Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Priča o hrvatskom uspjehu krenula je iz Poličnika

05.05.2016. 22:00
Priča o hrvatskom uspjehu krenula je iz Poličnika


Cijene Pehardinih turističkih polupodmornica premašuje 100.000 eura. Dosad je proizveo više od 30 takvih plovila od čega su dvije podmornice isporučene kupcu u Budvi u Crnoj Gori. Maldivi su izgleda otvorili i izvoznu stranu priče, ali Peharda kaže da se još puno toga mora poraditi na razvoju turizma
Tvrtka Agena – Marin, proizvođač turističkih polupodmornica, ovih je dana pobudila pažnju javnosti isporukom svoje podmornice na Maldive. Rezultat je to hrabrog nastupa na najpoznatijem nautičkom sajmu u Düsseldorfu. Zadnji brod koji je nekoliko dana spakiran u kontejner u Poličniku i trenutačno je spremljen u kontejner Luke Kopar, odakle putuje u tvrtku Best Dives Maldives. Posljedica je već isporučenog broda za konkurentsku tvrtku Universal Enterprises Pvt. Limited Maldives. Vlasnik Agene Marin Mladen Peharda kaže da je uspjeh tim veći jer se u brodogradnji posao odvija tako da od vizitke do isporuke broda u prosjeku prođe tri godine. Na Maldive je isporučen model 12 Pax, kapaciteta 12-14 putnika, dužine 9,95 metara i deplasmana 9,5 tona.
“Zagrizli” nakon sajma
– Neki nakon sajamskih razgovora, odmah ‘zagrizu’, kao što je to učinila tvrtka Universal Enterprises koja ima čak 17 resorta na Maldivima. Naša podmornica stići će tamo za 35 dana, prije špice sezone koja je, za razliku od nas, u rujnu, rekao je prije obilaska njegove tvornice u gospodarskoj zoni Grabi u Poličniku.
Uspjeh s malim podmornicama rezultirao je gradnjom znatno veće, 17 m duge podmornice za naručitelja s otoka Krka. Ova podmornica nosi naziv 55 pax, ato je i kapacitet putnika koje može ukrcati na razgledavanje, prvenstveno podmorja. Istisnina mu iznosi 27 tona, a dužina 17,1 metar. Brod je porinut krajem 2015., a u hali u Poličniku u pripremi je primjerak Otvorenog Mora. Porinuće tzv. broda broj 2 očekuje se do kraja ove godine.
– Dnevno zaprimamo desetak kvalitetnih upita. Okidač za posao je dolazak potencijalnih kupaca u Hrvatsku kojeg mi financiramo, naravno, ako se kupci odluče za kupnju našeg broda. Do 2017. gradit ćemo barem 10 novih podmornica, sto 12 sto 55 pax, dodao je Peharda.
Priča Agene Marin priča je o hrvatskom uspjehu unatoč krize i posvudašnjeg beznađa. No kad smo Mladena Pehardu zamolili da nam komentira aktualno stanje u poduzetništvu, napose u brodarstvu, dobili smo zanimljiv odgovor.
Izbjegli porez na luksuz
– Na početku, treba probiti Hrvatski registar brodova i još niz prepreka do porinuća, ali nije vrijeme od plakanja jer postoje i pozitivni trendovi u poslovanju. Oni se, realno brzo pomiču, ali ne onako brzo kako bi mi poduzetnici to željeli, kaže Peharda.
Peharda kaže da mu je puno pomogao kredit za proizvođače kojeg je ostvario preko Zadarske županije, agencije ZADRA i linija sa subvencioniranom kamatom koja za krajnjeg korisnika iznosi svega 1,5 do 4 posto, kao i bespovratna sredstva za razvoj 55 pax iz programa IMPULS. Za razliku od luksuznih plovila koje su proizvodili obrovački Elan ili SAS Vektor, Agena Marin nije potpala pod udar poreza na luksuz što je gotovo dokrajčilo malu brodogradnju u Hrvatskoj. Vrlo je zanimljivo Pehardino razmišljanje o poslu s turističkim polupodmornicama i njegovom odjeku u ukupnoj turističkoj ponudi.
– Naša polupodmornica dnevno može prevesti isti broj ljudi kao srednje veliki izletnički brod na Kornate. Međutim, operativni troškovi su znatno manji. Kod naših polupodmornica je drugačiji koncept isporuke. Mi nikad u isti grad ne isporučujemo dva plovila različitim vlasnicima. Naime, može nam se dogoditi, kao u Splitu, da postoje 2 plovila različitih vlasnika i niti jedan ne radi. Kad bi npr. u jednom Splitu, slikovito rečeno, bilo pet podmornica ni jedna ne bi radila, ali bi svaka plaćala ratu kredita. Također uvjetujemo da vlasnik ne smije i upravljati polupodmornicom, nego se mora baviti poslom kako bi cijeli posao bio održiv. Vlasnik se mora baviti poslom i popunjavnjem kapaciteta podmornice, a ne vožnjom. Posljedica suprotnog ponašanja bila bi i za nas, kao proizvođača, vrlo loša, objašnjavao je Peharda.
Bez organizirane potpore
Iako o tome nije htio govoriti, cijene Pehardinih turističkih polupodmornica premašuje 100.000 eura. Dosad je proizveo preko 30 takvih plovila od čega su dvije podmornice isporučene kupcu u Budvi u Crnoj Gori. Maldivi su izgleda otvorili i izvoznu stranu priče, ali Peharda kaže da se još puno toga mora poraditi na razvoju turizma.
– Sudjelovanje na sajmu u Düsseldorfu nas je koštalo 45.000 eura, a kad smo od nekih hrvatskih institucija, koje su zadužene za potporu izlagačima na ovakvim sajmovima, zatražili tek malu pomoć u sitnicama kojima bismo mogli počastiti naše goste, naišli smo na zatvorena vrata. Pomogao nam je tek jedan vinar koji nam je dao 30-ak buteljica, bez obveze stavljanja reklame na naš štand, dodavši nam veselo: „Popijte to nakon sajma. Zaslužili ste zbog hrabrosti što uopće izlažete!”. Također, Jana koja na je dala paletu bočica jer je ideja bila da imamo hrvatske proizvode na štandu. Nažalost, organizirane potpore nije bilo te smo na kraju sami kupili sve za prezentacijske potrebe. Istina da nije sve niti crno. Pohvalio bi bivšeg ministra poduzetništva Gordana Marasa koji je na svečanoj dodjeli potpora linija malom poduzetništvu Impuls i koji nas je sve znao o imenima i prezimenima poznavajući u detalje svaku našu aplikaciju, rekao je na kraju obilaska pogona u Gen Marin u Poličniku Mladen Peharda.