Kroz vrijeme i prostor u potpunoj tišini

Slika korisnika admin
Autor: 
mitsubishi
"Rezervoar" je sada u bateriji - Mitsubishi i-MiEV

Predugo smo svjedočili svojevrsnoj nebrizi, pa čak i bahatosti kad je u pitanju veza između automobila i ekologije. Naprosto standardni benzinski i dizelski agregati su nekažnjivo izbacivali goleme količine štetnih plinova u okoliš, posebice CO2, a da nitko protiv toga nije ozbiljnije prosvjedovao. Točnije - jesu ekološki aktivisti, no nitko ih od odgovornih nije ni slušao pa tako ni prihvaćao njihova upozorenja. No, kako je priroda ipak dala svoj odgovor, i to poprilično snažan te više no upozoravajući, stvari su se ipak počele mijenjati nabolje. Mada, da budemo u cijelosti pošteni - da nije došlo do divljanja cijena energenata, teško bi ma tko natjerao automobilsku industriju na veću štednju i ekološkije ponašanje. Kako se desilo tako su ipak značajno pooštreni zakoni u pogledu dopuštene emisije CO2 a i konstruktori su prionuli poslu. Golem napredak su doživjeli dizelski agregati, prije nešto više od pet godina počeli su se komercijalizirati hibridni automobili, a ove ćemo godine konačno svjedočiti i nešto značajnijem razvoju - električnih automobila. Konačno dakle na svijet počinju dolaziti i ozbiljna prijevozna sredstva koja omogućavaju putovanje bez buke i emisije ma kakvih štetnih plinova.

A mogući lider na tom tržištu mogao bi biti - Mitsubishi. Ta je japanska tvrtka čijim su automobilima posebno oduševljeni poklonici WRC-a na prošlom salonu automobila u Parizu kao konceptno vozilo predstavila gradski automobili kodnog, vrlo nespretnog naziva i-MiEV (Mitsubishi Innovative Electric Vehicle). Simpatični mališan čiji je izgled umnogome krojio kompjutor s obavezom maksimalnog poštovanja aerodinamike, ima sasvim pristojne gabarite dimenzije za prijevoz četiri putnika. Dimenzije d/š/v su mu tako 3395/1475/1600 mm, međuosovinski razmak 2550 mm, a ni zapremina prtljažnika se nema čega sramiti jer joj je volumen 246 litara. Zbog velike težine litij-ionskih spremnika energije, težina čitavog automobila iznosi nemalih 1080 kilograma, no elektromotor snage 64 KS sa zadovoljavajućih 180 Nm okretnog momenta se sa svime jako dobro nosi pa je tako maksimalna brzina i-MiEV-a čak 130 km/h. Automobil je opremljen automatskim, variomatskim mjenjačem koji osim uobičajenih pozicija ima i opciju za energičniju ili ekološkiju vožnju. A da bi se smanjilo trenje a opet osigurala stabilnost i dobre, ili točnije sigurne vozne osobine, pneumatici ispred i straga nemaju iste dimenzije: 145/65 R15 naprema 175/55 R15.

Što se pak tiče punjenja baterije, ona je s klasičnim, konvencionalnim kablom u vlastitoj garaži ili pomoću produžnog kabla na ulici moguća za 5 sati, dok se na posebnim "crpkama" kakve danas postoje u Japanu (i-MiEV je tamo krenuo u prodaju) zahvaljujući posebnom sustavu prijenosa energije - 80 posto napuni za svega 20 minuta! Manje količine energije i-MiEV stvara i sam na način sličan kao što to čine hibridi - viškovi energije koji nastaju gibanjem i kočenjem pomoću posebnog generatora transformira u električnu energiju te ju spremaju u baterije. No, kako nam je to već poznato nakon iskustva s vožnjom hibrida, riječ je o vrlo malim količinama nedovoljnim za ozbiljnije prometovanje.

Kako smo već istaknuli, jedna od negativnosti baterija je ta da povećavaju masu automobila. Ukupna im je težina 50 kilograma, a proizvođač, japanski GS Yuasa s godišnjom produkcijom od 200 tisuća baterija, garantira njihovu 10-godišnju trajnost.

Dolazak električnog Mitsubishija se očekuje za godinu dana, na proljeće 2010. a dodatno upoznavanje s ovim automobilom bit će početkom ožujka na salonu automobila u Genevi.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno