Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

FINA naplaćuje i nepostojeća dugovanja

06.07.2011. 22:00
FINA naplaćuje i nepostojeća dugovanja


S računa su mi bez prethodnog upozorenja jednostavno uzeli cijelu plaću te me “ljubazno” u telefonskom razgovoru uputili da na e-mail adresu odvjetničkog ureda koji za njih provodi prisilnu naplatu, proslijedim zahtjev za povrat novca. Osobi koja se javila na telefon pokušala sam objasniti da je riječ o nepostojećem dugu, no ona me odmah prekinula i samo dodala: “Vidim ja to sve. Vi ste u pretplati i samo požurite…
 
Na tekućem računu nula kuna, u banci obavijest, “vaš račun blokirala je Financijska agencija (FINA)”, a u FINA-i: “ispunite zahtjev za uvid u dugovanje” (koje košta 50 kuna op.a.), situacija je s kojom se, sudeći po nekim statistikama, susreo svaki peti Zadranin. Iako je riječ o protuzakonitom postupku kojim se građanina ostavlja bez lipe na računu, takve priče, nažalost, više nikoga ne iznenađuju. No, u nizu “priča iz FINA-e” sve više je građana kojima je istim, sada već uhodanim sistemom, naplaćen zapravo nepostojeći dug. Udruzi “Zadarski potrošač” svakim danom takvih građana se javlja sve više, a oni im, kako nam je rekao Zoran Knežević, zapravo ne mogu puno pomoći. Kneževića smo zamolili za komentar i savjet u slučaju Zadranke (podaci poznati redakciji) kojoj je VIP operater ovršnim nalogom naplatio nepostojeće dugovanje. Riječ je o računu koji je, kako nam je kazala, u cijelosti podmiren još prije tri godine kada je ujedno raskinula i ugovor s njima.
“Vaš zahtjev odbila je banka…”
– Dan nakon uplate plaće bankomat mi je jednostavno vratio karticu, a na ekranu je pisalo “vaš zahtjev odbila je banka”. Procedura koja je uslijedila zapravo je ista u svim slučajevima – u banci vam kažu da je FINA blokirala račun i upute vas njima, a tamo opet cijela procedura da bi doznali tko vam je blokirao račun i o kojem iznosu je riječ – ispričala nam je naša sugovornica dodajući da je drugi šok uslijedio kada su joj u FINA-i rekli da joj je VIP operater naplatio dugovanje u iznosu od 4.607 kuna. Do tog su iznosa došli naplativši joj prije tri godine podmireni račun uvećan za zatezne kamate, troškove ovršnog postupka i slično.
– S računa su mi bez prethodnog upozorenja jednostavno uzeli cijelu plaću te me “ljubazno” u telefonskom razgovoru uputili da na e-mail adresu odvjetničkog ureda koji za njih provodi prisilnu naplatu, proslijedim zahtjev za povrat novca. Osobi koja se javila na telefon pokušala sam objasniti da je riječ o nepostojećem dugu, no ona me odmah prekinula i samo dodala: “Vidim ja to sve. Vi ste u pretplati i samo požurite… što prije pošaljite zahtjev da vam se sredstva vrate” – ispričala nam je Zadranka koja ni nakon gotovo dva mjeseca svoj novac nije dobila natrag. Zoran Knežević iz zadarske udruge za zaštitu potrošača kazao je kako je i sam u takvim situacijama nemoćan te da građanin ima tek dvije opcije – strpiti se i čekati da mu vrate njegov novac ili pokrenuti privatnu sudsku parnicu koja je zapravo financijski neisplativa.
Bez obavijesti
– Od početka ove godine svakodnevno nam se javljaju građani i mole nas za pomoć. Većinom je riječ o starijim dugovanjima prema VIP operateru i za RTV pretplatu, koji bez ikakve prethodne opomene ili obavijesti o ovršnom rješenju, jednostavno “sjedaju” građanima na račune i ostavljaju ih bez sredstava za život – kaže Knežević dodajući kako zapravo nitko ne zna koliko je građana na takav način ostalo bez ijedne kune od početka godine, odnosno otkako je FINA započela s prisilnom naplatom dugovanja. Građani bi svakako trebali dobiti obavijest o ovrsi prije nego se ona provede. Međutim, sudeći po sve većem broju očajnih građana koji nam se svakodnevno obraćaju za pomoć, to se u praksi ne provodi i ukoliko se nešto konkretno ne poduzme, nažalost, ja se bojim da će ih biti i više – zaključio je Knežević.
 


Rješenja o ovrhama ne stižu


U splitskom Savjetovalištu Saveza udruga za zaštitu potrošača, također, su zatrpani zamolbama očajnih i na rub egzistencije dovedenih građana kojima su “isušeni” računi.
– Prije nego što FINA blokira račun, Rješenje o ovrsi mora biti dostavljeno dužniku, a tek ako se on u roku od osam dana ne žali na to Rješenje, ono tada postaje pravomoćno i može se izvršiti – rekla je Nela Kovačević iz splitskog Savjetovališta, potvrdivši kako se u praksi pokazalo da se ta zakonska odredba ne provodi. Međutim, ni ona, jednako kao ni Zoran Knežević iz zadarske udruge za zaštitu potrošača, nije mogla dati konkretan savjet što građanin može učiniti u ovakvim situacijama.




Zakon propisuje tri pokušaja uručenja Rješenja o ovrsi


Zakonsku obvezu da Rješenje o ovrsi uruči dužniku ima odvjetnički ili javnobilježnički ured kojeg je vjerovnik angažirao da “utjera” dug ili Sud koji je donio pravomoćnu presudu.
– Oni moraju uručiti Rješenje o ovrsi, a ako nisu, onda moraju dokazati da su to triput pokušali. Tek nakon toga, ako nije bilo žalbe, odvjetnički ili javnobilježnički ured Rješenje nosi na sud i ono pečatom postaje pravomoćno – poručuje Kovačević, no u slučajevima kada to nije tako, građanin je prema važećim zakonima i propisima još uvijek bespomoćan.


Naplatili mu tuđu RTV pretplatu


Umirovljenik Joso Šarić neugodno se iznenadio kada ga je poštar, koji mu već nekoliko godina donosi mirovinu, početkom svibnja zaobišao. I on je, kao i akteri svih drugih priča o ovrhama doznao da mu je račun blokirala FINA, i to za RTV pretplatu koja uopće nije njegova. Više od pola sata službenici na šalteru FINA-e pokušavao je objasniti kako je riječ o osobi istog imena, da bi se na koncu ispostavilo da je njegov OIB pridružen uz dugovanje istoimene osobe na sasvim drugoj adresi. Iako su mu priznali pogrešku, i on je morao proći proceduru pisanja zahtjeva za povrat sredstava.


Građani naučili kontrolirati bijes zbog “osušenih” računa


Kako doznajemo u PU zadarskoj te u samoj poslovnici zadarske FINA-e, u siječnju su zbog narušavanja javnog reda i mira gotovo svakodnevno intervenirali jedni ili drugi. Takva situacija zbog burnog reagiranja očajnih građana nakon saznanja da im je s računa ovrhom zaplijenjen novac što su imali, nastavila se i tijekom veljače, no već s ožujkom broj “emocionalnih ispada” smanjio se, a u lipnju su zabilježena tek dva.