Njihov radni dan počinje u cik zore, a završava sa zalaskom sunca. Na dojavu o požaru sjedaju u svoje letjelice i kreću se iz zraka vodenim bombama obračunavati s vatrenim stihijama duž cijelog priobalja, od Istre do Prevlake, no i jedni i drugi reći će kako su njihovi poslovi sasvim različiti
I dok se “obični smrtnici” boje i visine i vatre, piloti kanadera i helikoptera raspoređeni u Protupožarnim namjenski organiziranim snagama sa sjedištem u Zemuniku i Divuljama, hrabro se i s lakoćom tijekom sezone požara gotovo svakodnevno nose s tim. Njihov radni dan počinje u cik zore, a završava sa zalaskom sunca. Na dojavu o požaru sjedaju u svoje letjelice i kreću se iz zraka vodenim bombama obračunavati s vatrenim stihijama duž cijelog priobalja, od Istre do Prevlake, no i jedni i drugi reći će kako su njihovi poslovi sasvim različiti.
– Avion je avion! Ima dva krila, hidraulične komande, mlazne motore i rezervoare za vodu. Helikopter visi na onoj jednoj opruzi i na sajli nosi “krušku” s vodom. Nikada se ne bih mijenjao s pilotima helikoptera – priča o svom pozivu pilot kanadera, bojnik Davor Turković, inače zapovjednik NOSK-1 (Namjenski organizirana skupina zrakoplova). Sličnog su mišljenja i ostali piloti koji lete na šest Canadaira i šest Air-tractora koliko ih broji zračna baza Zemunik.
– Ovo je posao koji moraš voljeti kako bi ga mogao raditi. Ja sam najprije počeo studirati građevinarstvo, a onda sam vidio natječaj za vojnu akademiju i sebe u toj priči. Diplomirao sam 2007. godine i potom radio kao nastavnik letenja na pilatusima, a od prošle sam godine pilot na kanaderu – ponosno priča 40-godišnji bojnik Tomica Mikec dodajući kako je gašenje požara konkretan posao s vidljivim rezultatima. S njim se slaže i pilot air-tractora Mario Jurčić (31). Kaže kako je letenje izazov, a u ovim letjelicama pogotovo s obzirom na to da je svaka intervencija priča za sebe.
Svaki požar novi je izazov
– Svaki izlazak na intervenciju je različit kako zbog vremenskih uvjeta, a tako i zbog terena, veličine požara i slično. Ali to ima svoju posebnu draž – kaže Jurčić dodajući kako je u zraku iznad požarišta najbitnija međusobna komunikacija kako s ostalim pilotima, a tako i s zapovjedništvom, vatrogascima na tlu i slično. O tim tehničkim pitanjima jednako razmišljaju i piloti helikoptera iz sastava Eskadrile transportnih helikoptera u Divuljama koja nosi naziv “tovari”, a koji su za vrijeme PP sezone u sastavu PP NOS OS RH.
– Tovari smo jer teglimo, radimo, vučemo – s osmjehom dobacuju bojnik Tomislav Pušnik i satnik Dalibor Ivelja, zapovjednik NOSK-2 i njegov zamjenik s kojima smo razgovarali neposredno nakon leta. Iako je u kabini helikoptera temperatura dosezala gotovo 40 stupnjeva Celzijevih, osmjeh s njihovih lica nije silazio. Kažu, nisu se umorili i spremni su se suočiti s bilo kojim zadatkom.
– Kad voliš posao koji radiš onda ti ništa nije teško – kaže Ivelja, Trogiranin koji je još kao dječarac znao da će jednog dana sjesti za upravljač helikoptera. U Divuljama radi još od 2003. godine, a trenutačno je, reći će njegov zapovjednik Pušnik, jedan od najstručnijih i najiskusnijih pilota u eskadrili. Iako mu je zapovjednik, Pušnik koji je u Divulje iz Zemunika došao prošle godine, njegov je učenik kada je riječ o letenju. No, skromni Ivelja dodaje kako je tu samo riječ o iskustvu. A on je svoje, ponosno ističe, kao prva generacija pilota na helikopterima stekao učeći od najboljih. Jednako kao i zadarski kolege, zaljubljeni su u svoje zračne ljubimce, i ne bi se mijenjali. Dijele mišljenje kako u helikopteru, za razliku od kanadera, imaju osjećaj slobode i kontrole.
– Brzine kojima letimo su takve da možemo razgledati okoliš, uživati u ljepotama našeg krajolika, a isto tako i sletjeti po potrebi bilo gdje što kanaderi ne mogu. Oni s piste polijeću i na pistu slijeću, a brzina je takva da im se let svodi na prijevoz od jedne do druge točke – kaže Pušnik. Da je to tako njegov kolega Ivelja potkrjepljuje pričom kada su gasili požar podno Dinare, kod Radmanovih mlinica. Kako bi spriječili širenje požara u kanjon i to u suton, uvlačili su se doslovno u mrak, a vidljivost im je otežavao i gusti dim. To kanaderi nikada ne bi mogli izvesti, ističu piloti helikoptera ponosni na svoju eskadrilu u kojoj im je, kažu, čast raditi jer se njeguje kolegijalan odnos, dobro raspoloženje, ali se radi i na očuvanju tradicije i nekih vrijednosti.
Timski rad temelj uspjeha
No, ekipni rad moto je i zemuničkih pilota kojima dodatni izazov i adrenalin podiže upravo brzina. Naime, prilikom gašenja požara od tla ih zapravo dijeli tek sekunda i pol pa tu nema mjesta pogrešci. No, svi su oni prošli teške i mukotrpne obuke, ovisno o letjelici za koju se obučavaju. I dok je pilotima kanadera i air-tractora osnovna zadaća gašenje pa im je sezona oskudna požarima zapravo izgubljena, oni na transportnim helikopterima nemaju predaha ni za kišnih dana. Njihova je misija daleko šira, a s godinama rada, i piloti i tehničari, koji zajedno s njima kreću na letove, nagledali su se svega, od unesrećenih, izgubljenih u planinama i provalijama, do toga da su čak jednoj rodilji s Visa bili babice.
I to je jedan od razloga zašto se ne bi mijenjao s njima, ističe Turković pod čijim su zapovjedništvom svi piloti PP zrakoplova na zemuničkom aerodromu te svi oni koji će to postati po okončanju nastave. Naime, da bi netko mogao postati kopilot u kanaderu, mora imati najmanje 80 sati leta, a od toga 30 sati mora provesti iznad požarišta u gašenju vatre. Za kapetana je potrebno 107 sata leta, od čega 70 sati svega 20 metara nad vatrom. Turković ističe kako se u obuku koja se priznaje ne računaju požari koji su zahvatili površinu manju od 25 metara četvornih nego mora biti riječ o ozbiljnoj situaciji. Stoga se najviše pilota iškolovalo u požarnim sezonama 2007. i 2008. godine kada je gorjelo na sve strane duž obale, a veliki dio potrebnih sati piloti su tih godina prikupili upravo na zadarskom području.
KOMUNIKACIJA ZRAČNIH I ZEMALJSKIH VATROGASACA TEMELJ JE USPJEHA
Piloti kanadera i helikoptera u gašenje požara uključuju se na poziv iz Centra PP NOS-a u Divuljama. Upravo na međusobnoj komunikaciji i dobroj organizaciji zemaljskih i zračnih snaga temelji se uspjeh i brzina gašenja svakog pojedinog požara. Zračne snage koriste se kad god je to moguće s obzirom na vremenske uvjete, a bez njih je nezamislivo gašenje na nepristupačnim terenima i minski sumnjivim područjima.
ZRAČNE SNAGE ANGAŽIRANE 70 PUTA
U vremenu od 15. svibnja do 1. rujna 2010. godine, kako bi pomogli zemaljskim vatrogascima iz JVP-a i DVD-a, zračne snage PP NOS OS RH na požarištima su angažirane 70 puta od čega Canadairi (CL-415) na 54 požara, Air-tractori (AT-802 A/F) na 20 požara i helikopteri (Mi-8 MTV-1) na 27 požara. Ukupna opožarena površina u tih 70 intervencija je 1038,60 hektara.
najnovije
najčitanije
Zadar
Danas djelomice sunčano uz promjenjivu naoblaku
Style
Manje kalorija
Veganska prehrana bolja je za mršavljenje i snižavanje kolesterola od mediteranske
Feelgood
Sklizak teren
Pobijedite u svakoj svađi s ovih 5 zlatnih pravila (bez pogoršanja stvari)
Style
Otporna penjačica
Glicinija: sve tajne njezina uzgoja i brige o njoj
Košarka
NBA liga
Nikola Jokić odveo Nuggetse do nove pobjede i Lakerse nadomak eliminacije iz doigravanja
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Zadar
legendarni veslač