedinica dnevnog boravka za 80 djece. Zatim bi se u taj komplek smjestila i osnovna škola za 100 djece, sportska dvorana i vanjsko igralište. Izgrađen će biti stacionar za osobe s težom mentalnom retardacijom kapaciteta 50 osoba. Tu su još i dom s apartmanima na dva kata s prostorima zajedničkih i individulanih terapija.
Na suprotnom dijelu Grada konačno će biti završena Osnovna škola Bili Brig vrijedna 55 milijuna kuna u okviru koje bi trebala biti izgrađena još jedna sportska dvorana u kojoj će se moći igrati rukometne utakmice. Očekuje se da će to značajno rasteretiti OŠ Stanovi jer će pola učenika iz ove škole priječi u onu na Bilom Brigu.
Realizacijom svih tih projekata Zadar više neće biti najpropulzivniji, nego jedan od najpoželjnjijih gradova za življenje u Hrvatskoj. Istin, to je već i sad, ali cijeli taj skup aktivnosti s vremenom otvoriti nova razvojna pitanja. U ozračju žestokih, ali ne i ispraznih polemika oko razvojne politike grada, jasno je da je paraleno razvijanje koncepta gospodarskog uzleta i nadgradnje jedini ispravni put. Zanimarivanje jednog nauštrb drugog bilo bi dugoročno vrlo loše z asve građane Zadra, a prvo iskušenje, najavljena velika kriza, očekuje gradsku vlast već u ovoj godini.