Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Strukovna škola ne samo da mora pratiti gospodarstvo, nego uvijek biti korak ispred

Autor: Valentina Mlađen

05.10.2012. 22:00
Strukovna škola ne samo da mora pratiti gospodarstvo, nego uvijek biti korak ispred

Foto: Marin GOSPIĆ



U području strojarstva znanje koje ste danas dobili za šest mjeseci postaje staro i ako mi kao škola ne budemo to pratili, onda se uistinu postavlja pitanje zašto uopće postojimo, kaže ravnatelj Tomčić


Opremljenošću Strukovne škole Vice Vlatkovića u Zadru ne bi se posramio niti jedan malo bolji tehnički fakultet u Hrvatskoj i široj regiji, a Nikola Tesla imao bi razloga za zadovoljstvo jer se golema moderna zgrada, koju dijele s Tehničkom školom Zadar, sa solarnim pločama na krovištu, vlastitom vjetrenjačom, a odnedavno i meteorološkom stanicom, smjestila u ulicu nazvanu po njemu.
Obnovljivi izvori energije
Najopremljenija škola u Hrvatskoj dobitnik je brojnih priznanja za svoj rad, a kako i ne bi, kad osim što imaju svoj solarni centar, proizvode i električnu struju iz obnovljivih izvora energije koju će uskoro prodavati HEP-u, iz njihovih radionica proizvodi se PVC materijal, jedini u Hrvatskoj proizvode šesterokutni stol za mjerenja u elektrotehnici koji je ujedno i patent iz radionice škole, namještaj i razne manje proizvode, napravili su solarni bicikl, hibridno vozilo toyota auris i brojne druge korisne i kreativne proizvode. No njihove ambicije ne staju na tome jer profesori i učenici škole spremaju brojne nove projekte, a poduzetnicima možemo samo poručiti – učite od najboljih.
Škola se ove godine prijavila na natječaj Ministarstva poduzetništva namijenjen za projekte. Kvaliteta ponuđenih projekata škole je itekako prepoznata te je škola dobila sredstva u iznosu od 350 tisuća kuna. Uz taj novac i vlastita sredstva za novu školsku godinu zacrtani su veliki planovi, a jedan od njih je i prerada benzinskog vozila u električno.
– Benzinski motor vadimo van, a u unutra stavljamo kompletno nove dijelove tako da će to biti pravo električno vozilo. Kompletna investicija uložena u vozilo iznosi oko 60 tisuća kuna, a to su zapravo svi potrebni dijelovi: elektromotor, baterije i sve ostalo što ćemo u vozilo ugrađivati. Naravno, sve će to raditi učenici kao dio izvannastavnih aktivnosti vođeni od svojih nastavnika, pojašnjava Tihomir Tomčić, ravnatelj škole kao da govori o izradi najjednostavnijeg predmeta.
Već sada za izradu vozila, na kojem će zajednički raditi automehatroničari i elektromehaničari, prijavio se velik broj učenika privučeni željom da budu dio ovog projekta.
Solarni centar po kojem je ova škola možda i najpoznatija nadograđivat će se i ove godine. Uz solarne panele koji su postavljeni na krov škole, na garaži u kojoj su smješteni hibridno i električno vozilo postavljena je nova fotonaponska centrala snage 2 kW koja djeluje kao otočni sustav.
– Nova centrala napravljena je edukativno i izgleda upravo onako kako bi izgledala kada bi netko želio postaviti jedan takav sustav na svoju kuću. Ona ulazi u edukaciju ne samo naših učenika nego i svih onih koji će ući u osposobljavanje za zanimanje montera fotonaponskih solarnih sustava. Nadograđivat ćemo i dalje naše solarno vozilo, stavit ćemo panele na krov, a tu je i cijeli niz tzv. solarnih proizvoda koje planiramo raditi, nabraja Tomčić.
Meteorološka stanica
Ovih dana uz solarne panele na krovu škole postavljen je još jedan neobičan uređaj, djelo učenika i profesora škole. Radi se o meteorološkoj stanici, a svi podaci mogu se očitati na web stranicama škole kao i u hodniku škole na televizoru.
U svom uredu ravnatelj Tomčić okružen je papirologijom, to su, naime, začeci svih ovih budućih projekata o kojima govori, a tu je i školski kurikulum.
U školu uskoro stiže još jedan komad najsuvremenije opreme, ovoga puta u Centar za zavarivanje koji će uskoro biti opremljen i simulatorom za zavarivanje čija je cijena oko 160 tisuća kuna, no ravnatelj ističe kako je za kvalitetu obrazovanja njegovih učenika nužan.
Kako je javna nabava završila u ponedjeljak, simulator bi u školu trebao stići za petnaestak dana, a uz njega će biti kupljeno i još nekoliko aparata za zavarivanje.
U području strojarstva znanje koje ste danas dobili za šest mjeseci postaje staro i ako mi kao škola ne budemo to pratili onda se uistinu postavlja pitanje zašto uopće postojimo, kaže ravnatelj, naglašavajući da strukovna škola mora ne samo pratiti gospodarstvo nego uvijek biti korak ispred. Da se i sami drže takvog pravila pokazali su na primjeru uvođenja smjera za plinoinstalatera i prije odabira kocesionara za plinofikaciju Zadra, kako kaže Tomčić, dok se o plinu u Zadru još samo pričalo.
Kako se bore protiv krize i uspijevaju opremati školu novom opremom i raditi uvijek nove projekte ravnatelj odgovara, na dva načina. Naime, škola uprihođuje i vlastita sredstva bilo izradom proizvoda, bilo kroz obrazovanje odraslih, a drugi način je apliciranje na projekte.
– Javljamo se na razne projekte koji su u ponudi, a vezani su za naše planove, bilo da se radi o ministarstvima, bilo da se radi o Europskoj Uniji i tu ostvarujemo sredstva i nabavljamo opremu. U principu kad malo pogledate situacija je teška, ali novaca oko nas ima. Ministarstvo poduzetništva u posljednjih šest mjeseci imalo je toliko tih projekata koje su nudili, ne samo školama, nego u najvećoj mjeri poduzetnicima, obrtnicima, svima, samo postoji pitanje koliko tih sredstava koristimo i koliko ih želimo koristiti, kaže Tomčić.
Kvaliteta učenika nakon završetka škole uglavnom se prepoznaje. Atraktivni projekti na kojima su radili odlična su referenca za upisivanje prestižnih fakulteta te se veliki postotak učenika četverogodišnjih zanimanja upisuju na strojarske ili elektrotehničke fakultete, dok su učenici trogodišnjih zanimanja, a koji su se pokazali redovitima i motiviranima na praksi ostali raditi kod obrtnika kod kojih su bili na praksi ili su se zaposlili negdje drugdje u struci.