Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Trajekti poskupljuju 10, katamarani i do 100 posto

Autor: Darko Pajić

08.03.2010. 23:00
Trajekti poskupljuju 10, katamarani i do 100 posto

Foto: Zvonko KUCELIN



Ovako veliko poskupljenje trajekata sigurno će izazvati pravu lavinu nezadovoljstva, pogotovo među otočnim stanovništvom


Karte na svim trajektnim linijama koje povezuju kopno i otoke poskupjet će u prosjeku oko 10 posto, a katamarani će na pojedinim linijama poskupjeti čak 50 i više posto i to već tijekom travnja ili najkasnije u svibnju. Ministarstvo mora već je dalo nalog Agenciji za pomorski linijski obalni promet da pripremi prijedlog novih cijena na svim trajektnim linijama u državi i to zbog drastičnog rezanja sredstava u državnom budžetu. Državni tajnik za more, kap. Mario Babić potvrdio nam je kako bi ova godina mogla dovesti do manjka od 140 milijuna kuna u Jadroliniji kao daleko najvećem putničkom brodaru ukoliko se proračunsko smanjenje subvencija za kabotažu ne bi nadoknadilo.
– Povećanje cijena je neizbježno. Mi smo upravo zbog štednje smanjili broj linija na pojedinim pravcima, te privremeno ukinuli dužobalnu liniju Rijeka – Dubrovnik. To je donijelo uštedu od 35 milijuna kuna, ali je ta svota još uvijek mala i nedovoljna, te sada moramo povećati cijene karata. Poskupljenje neće biti linearno, odnosno podjednako na svim linijama, ali će biti svugdje uvedeno, bez iznimke. Na nekim linijama, primjerice brzobrodskim, gdje su cijene simbolične i iznose svega nekoliko eura, poskupljenje katamarana može biti i veće od 50 posto, čak i 100 posto veće. Na nekim trajektnim linijama, gdje karta za vozilo i putnike košta više od 100 ili 200 kuna jasno je da neće biti tako velikog poskupljenja, ali će vjerojatno i tu cijene biti veće za okvirno desetak posto. Točan izračun za svaku liniju se priprema i stoga u ovom trenutku ne mogu biti do kraja precizan. No, to je smjer u kojem moramo ići, jer drugog izbora nemamo, govori Babić dodajući kako će sve povlastice za otočane ostati i dalje na snazi, kao i da bi o novom cjeniku Agencija trebala raspravljati idućeg tjedna.
Ovako veliko poskupljenje trajekata sigurno će izazvati pravu lavinu nezadovoljstva, pogotovo među otočnim stanovništvom, koje je prirodno najviše zainteresirano da standard pomorskih veza s kopnom bude na što većoj razini. No, ta razina košta očito puno više nego što je država spremna ili sposobna platiti, pa se sada dio tereta subvencija namjerava prebaciti na korisnike, odnosno otočane i ostale građane. Sporna ostaje kvaliteta rada Agencija i nadređenog Ministarstva mora, gdje možda i nisu ispitali i iskoristili baš sve opcije smanjenja troškova, primjerice mogućnost uvođenja plavog dizela za kabotažu kakvo odavno funkcionira u nekim zemljama EU-a. Baš zbog toga Ministarstvo i Agencija bit će s punim pravom izloženi kritikama.
One bi do kraja godine mogle postati još veće i ozbiljnije, jer državni tajnik za more, Mario Babić najavljuje kako je dat nalog Agenciji da do kraja svibnja pripremi objavu natječaja za koncesioniranje svih 40 državnih trajektnih linija odjednom s ciljem da 1. siječnja iduće godine na svim linijama budu potpisani ugovori sa koncesionarima. Taj osjetljiv i ozbiljan posao radi se u vrlo teškim uvjetima, sa ograničenim i smanjenim sredstvima, te u žurbi, jer se želi preduhitriti ulazak Hrvatske u EU, te omogućiti da kroz dugoročne ugovore u trajanju od pet do deset godina domaći brodari osiguraju zaposlenost. Problemi će tek uslijediti, jer će koncesioniranje trajektnih linija neumitno poremetiti ustaljeni sistem pomorskog putničkog prometa na Jadranu, te u uvjetima opće krize na pomorskom tržištu, zaprijetiti smanjenjem kvalitete usluga i učestalosti vožnji prema otocima.