Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

TV reklama je sve manje, ali ne zbog obzira već zbog recesije

Autor: Mario Padelin

05.01.2010. 23:00
TV reklama je sve manje, ali ne zbog obzira već zbog recesije


Počele bi reklame, a ja bih u kuhinji iscjepao drva, naložio vatru na ognjištu, sitno nasjekao kapulu, zažutio je sa slaninom na malo ulja, dodao rižu i pileću jetricu… i da ne duljim, taman bih se vratio na vrijeme pred tv
Ne znam jel ja to haluciniram, ali mi se čini da u zadnje vrijeme na televiziji propagandnog programa (što bi Tarik rekao pe-pe-a) ima manje nego prije. Eto, npr. na RTL-u gledam film. Prije bi, čim bi krenula prva reklama, pošao lijenim korakom do kuhinje, tamo napravio sendvič sa maslacem, šunkom, krastavcima, salatom, majonezom, marmeladom, senfom, srdelama… i da vam sad ne otkrivam svoje male gurmanske tajne, i na vrijeme se vratio gledati nastavak filma. Sa Novom tv je bilo još bolje. Počele bi reklame, a ja bih u kuhinji iscjepao drva, naložio vatru na ognjištu, sitno nasjekao kapulu, zažutio je sa slaninom na malo ulja, dodao rižu i pileću jetricu… i da ne duljim, taman bih se vratio na vrijeme pred tv. Jedino me malo HRT zezao jer nije prekidao filmove, ali neću biti sitničav. Što sam ono htio reći? Ah, da. Primjetio sam da su te pauze postale sve kraće, i nisam naravno toliko glup da mislim da je to zato što su tv-kuće postale jako obzirne. Ne, vjerojatno se radi o posljedicama recesije i o manjim interesom oglašivača. Ali to ne znači da su reklame postale manje glupe, dosadne i iritantne. Ne, one su ostale iste, samo im se promjenila tema.
MANJE TAMPONA I ULOŽAKA – VIŠE MOBITELA
Moram priznati, da mi se ovih nekoliko godina koliko pišem o televiziji nebrojeno puta događalo da mi znanci i prijatelji skreću pažnju na neke stvari vezane za tv-program, stvari koje su ih jako živcirale, a najviše je njihovih prigovora otpadalo na reklame. Bilo ih je toliko da smo im ovoga ljeta posvetili cijeli jedan članak, a to ćemo napraviti i danas. Ono što se u ovih šest mjeseci jedino promjenilo je podatak da se smanjio tada upravo zapanjujući broj reklama posvećenih menstruacijama, tamponima i ulošcima, a sve u korist mobilne telefonije. Nema više toliko priča o tome kako klizi pojedini tampon, kako upija, nema shematskih prikaza postavljanja istog, nema jahanja na konjima i analize uloška nakon toga, a hvala Bogu nestala je i ona djevojka koja je kliktala “zbogom miteseri!”.
Ima također puno manje reklama posvećenih dječjoj nezdravoj hrani u kojima čak nije toliko iritirao podatak da je sve to manje više otrov, koliko odvratni glasovi i likovi djece koji su u njima glumili. Manje je i reklama za pivo, ali s obzirom da nam se približava svjetsko nogometno prvenstvo možemo očekivati svega i svačega. Nažalost nećemo dočekati da se zabrani reklamiranje alkoholnih napitaka, ali ćemo shodno tome biti jako začuđeni kada nam navijači budu radili incidente… pardon, potpuno sam zaboravio da mi ovaj put i ne sudjelujemo.
ZBOG BURE NE VOZE TRAJEKTI IZMEĐU KAPTOLA I ČRNOMERCA
U zadnje vrijeme tv-om dominiraju reklame za razne mobilne operatere. Ima ih jako puno i vrlo su maštovito napravljene, iako ni jedna ne može ponoviti uspjeh “Roka” i njegove turističke agencije. Ali, spomenimo samo one najčešće.
TKO JE TA LAŽLJIVA “NONA”?
Ovih se tjedana ne može živjeti od one “Nona zašto nisi sada s nama ti…”, a u kojoj cijela obitelj zove svoju “nonu” koja im laže i ne želi doći, jer joj je više stalo do švaleracije nego do vlastite djece i unučadi. Ova reklama nije loše zamišljena ali ima nekoliko stvari koje su nelogične. Prvo, ide na živce neprirodna svježina i veselost aktera, a osobito nije jasno što je toj noni onaj sa prosijedom bradicom koji je zove telefonom. Po godinama bi joj trebao biti muž, (što bi značilo da ga ona vara s onim sijedim čičom) ili eventualno brat. To što ne može doći zbog bure, znači da je ona na otoku, a ovi u nekom primorskom gradu. Pa zašto onda svi imaju akcent kao da je ona na Kaptolu, a oni na Črnomercu? Dobro, recimo da su oni negdje na kontinentu, ali kojim jezikom ta “nona”, koja je očigledno bodulica, govori? Sve je to malo čudno i nelogično.
ODAKLE JE ČUDNI DJEČAK?
Kada smo kod čudnog govora moram spomenuti onoga dječaka koji u reklami za satelitsko navođenje govori pravim splitskim naglaskom iako se radnja odvija negdje duboko u unutrašnjosti. Priča upadljivim splitskim naglaskom, ali, što je nevjerojatno, na čistom književnom jeziku. Najbolje je kada na kraju kaže: “Stvarno nisam znao da postoji takvo čudesno mjesto”. Da, baš! “Čudesno mjesto”, pravi splitski izraz. Kaj god.
TKO ĆE KOME U GOSTE?
Još je ljepša stvar sa onim starijim bračnim parom koji svojim gostima kaže: “A na ljeto ćemo mi doći kod vas”. Oni koji redovito čitaju “Magazin” sjećaju se divnog teksta ovog istog autora, tj. mene, u kojem objašnjavam posljedice putovanja u Zagreb i prespavanja kod prijatelja ili rodbine. Znate ono kada prespavate gore jednu ili dvije noći, a oni se onda preko ljeta uvale kod vas na more dva-tri tjedna. Zna se na što je ovaj barba u reklami mislio, i zašto se onako lukavo smijao dok im je govorio da će ih “posjetiti ovoga ljeta”. E moji primorci. Bilo bi vam bolje da ste prespavali u hotelu.
O ČEMU SE TU UOPĆE RADI?
Ima još jedna reklama koja je zadnjih dana neizostavna, a zbilja je tajanstvena. U nekom skladištu neki se tip javlja na telefon i sav začuđen pita: “Što? Koliko? Nemoguće! Čekaj da prebrojim”, i onda broji neke igračke na polici, i to onako “dva, četiri, šest…”, pri čemu pogrešno izgovara slovo “R”. To je još jedna u nizu reklama za telefoniju, i sve je to lijepo, ali mene zanima samo jedna stvar. O čemu se tu radi, kakve veze to brojenje ima sa telefonima i koja je uloga toga tipa koji se skriva iza police? Znate li možda vi?
TKO JE TAJ TAJANSTVENI SUSJED MATE?
Reklama s Jozom i njegovom antenom spada u bolje zamišljene na tv-u, ali je njen problem isti kao i sa Antom i Darinkom, Crnim Rokom i s ona tri mafijaša koji reklamiraju telefoniju. Nakon nekog vremena, kao i sve drugo što se puno ponavlja, postaju dosadni, a onda stvar ne spašava ni osobni šarm glumaca. Jozo i ona njegova koja histerično vrišti sa prozora su u početku bili zbilja bili zanimljivi, a sada se ponavljaju i idu na živce. Osim toga, Filip Radoš je kao stvoren za uloge vlaja, ali mi više nije toliko simpatičan otkako se počeo baviti politikom. A tek taj susjed Mate koji samo što ne leži s njima zajedno u bračnom krevetu. Tko je on? Gdje mu je žena? Živi s njima u istom dvorištu. Je li on njihov podstanar? Sluga? Radi li se možda o ljubavnom trokutu? Šteta. U početku je bilo dobro.
E, umalo zaboravih najupitnije. A iz kojeg se to vlaškog dvorišta do grada mještani voze u poluraspadnutom Renaultu 4?
ANTE I DARINKA
Prva verzija ove reklame u kojoj je Antu zarobio (i skoro zdrobio) njegov (tj. Darinkin) automobil, bila je i vesela i zanimljiva i smješna. Sve što je nakon toga slijedilo bilo je sve kraće, dosadnije i zamornije, a sada već opasno ide na živce. Dodatni je problem u tome što Hadžihafizbegović iz spota u spot izgleda sve mračnije i opasnije, kao da će svakog trenutka izvući nožinu ili neko drugo oružje i potaracati sve oko sebe. Stalno dosađuje onom mladom susjedu kojem očigledno ide na živce i koji se s njime ne želi družiti, a ne želi se družiti jer mu je dosadan i naporan. Problem je u tome što ljudi koje sustavno ignoriraš i izbjegavaš mogu jednog dana “puknuti” i svašta napraviti, a meni ovaj Emir-Ante s onim svojim mutnim pogledom izgleda baš tako. Kako li tek izgleda ta njegova famozna Darinka? Strah me je i pomisliti.
VRIJEME BLAGDANA – VALCERI, POLKE I DRUGE “ŠPELANCIJE”
A znate li koje je ime koje se u ove praznične dane najviše spominjalo na državnoj televiziji, čak više od imena onog malog Kevina iz serijala “Sam u kući”? Ne nije Josipović, nije ni onaj drugi, ni treći. Nisu ni Jaca, ni Stipe, ni Ivo S. (otkud on?), a bogami nije ni Simonica… Ne, ime koje se najviše puta moglo čuti sa malih ekrana je maestro Siniša Leopold, jer HRT je toliko puta ponovio onu najavu “valceri polke i druge “špelancije” pod ravnanjem maestra Siniše Leopolda” da mi je zbilja počelo izlaziti na nos. A baš bi volio znati koliko je toliko reklamiranje urodilo plodom i koliko je stvarno gledatelja gledalo te “špelancije”.
“SUPER, NISTE ŠTEDJELI!”
Ovo je jedan od moralno najsumnjivijih blagdanskih uradaka, a iritira svojom hipokrizijom i, da se tako izrazim, vrijeđa prosječnog Hrvata u ovo teško recesijsko doba. Obitelj ima, kao što je i red, troje djece. Svi su naravno lijepi, dobri i pristojni i svi radosno trče kroz tako raskošnu kuću da je kod nas može priuštiti samo onih famoznih 200 obitelji. Veselo otvaraju gomilu poklona ispod bora i oduševljeno se obraćaju nasmiješenim roditeljima riječima: “Super! Niste štedjeli!” Reklama je to koja je naizgled jednostavna, ali ona za sobom vuče mnoge dubioze i kada se ide analizirati u ovo doba kada su se koplja lomila oko toga hoće li ili neće biti božićnice, onda se čovjek osjeća baš nekako jadno.
JEST REKLAMA ZA PIVO, ALI JE DOBRA
Reklame za pivo ne volim i protiv toga sam da se alkohol uopće smije reklamirati, pa bilo to samo i pivo, ali ova sa Parnim valjkom je uistinu dobro napravljena. Našli su trojicu koji jako sliče na Paula McCartneya, Eltona Johna i Bona Voxa, a čak su obratili pažnju na to da je Paul ljevoruk. Osim toga, i Aki i Hus i Brk odlično glume zaprepaštenje na bini, daleko bolje nego što bi to napravili mnogi naši “akademski” obrazovani glumci. Uostalom, i Mile iz Hladnog piva u “Bitangama i princezama”, u odnosu na većinu “pravih” glumaca, upravo briljira i dokazuje da školska naobrazba nije uvijek garancija solidnosti.
GLEDA LI PRAVOBRANITELJICA ZA DJECU DJEČJE REKLAME?
Ako ste željni smijeha, onda samo ujutro gledajte dječje emisije i reklame koje ih prate, a koje su tako koncipirane u smislu “kupi, nabavi, potraži” i slično, da ne bi bilo čudno ako se dječica uskoro počnu organizirati na kriminalnoj osnovi, a sve u svrhu “nabavljanja” i “kupnje”. Ima simpatičnih stvari poput “Švrlje-žvrlje (ima on i ženu Švrljicu-žvrljicu), “Ali Babe i njegove mrzovoljne deve”, pa onda i “Ludih špageta”, i sve bi to bilo lijepo da nije i onih drugih, agresivnijih stvari. U to spada i “Vi moušn” – svijet u kojem djeca imaju moć. Kažu: -“uz ‘Vi moušn’ vaša djeca postaju dio igre. Uče igrajući se. Odaberite ono što je najbolje za njih. Jer uz više akcije, više se i lakše uči, a vještine koje razviju u igri koristiti će im cijeli život”. A koje su to vještine za “cijeli život”, to ću vam ja otkriti – tikovi, kifoza, skolioza, miopija, fotoepilepsija… a kako to izgleda možemo vidjeti tijekom reklame gdje je dvoje djece koja se klate i skaču ispred ekrana kao nezdravi. To im je vjerojatno “za cijeli život”.
Reklamira se i novi crtani film o Kennyju morskom psu uz koji, ako ga gledate, možete usavršiti svoje znanje. Kako? Jednostavno. Gledajući ga možete naučiti odgovor na pitanje “jesu li morski psi vegetarijanci?” Hm, mislim ja, to mogu naučiti i gledajući film Ralje. Tamo se jako dobro vidi da jedu samo meso. Ima ga na bacanje, plus pripadajuća količina krvi.
Ipak, vrhunac neukusa je ona perverzna igra u kojoj djeca vrše operaciju na nekoj lutci, a koja sada ima i svoju napredniju verziju u kojoj pacijent ispušta smiješne zvukove što hoće reći da smijehu nema kraja. Osobito ako, kako dječica kažu, pacijent ima problema sa tvrdom stolicom. Odvratno!
Reklamira se i nekakva kartica za djecu koja još ne mogu imati svoje prave kreditne kartice, a sve se u stilu: “Vaše dijete je počelo izlaziti i treba mu kartica da bi mogao trošiti i zabaviti se.” Vi doduše možete na nekakvom broju za koji ne piše da je besplatan, saznati koliko je vaše zlato potrošilo, ali sve je to malo prozirno i podsjeća na one reklame u kojima banke nagovaraju građane da svojoj djeci otvaraju nekakve štednje. Znači, nije dosta da roditelji štede, nego moraju i djeca. Bilo bi dobro da djeca, kada npr. žele kupiti novu biciklu, mogu dignuti kredit uz deviznu klauzulu i vraćati ga (uz hipoteku na kuću naravno).
I ZA KRAJ – NAJODVRATNIJA REKLAMA POLUGODIŠTA
E ovdje je već bilo velikih problema, jer je konkurencija bila strašna. Ipak, nakon višednevne ankete, dva su se uratka izdvojila kao najgora. Toliko su te reklame odvratne da se ljudi nisu mogli odlučiti koja im je mrskija, pa će se ova laskava titula morati podijeliti. U obje se kombiniraju mala, antipatična djeca i, da se nedužno izrazim, “kakanje”. Ma zbilja, ne mogu izdržati a da to ne kažem. Pa jesu li oni normalni kada nam to prikazuju? U prvoj, ne kaka dijete, nego jedan pas, Čarli. On ima vlasnicu, jednu malu djevojčicu, prema kojoj bi čovjek bio sasvim ravnodušan, da joj nisu nadsihronizirali izuzetno ljigav glas koji teško da može postojati u stvarnom svijetu. Ona nam dakle sa svojih 4-5 godina drži predavanje o tome kako hrana prolazi psu kroz probavni trakt, a sve završava konstatacijom da njen pas “ima čvrstu kakicu” i prikazom kupljenja te kakice pomoću metle i škovacere što je jako higijenski. Da bi stvar bila odvratnija, muški glas naglašava da oni imaju “čvrst dokaz za dobru probavu”.
Druga reklama vam je također sigurno upala u oči i uši, a radi se o dječaku koji hitno mora “kakati”, ali ne želi ići sa mamicom u njihov zahod nego “hoće kakati na Karlovom WC-u”, jer on ima nekakav miris ili tako nešto. Radi se naime o direktnom nastavku čuvene reklame za zahodski miris, a u kojoj je briljirao onaj mali azijat koji je mjesecima sjedio na zahodu i vikao: “Nema ga! Nema ga!”. A znate što je najbolje? Najbolja je verzija koja se emitira na televiziji susjedne nam BiH. Razlike uopće nema osim što mali umjesto u “Karlovom” WC-u, hoće kakati u “Damirovom” WC-u. Zašto ne u “Farukovom” ili “Munibovom” – nije mi jasno. U stvari, ništa meni više nije jasno osim jedne stvari. Reklame pri gledanju tv-a treba preskakati.