Ako ne žele manje plaće satima će čekati prijevoz

Slika korisnika valentinam
U osnovne i srednje škole stigao dopis iz Ministarstva znanosti i obrazovanja
Naknada po kilometru isplaćivala se do sada zaposlenicima koji nemaju organiziran prijevoz, što znači da moraju čekati više od 45 minuta do polaska redovite linije, a ovim tumačenjem TKU-a to se sada mijenja
Zvonko KUCELIN

Zbog samovoljnog tumačenja članka Temeljnog kolektivnog ugovora pomoćnika ministrice znanosti i obrazovanja zaduženog za financije, Stipe Mamića, prosvjetni su se radnici, zaposleni u osnovnim i srednjim školama, našli u apsurdnoj situaciji. Umjesto najavljenog povećanja naknada za prijevoz i povećanja plaća za dva posto, mogli bi ili ostati bez nekoliko stotina kuna u džepu ili satima čekati na autobusnim stajalištima kako bi nakon posla došli kući.

- Pomoćnik ministrice Stipe Mamić dao je sebi za pravo da sam tumači Temeljni kolektivni ugovor. To jednostavno nije smio, niti za to ima pravnu osnovu. Tumačiti TKU može samo Povjerenstvo koje su imenovali Vlada i sindikati potpisnici TKU-a. Samo njihovo tumačenje ima pravnu snagu, a trebali bi se sastati sutra i mi očekujemo da će doći do tumačenja članka 66 stavka 12 na način kako je on i predložen i postavljen. Pomoćnik Mamić je, međutim, prije šest dana, dakle prije nego se Povjerenstvo sastalo, svim školama poslao dopis s naputkom prema kojem bi jedni dobili više nego im pripada, a drugi manje, kaže Tinka Zemunik iz Sindikata hrvatskih učitelja, ističući kako će svi oni koji su ostali zakinuti zbog takva tumačenja TKU-a moći zatražiti i dobiti povrat novca. Zemunik je dodala kako je indikativno što takav naputak pomoćnik ministrice nije uputio zaposlenima u visokom školstvu, a niti drugim djelatnicima u javnim službama.

Stav da je problem nastao jer je pomoćnik ministrice dopis ravnateljima škola poslao prije sastanka Povjerenstva za tumačenje Temeljnog kolektivnog ugovora, dijeli i Jere Bilan, sindikalni povjerenik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama.

- U dopisu je navedeno da se bilo koji prijevoz u danu smatra organiziranim prijevozom. To znači da, primjerice, kolega u Gračacu ima nastavu do 10 i 30 pa čeka autobus do 14 sati kako bi se prevezao svojoj kući u Zadar. Ovaj je dopis izazvao čuđenje i nezadovoljstvo među zaposlenicima. Očekujemo hitni sastanak Povjerenstva i promjenu sporne odluke, kaže Bilan te navodi kako su prava zaposlenika definirana kolektivnim ugovorima o kojima pregovaraju i koje potpisuju sindikati i Vlada.

- Postoji tako TKU za javne službe (prosvjeta, zdravstvo, kultura i socijala), te GKU- Granski kolektivni ugovor. Srednje škole imaju svoj GKU, osnovne svoj, sveučilišta i znanost svoj… U GKU su definirane specifičnosti pojedinog sustava. Prijevoz je pravo definirano TKU-om. Zadnji TKU za javne službe potpisan je u prosincu 2017. godine i vrijedi naredne četiri godine. Nakon potpisivanja, formira se zajednička komisija s predstavnicima Vlade i sindikata koji imaju legitimitet pravnog tumačenja odredbi TKU-a, kaže Bilan te dodaje kako je novi TKU donio povećanje naknade za prijevoz po kilometru sa 75 lipa na jednu kunu i puni iznos pokaza koji je ranije isplaćivan u iznosu od tri četvrtine cijene.

- Organiziran javni prijevoz je prijevoz koji zaposleniku omogućuje redovit dolazak na posao i povratak s posla. Naknada po kilometru isplaćuje se onim zaposlenicima koji nemaju organiziran prijevoz, što znači da moraju čekati više od 45 minuta do polaska redovite linije. To je za našu županiju važno jer imamo srednje škole u Obrovcu, Gračacu, Pagu, Biogradu i Benkovcu, gdje većina djelatnika putuje iz Zadra u te udaljene škole. Također postoje djelatnici koji iz okolnih mjesta putuju u Zadar, zaključuje Bilan.

Kako će se nastala zbrka u tumačenju Temeljnog kolektivnog ugovora razriješiti, trebalo bi se znati nakon sastanka Povjerenstva za tumačenje TKU-a.

Kategorija: 
Tag: 
Ocjena: 
Prosječno: 3.7 (3 votes)