Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Dionice zamijeniti za TNG ili prodati Jadrankapitalu?

04.06.2016. 22:00
Dionice zamijeniti za TNG ili prodati Jadrankapitalu?


Jadrankapital nudi otkup dionica Tankerske za 700 kuna, dakle 70 kuna više od ponude koju nudi Tankerska plovidba, a vlasnik fonda Miroslav Jeličić Purko kaže da bi cijena bila i značajno veća da sadašnja uprava ne manipulira njome
Zagrebačka burza odlučila je da od 8. svibnja 2016. prestaje trgovanje dionicama Tankerske plovidbe. Međutim, u Tankerskoj su zaprimili određeni broj zahtjeva malih dioničara da im se omogući zamjena dionica Tankerske plovidbe za dionice firme kćeri Tankerska Next Generation, na isti način kao što je bilo ponuđeno u inicijalnoj javnoj ponudi dionica TNG-a. Stoga je uprava donijela odluku da se malim dioničarima omogući prodaja dionica Tankerske plovidbe po jedinstvenoj cijeni od 630 kuna, kako je navedeno u javnom pozivu, uz mogućnost kupnje osam dionica TNG-a u zasebnoj transakciji za navedenih 630 kuna.
Za taj posao angažirana je brokerska kuća Interkapital. Doznajemo da će dioničarima koji se odluče za zamjenu dionica biti isplaćena i pripadajuća dividenda TNG-a, koja bi trebala biti izglasana na Skupštini dioničara 10. lipnja. TNG je prošle godine ostvario 136,8 milijuna kuna prihoda, uz kapitalna ulaganja od skoro milijardu kuna, te generirala neto dobit od 34,5 milijuna kuna. Predložena dividenda TNG-a iznosi 3,95 kuna po dionici.
Udružili se mali dioničari
U Tankerskoj plovidbi je ukupno preko 1.000 malih dioničara, uglavnom fizičkih osoba, od kojih se njih nekoliko odnedavno udružilo u Udrugu malih dioničara Tankerske plovidbe. Predvodnik udruge je Jadrankapital, koji nudi otkup dionica Tankerske za 700 kuna, dakle 70 kuna više od ponude koju nudi Tankerska plovidba. U Tankerskoj ovu ponudu nisu htjeli komentirati. Neslužbeno doznajemo da Jadrankapital otkupljuje svega 1 posto, tj. 5.600 od ukupno 558.537 dionica Tankerske. Također neslužbeno doznajemo da Jadrankapital, za razliku od Tankerske, ne realizira ovu transakciju odmah, već 8. srpnja 2016., tako da dioničari koji bi tada stjecali dionice TNG-a ne bi imali pravo na dividendu. Isto tako, doznajemo da uz ponudu Jadrankapital nije deponirao sredstva u Središnje klirinško depozitarno društvo, da nije dao bankovnu garanciju, te da ugovor zakonski može biti raskinut ako Jadrankapital ne doznači sredstva u roku od pet dana od zatvaranja ponude. Detaljno obrazloženje potražili u ovoj splitskoj investicijskoj kući koja se bavi i prometom nekretnina.
– Mi smo dali ponudu kao Jadrankapital koji je član Udruge malih dioničara Tankerske plovidbe. Koliko sam vidio, naša ponuda je stigla na adrese oko 1.100 dioničara. Mi kupujemo 1 posto tvrtke, a već imamo oko 2 posto tvrtke s povezanim osobama, npr. Stanovi Jadran kojoj je vlasnik Jadrankapital ima ih oko 4.200. Ja kao većinski vlasnik Jadrankapitala imam osobno oko 1.200 dionica Tankerske. Naša ponuda traje do 1. srpnja. Rok za plaćanje je sedam dana od završetka ponude. Mi bismo trebali 3. ili 4. srpnja dobiti obračun i nakon toga uplaćujemo iznos za prikupljen za dionice na račun Središnjeg klirinškog depozitarnog društva. Nakon toga, novac se u roku jednog dana prosljeđuje dioničarima, tako da je iluzorno govoriti da ne plaćamo. Znamo da smo upravi društva stali na žulj jer već dvije godine manipulira cijenom dionice, kaže vlasnik Jadrankapitala Miroslav Jeličić Purko.
Povlaštene informacije
Purko ističe da je knjigovodstvena vrijednost dionica 2.000 kuna, a dobit firme je 50 posto od cijene dionice. Priznaje da je čak i iznos koji njegova tvrtka daje za dionice Tankerske mala, jer se očekuje da će vrijednost doći barem do knjigovodstvene. Također, proziva za nekorektnost sadašnju upravu Tankerske plovidbe, jer je dala ponudu u trenutku kad znaju rezultate poslovanja.
– U isto vrijeme raspolažu s povlaštenim informacijama koje nisu objavili. Nije baš pristojno da uprava koja pred sobom ima revizorsko izvješće otkupljuje dionice znajući koliko dionica vrijedi, a da to saznanje nije podijelila s dioničarima i javnošću. Naišli su na nas koji smo tvrd kamen. Jasan mi je cilj koji je u ovoj igri težak oko 2 milijarde kuna, koje bi trebale završiti u rukama pet ljudi, ali o tom kad dođe vrijeme, nastavio je prvi čovjek Jadrankapitala, dodajući da je pravilo u Tankerskoj „Kad vam uprava nešto nudi, ne prodajite!”.
U ovakvim transakcijama mali dioničari načelno su nezainteresirani jer imaju manji broj dionica vrijednih 3-4 tisuće kuna. Samo sudska pristojba, u slučaju sporenja košta 2.000 kuna, pa im se ne da oko toga zamarati ili ulaziti u sukob. Po Jeličić Purku upravo to uprava koristiti i naginje jednom vlasniku – Zakladi, što je po njemu suprotno Zakonu o trgovačkim društvima.
– Na sljedećoj skupštini zatražit ću od predsjednika uprave Marija Pavića i Upravnog odbora da se javno očituju u trenutku glasovanja o njihovoj razrješnici, o tome jesu li ili nisu članovi savjeta Zaklade. Zaklada je vlasnik Tankerske plovidbe, član savjeta Zaklade je po statutu poslovodstvo tvrtke, što je potvrdila revizija. On pak kaže Zakladi kako će glasovati na skupštini. Hipotetski postavljeno Pavić, koji je član savjeta Zaklade, što bi po statutu trebao biti, glasuje je li on ispravno radio ili nije. Time sam sebe odrješuje i skida odgovornost sa sebe. Tako su radili i njegovi prethodnici Stanko Banić i Ive Mustać. To po hrvatskim zakonima nije prihvatljivo. No oni već dvadeset godina taje podatak tko su članovi savjeta Zaklade, upozorava Jeličić Purko.
Korisnici Zaklade su zaposlenici Tankerske plovidbe dok rade u tvrtki, ali po splitskom investitoru je vrlo značajno što je u nekoliko godina broj zaposlenih spao s 850 na 400, kao posljedica promjena koje su „amenovane” procesom privatizacije najznačajnijeg hrvatskog brodara.
Pavić: Dioničari imaju više opcija
– Zbog interesa malih dioničara, a prvenstveno zbog navedene činjenice da se na burzi više ne može trgovati dionicama Tankerske plovidbe, odlučili smo dioničarima omogućiti navedene transakcije. Pri tome se dosljedno primjenjuju načela jednakog položaja dioničara. Dioničari koji prodaju dionice Tankerske plovidbe imaju mogućnost kupnje dionica TNG-a u zasebnoj transakciji, s time da Tankerska plovidba jamči da će svaki dioničar za jednu prodanu dionicu Tankerske plovidbe moći steći osam dionica TNG-a. Transakciju u kojoj će biti omogućeno garantirano stjecanje dionica TNG-a u određenom omjeru Tankerska plovidba nema namjere ponavljati u budućnosti. Stjecanje dionica TNG-a nije uvjet transakcije, dioničari imaju opciju i da samo prodaju dionice Tankerske plovidba bez stjecanja dionica TNG-a, ističe s druge strane Pavić.
– Ponudu Jadrankapitala ne želimo komentirati. Gospodin Miroslav Jeličić Purko stoji iza te tvrtke u zadnje vrijeme agresivno nastupa u javnosti, a njegove ničim izazvane aktivnosti sve više liče na reket kojem je jedini cilj izvući maksimalnu korist za sebe osobno, pritom hineći zabrinutost za male dioničare. Za zapitati se je otkud pojedincu toliki novac za špekuliranje na burzi i tko stoji iza njega. Trenutno smo u konzultacijama s našim odvjetnicima da utvrdimo elemente kaznenih djela u njegovim aktivnostima. Svatko tko pozna Upravu i Nadzorni odbor Tankerske plovidbe zna da su im interesi ove kompanije ispred svega, a Državni ured davno je objavio reviziju pretvorbe i privatizacije Tankerske plovidbe, koja je potvrdila suglasnost sa Zakonom. Ukupan broj zaposlenika u grupi Tankerske plovidbe raste, a nadamo se da će tako biti i u budućnosti. Da je privatizacija išla po modelu kakav nam se čini da zagovara gospodin Purko, pitanje je bismo li danas imali Tankersku i kakva bi bila, rekao nam je direktor Mario Pavić.