“Vittoria” je plovila oko globusa nešto manje od tri godine. Bila je dio ekspedicije od pet brodova, od kojih su tri nastradala, odnosno bila napuštena jer za njih nije preostalo dovoljno žive posade, a jedan je brod pobjegao i vratio se u Španjolsku još u prvoj fazi putovanja. Najzaslužniji za čitav poduhvat, portugalski kapetan, Hernao da Magalhaes, poznatiji kao Magellan, nije bio među onima koji su preživjeli. Ubijen je u borbi s urođenicima na Filipinima.
Na današnji dan, godine 1522., u Sanlucar de Barramedu uplovila je karaka u očajnom stanju koju je njenih osamnaest članova posade održavalo na površini jedino stalnim radom na brodskim crpkama. Brod se zvao “Vittoria” i upravo je bio završio prvu plovidbu oko svijeta. Brodski dnevnik bilježio je datum 5. rujna, zbog prelaska datumske granice sa zapada na istok, iste one pojave koja će Phileasu Fogu omogućiti put oko svijeta u osamdeset dana.
No, tada u XVI. stoljeću ni Jules Verne se ne bi bio mogao nadati takvoj brzini. “Vittoria” je plovila oko globusa nešto manje od tri godine. Bila je dio ekspedicije od pet brodova, od kojih su tri nastradala, odnosno bila napuštena jer za njih nije preostalo dovoljno žive posade, a jedan je brod pobjegao i vratio se u Španjolsku još u prvoj fazi putovanja. Najzaslužniji za čitav poduhvat, portugalski kapetan, Hernao da Magalhaes, poznatiji kao Magellan, nije bio među onima koji su preživjeli. Ubijen je u borbi s urođenicima na Filipinima.
Paž, pa vojnik
Magellan je rođen 1480. u Sabrosi, središnji Portugal, u obitelji srednjeg plemstva, što je Ferdinandu omogućilo da uđe na dvor kralja Ivana II. i postane paž. U 15. godini primljen je kao vojnik u službu Ivanovog nasljednika Manuela I., zvanog “Sretni”, jer se za njegove vladavine počelo stvarati portugalsko svjetsko kolonijalno carstvo.
Kao vojnik Magellan je sudjelovao u velikoj portugalskoj ekspediciji, pod vodstvom Francisca de Almeide koji je pobijedio Arape kod Cannanorea, te je u toj bitki i ranjen. Poslan je na oporavak u postaju u Sofalu na istočnoj obali Afrike gdje je pomagao u izgradnji prve portugalske utvrde u tom dijelu svijeta. Kad se oporavio vratio se u Indiju gdje su u tijeku bile borbe Portugalaca s Arapima i drugim muslimanskim kraljevstvima koja su držala monopol u trgovini orijentalnom robom. Posebno je važna bila luka Malacca, na Malajskom poluotoku. Portugalske brodove vodio je Diogo Lopes de Sequeira. Lokalni sultan je Europljane primio prijateljski i uputio svoje ljude, prerušene u trgovce na portugalske brodove da tobože, vide kakva se roba nudi za trgovinu. Portugalce je, pak, pozvao na kopno da razgledaju skladišta Malacce. Na dogovoreni znak, počeo je napad na mornare na brodovima i na one koji su bili na kopnu. U teškoj borbi koja je uslijedila Magellan se posebno istaknuo, pogotovo stoga što je od početka sumnjao u sultanovu iskrenost i upozoravao kapetana de Sequeiru da mu ne vjeruje.
Portugalci su uspjeli izvući živu glavu i brodove iz Malacce, a Magellanov ugled je porastao. Još cijenjeniji je postao nakon što je iduće godine dragovoljno ostao s mornarima na brodu havariranom na grebenima Laccadive, dok su drugi časnici otišli po pomoć. Brod je popravljen i odjedrio je za Portugal gdje je Magellan promaknut u satnika. Vrativši se ponovno na istok uključio se u napad na Malaccu u kojem su Portugalci stekli vlast nad tim važnim gradom jugoistočne Azije i glavnim središtem trgovačkih putova između Kine, Indije i Mirodijskih otoka. Osvajanje Malacce donijelo je Magellanu i veliko bogatstvo u obliku tovara klinčića te osobnog slugu kojeg je dao pokrstiti. Taj Henrik od Malacce, postat će kasnije prvi čovjek koji je oplovio svijet. Magellanov prijatelj Francisco Serrao također je sudjelovao u osvajanju, no pri povratku je doživio brodolom iz kojeg je živ isplivao na otok Ternate u Molučkoj skupini. Tamo je oženio domorotkinju i naselio se za stalno, dopisujući se s Magellanom i pozivajući ga da dođe živjeti na Ternate i okani se vojničkog poziva. Vjeruje se da su njegova pisma imala odlučujuću ulogu u Magellanovoj odluci da pokrene putovanje koje će mu donijeti neprolaznu slavu, ali kojeg kraj neće doživjeti.
Napad na Gou
No, bilo je tu i drugih elemenata. Kao prvo, njegov ugled je počeo naglo blijediti. Na savjetovanju zapovjednika s vicekraljem d’Albuquerqeom, Magellan se izjasnio protiv napada na Gou, dok je vicekralj bio za, kao i većina ostalih okupljenih. Napad se pokazao uspješnim i Goa je ostala središtem portugalske moći u Aziji sve do pedesetih godina prošlog stoljeća. Vjeruje se da je Magellanovo mišljenje bilo preneseno dvoru. Kralj mu je odobrio skromna sredstva za život, tako da se nakon godine dana otmjenog siromaštva u Portugalu, javio u vojnu službu. Tu je bio još gore sreće. Najprije je ranjen kopljem u Maroku, što ga je doživotno učinilo šepavim, a zatim su ga optužili da je pronevjerio robu iz vojnih skladišta i prodavao je Maurima na crnom tržištu. Kad je otišao pred kralja želeći se opravdati, kralj ga je odbio primiti jer je, formalno, otišavši u Lisabon bez odobrenja, dezertirao. Sud u Maroku ga je poslije oslobodio optužbe, no Magellan nije bio zadovoljan što mu je oprošteno nedjelo koje nije učinio, dok se njegove zasluge stalno umanjuju. Ponovno je otišao kralju Manuelu I. i molio da mu podigne potporu, što je kralj odbio, kao i molbu da mu da neku zadaću na kojoj bi ponovno mogao steći kraljevo povjerenje. Magellan je tad upitao smije li služiti nekom drugom vladaru, a Manuel mu je odgovorio: “Učinite kako hoćete!”
Nakon toga Magellan odlazi u Španjolsku gdje se smjestio kod svog zemljaka Dioga de Barbosse u Sevilli i oženio njegovu kći. U Sevilli se također sprijateljio s kartografom Ruiom Faleirom s kojim je proučavao zemljovide južnog Atlantika, razmišljajući kako bi Mirodijske otoke dostigao ploveći na zapad i tako izbjegao portugalske trgovačke puteve oko Afrike. Uskoro je stupio u vezu s kraljem Karlom I., kasnijim carem Karlom V. i izložio mu svoj plan zajedno s Faleirom. Kralj se složio i dao im odlične uvjete. Osim što su imenovani vitezovima reda Santiago, svakome je obećan monopol na otkriveni morski put od deset godina, titula guvernera novootkrivenih zemalja s interesom od 5 posto prihoda, petina robe što će putovanje donijeti, petnaestina prihoda sa šest najvećih otoka, plus jedan manji u osobno vlasništvo.
Poklisarove intrige
Tijekom 1518. putovanje se već naveliko pripremalo pa su za njega saznali i u Portugalu odmah pokrenuvši tajne diplomatske akcije da ga spriječe ili makar otežaju. Posebno je aktivan bio portugalski poklisar u Sevilli, Sebastian Alvarez koji je Magellana nagovarao da se vrati u Portugal gdje mu je sve oprošteno i upozoravao ga da mu Španjolci, kao strancu nikad neće vjerovati niti prepustiti puno zapovjedništvo. Kralja Karla je pak upozoravao da onaj tko je napustio svog vladara, ni drugome neće biti vjeran. Osamnaestogodišnji Karlo bio je pokoleban i počeo sumnjati u Magellana koji je već od prije bio zabrinut da će mu se oduzeti ovlasti. Ekspedicija je ipak krenula 20. rujna 1519. Činilo ju je pet brodova za koje je Alvarez rekao Magellanu da “s njima ne bi putovao ni do Kanarskih otoka”. Magellan je bio na brodu “Trinidad” s kojeg je naređivao kapetanima ostalih brodova, Španjolcima, kojima je od početka bio mrzak.
Kad su Magellanovi brodovi ušli u Atlantik, portugalska ih je mornarica počela pratiti, no Magellan se pokazao sposobnim pomorcem i uspio im pobjeći izvan vidika. Dalje je plovidba išla preko Kanarskih i Zelenortskih otoka do obale Brazila, uz koju su plovili što brže, budući je to bio portugalski teritorij, no još jako rijetko naseljen. Nakon predaha u zaljevu u kojem je danas Rio de Janeiro, flota je počela polaganu dužobalnu plovidbu prema jugu, vrebajući očekivani prolaz prema Aziji. Otkriće velikog ušća Rio de la Plate bilo je veliko razočaranje jer su tu mnogi, pa i Magellan, očekivali prolaz. Nakon toga plovilo se uz sve negostoljubiviju zemlju, bila je jesen južne hemisfere te su zadnjeg dana ožujka napravili logor u Portu San Julian. Odmah preksutra izbila je pobuna.
Vođa pobune bio je upravitelj flote Juan de Cartagena, a pridružili su mu se i mnogi drugi španjolski kapetani koji su planirali ubiti Magellana i vratiti se kući. No velik broj posade, koja se sastojala od ljudi više nacionalnosti, ostala je lojalna i Magellan je saznao za planove pobunjenika te udario prvi. Cartagena je, skupa sa svećenikom Sanchezom, ostavljen na obali, a dva kapetana su ubijena i raščetvorena, no većini pobunjenika je bilo oprošteno.
Pet mjeseci trajalo je čekanje u zimskom logoru, kad je Magellan poslao brod “Santiago” u izviđanje. No brod se nasukao, a dva mornara pješačila su stotinu kilometara uz obalu da bi donijela tu vijest u logor. Čitava je flota krenula u spašavanje, a nakon nekoliko dana našlo se i traženi prolaz koji danas nosi Magellanovo ime. Tjesnac je međutim, bio pun zamki i “slijepih ulica”, kanala koji bi se račvali u nekoliko pravaca. Magellan je četiri broda podijelio u dvije skupine, što su na brodu “San Antonio” iskoristili da pobjegnu kući, noseći vijesti o Magellanovoj nesposobnosti i okrutnosti. Tri su broda, pak, isplovila u ocean koji je Magellan krstio “Tihim” i, prema kroničaru putovanja, Mlečaninu, Antoniu Pigafetti, plakao od sreće.
Bez hrane i vode
Uslijedila je strašna dvomjesečna plovidba po otvorenom moru bez i jednog pogleda na kopno. Voda se usmrdila, zalihe hrane potrošile, a izbila je i skorbut. Mornari su umirali od bolesti, gladi i iscrpljenosti, a brodske štakore se lovilo i prodavalo na licitaciji. Neki su gulili volovsku kožu s jarbola te je žvakali, stanje je bilo očajno, bilježi Pigafetta. Prvo kopno na koje su se uspjeli iskrcati bio je mikronezijski otok Guam, koji su mornari nazvali otokom lopova jer su otočani počeli krasti sve što su vidjeli. Kaznena ekspedicija poslana je u selo vrativši se s peradi, svinjama, voćem i pitkom vodom.
U travnju 1521. ekspedicija je stigla na Filipine gdje su počeli uspješno trgovati, ali i širiti kršćanstvo. Jedan od prvih pokrštenika bio je vladar otoka Cebu koji je molio Magellana da mu pomogne u ratu s neprijateljima sa susjednog otoka Maktana. Magellan je pristao uvjeren kako će demonstracija vojne moći još više učvrstiti povjerenje domorodaca, ali ekspedicija koju je osobno poveo završila je katastrofom, a on sam je poginuo ne doživjevši da stigne na Moluke kod prijatelja Serracoa, od kojih je bio udaljen manje od 800 milja.
Vladar Cebua razočarao se u Španjolce i vjeru koju su propovijedali. Ekspedicija je napustila Filipine i stigla na Borneo u današnji Brunei, a potom i na Moluke. Brod “Concepcion” je zapaljen jer za njega više nije bilo dovoljno mornara, no na druga dva broda se nakrcalo vrijednog tovara u začinima. “Trinidad” se pokušao vratiti kući novom tihooceanskom rutom ali su ga zarobili Portugalci, a dok je bio na sidru, potonuo je. “Vittoria” je uspjela stići do Španjolske i oploviti svijet. Od osmanaest preživjelih članova posade jedanaest ih je bilo Španjolaca, dva Talijana, dva Baska te po jedan Grk, Njemac i Portugalac.
najnovije
najčitanije
Zadar
Danas djelomice sunčano uz promjenjivu naoblaku
Style
Manje kalorija
Veganska prehrana bolja je za mršavljenje i snižavanje kolesterola od mediteranske
Feelgood
Sklizak teren
Pobijedite u svakoj svađi s ovih 5 zlatnih pravila (bez pogoršanja stvari)
Style
Otporna penjačica
Glicinija: sve tajne njezina uzgoja i brige o njoj
Košarka
NBA liga
Nikola Jokić odveo Nuggetse do nove pobjede i Lakerse nadomak eliminacije iz doigravanja
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Zadar
legendarni veslač