Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Zadarski prosvjetari (ne) pozdravljaju novitete

Autor: Valentina Mlađen

04.11.2012. 23:00
Zadarski prosvjetari (ne) pozdravljaju novitete

Foto: Zvonko KUCELIN



Ideja još nije sazrela. Već dugi niz godina imamo tradiciju osmogodišnjeg školovanja koja uspješno funkcionira. Nisam za novotarije u kojima nemamo iskustvo i mislim da nije pametno eksperimentirati s njima. Ono što ide dobro ne bi trebalo dirati, smatra ravnatelj Osnovne škole Petra Preradovića Milan Marasović


Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović odlučio je uhvatiti se u koštac s lošim rezultatima hrvatskih učenika u odnosu na njihove kolege u svijetu. Najnoviji potez kojim namjerava napraviti iskorak u kvalitetnije obrazovanje hrvatskih učenika bit će uvođenje devetogodišnjeg osnovnoškolskog obrazovanja.
Iako se velika prašina podignula oko dodatne školske godine, kako za sada stvari stoje deveta godina zapravo se neće previše razlikovati od dosadašnje, tzv. “male škole” koju većina hrvatskih šetogodišnjaka pohađa u vrtićima, jedino što će sada ta godina pripreme biti obvezna za sve hrvatske šestogodišnjake.
Po ministrovim najavama ona će se i dalje provoditi u vrtićima, a tamo gdje nema vrtića provodit će se u osnovnim školama. Predškolu će voditi odgojitelji, a ako ih nema to će raditi učitelji razredne nastave. Predškolu bi trebale financirati jedinice lokalne samouprave, dok država sufinancira sa 20 kuna mjesečno po djetetu za sve oni koji nisu bili uključeni u dječje vrtiće. Za sljedeću godinu u ovu svrhu namijenjena su tri milijuna kuna najavio je Jovanović.
Organizacijski problemi
Kako na ovaj potez gleda struka i hoće li dodatna obvezna godina pomoći hrvatskim učenicima da ostvaruju bolje rezultate pitali smo psihologinju u Osnovnoj školi Šime Budinića u Zadru Jagodu Gauta.
– Praktički je i sada već veliki dio djece uključen u predškolski odgoj. Mislim da je uključivanje i preostale djece apsolutno pozitivan potez. Ostaje samo pitanje kako će se to riješiti organizacijski, u sklopu vrtića ili škole i hoće li nastavu provoditi učiteljice ili odgojiteljice. U svakom slučaju pozdravljam ideju, mislim da će doprinijeti kvaliteti jer će sada 100-postotna populacija djece biti obuhvaćena tim oblikom rada, čak i ona koja su do sada bila izostavljena, kaže Gauta.
Ipak, nisu svi koji rade s djecom osnovnoškolskog uzrasta jednako uvjereni da se radi o dobrom potezu.
– Ideja još nije sazrela. Već dugi niz godina imamo tradiciju osmogodišnjeg školovanja koja uspješno funkcionira. Nisam za novotarije u kojima nemamo iskustvo i mislim da nije pametno eksperimentirati s njima. Ono što ide dobro ne bi trebalo dirati, smatra ravnatelj Osnovne škole Petra Preradovića Milan Marasović.
Uvesti malu maturu
Devetogodišnje obvezno obrazovanje usmjereno je uglavnom, po Jovanovićevim riječima, postizanju boljih rezultata hrvatskih učenika. Da učenici iz osnovne škole često izlaze s ocjenama koje ne odgovaraju njihovom stvarnom znanju znaju i ravnatelji srednjih škola, stoga ovaj prijedlog pozdravljaju, ali s oprezom i upozorenjem.
– S obzirom na to da u Hrvatskoj imamo najkraće osnovnoškolsko obrazovanje radi se o dobroj namjeri, ali dok se ne provedu kvalitetne reforme sustava bojim se da to neće kvalitativno pomoći. Te promjene djelomično su provedene u srednjoj školi s državnom maturom, a zalažem se da se to, kao neka vrsta male mature napravi i u osnovnoj školi, kaže ravnatelj Gimnazije Vladimira Nazora Rade Šimičević upozorivši kako zadnjih desetak godina vlada inflacija odlikaša koji izlaze iz osnovne škole dok to svoje znanje ne potvrđuju i u srednjoj školi, a pogotovo ne na fakultetima.
Devetogodišnje obrazovanje trebalo bi krenuti od iduće jeseni, a što će sve predškolci učiti i kako će se pripremati za pravu školu trebalo bi pisati u programu i kurikulumu predškolskog odgoja koji bi trebao biti gotov za početak iduće školske godine. Tek tada vidjet će se radi li se o uspješnom potezu ili još jednoj promjeni bez ikakva većeg efekta osim da napravi još veću zbrku u ionako zbrkanom sustavu hrvatskog obrazovanja.