Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

Čudo koje je stvorio glumac zajedno s publikom

Autor: Hina (H)

04.02.2013. 23:00
Čudo koje je stvorio glumac zajedno s publikom

Foto: FAH



Pero Kvrgić je istaknuo kako mu, zbog odnosa s publikom koji ne slabi na intenzitetu, nikada nije palo na pamet da prestane igrati u njoj. Kako je rekao, vodstvo ITD-a u početku je planiralo samo deset izvedbi te predstave, dok je drugima bilo garantirano barem dvadesetak izvedbi


Legendarna predstava “Stilske vježbe”, u kojoj glumci Pero Kvrgić i Lela Margitić na dvadesetak različitih načina tumače jednu zgodu iz tramvaja, svečanom je izvedbom upriličenom u nedjelju zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK) obilježila 45 godina kontinuiranog izvođenja.
Nedjeljna izvedba na središnjoj nacionalnoj pozornici izazvala je snažne ovacije prepunog gledališta za glumce i autorski tim, a kao dodatna potvrda da je predstava i danas jednako cijenjena i voljena cijela se dvorana digla na noge.
Predstavi je prethodio kratki dokumentarac u kojemu su se autori i glumci prisjetili početaka te iznimne komedije koja već gotovo pola stoljeća oduševljava generacije gledatelja.
Klica protopostmodernizma
“Stilske vježbe” je 1968. u Teatru ITD postavio redatelj Tomislav Radić po djelu francuskoga književnika, pjesnika i esejista Raymonda Queneaua “Exercices de style” iz 1947. Radić, uz Tonka Maroevića, potpisuje prijevod i adaptaciju.
Radić je u dokumentarcu rekao da je predstava koja je zamišljena kao studentski projekt nadrasla očekivanja i postala “čudo koje je stvorio glumac zajedno s publikom”. “To je ono što čini tu predstavu”, kazao je Radić, napomenuvši kako nije riječ o prijevodu nekog drugog autora, već o autorskom djelu.
Maroević je istaknuo kako je vrijednost toga teksta u tome da u sebi “nosi klicu protopostmodernizma”. Osvrnuo se na premijeru izvedenu u maloj dvorani Teatra ITD, s Mijom Oremović kao partnericom Kvrgiću. “Na premijeri nije bilo niti stotinu ljudi, a bila je to jedna od najuspješnijih premijera koje sam ikada vidio”, kazao je Maroević.
Lela Margitić je kazala kako publika danas jednako reagira na predstavu kao i na njezinim počecima, da ista mjesta u tekstu izazivaju smijeh. “Predstava se sve te godine igra s jednakom ozbiljnošću”, kazala je, a Pero Kvrgić je istaknuo kako mu, zbog odnosa s publikom koji ne slabi na intenzitetu, nikada nije palo na pamet da prestane igrati u njoj. Kako je rekao, vodstvo ITD-a u početku je planiralo samo deset izvedbi te predstave, dok je drugima bilo garantirano barem dvadesetak izvedbi.
Visoki standardi
Publika je velikim aplauzom pozdravila glumce čim su izašli na scenu, a Kvrgić i Margitić svojom su glumačkom virtuoznošću “tramvajsku priču za sve generacije” ponovno pretvorili u vrhunsku komediju, izmamiši salve smijeha i buran aplauz.
“Stilske vježbe” svoju su premijeru imale 19. siječnja 1968. Odmah po premijeri predstava je postala hit sezone, a već u travnju iste godine Kvrgić je na 9. Festivalu malih i eksperimentalnih scena u Sarajevu nagrađen Zlatnim lovor vijencem stručnog žirija festivala za najbolju mušku ulogu, a predstava Zlatnom maskom za najbolju predstavu Festivala prema sudu žirija kritike.
Mija Oremović je kao partnerica Kvrgiću igrala u šezdesetak predstava prve sezone izvođenja, da bi 1970. ulogu Nje preuzela Lela Margitić. U međuvremenu, predstava je ušla u legendu – snimljena je za televiziju i radio, te postala fenomen svjetskih razmjera kao najdulje izvođena predstava na svijetu s istim glumačkim postavom, što joj je 2008. donijelo ulazak u Guinessovu knjigu rekorda.
Tijekom 45 godina izvođenja, predstava je osvojila brojne nagrade, te gostovala u gotovo svim većim gradovima i mjestima diljem Hrvatske i regije. Od 2007. izvodi se u produkciji Kazališta Planet Art.
Ravnatelj toga kazališta Marko Torjanac zahvalio se glumcima istaknuvši kako su oni postavili visoke standarde hrvatskome kazalištu te pridonijeli da dosezi hrvatske kulture postanu dostupni i u svijetu.