Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Riskirajući karijeru, spasio zadarske krave

08.08.2010. 22:00
Riskirajući karijeru, spasio zadarske krave


Kanader kojim je zapovijedao kapetan Marijan Batarilović, a kopilot bio brigadir Ivan Selak, javio se kontroli letenja, ali ne i nama u Divuljama. Mora se znati da je letjelica u tom trenutku bila van operativne uporabe, tek na probnom letu iz ZTZ-a. Postavlja se pitanje što bi se dogodilo u slučaju neke nezgode – general Mate Obradović
Nedavni nemili događaj kad su piloti kanadera prijavljeni zbog gašenja požara mimo dozvole na području farme krava Vigens, ponovno je aktualiziralo organizaciju protupožarne zaštite na području Dalmacije. Podsjetimo se, prije nekoliko dana dva vrlo iskusna pilota bojnik Marijan Batarilović i brigadir Ivan Selak leteći iz Zrakoplovno tehničkog zavoda u Velikoj Gorici, primili su zahtjev zadarskih vatrogasaca da im se pomogne u gašenju požara nedaleko spomenute farme krava. Situacija je bila takva da su zemaljske snage, kaže županijski vatrogasni zapovjednik Željko Šoša, zatražile dva kanadera, ali su drugi kanaderi bili zauzeti.
General Mate Obradović, inače zapovjednik namjenski organiziranih protupožarnih snaga u Divuljama odobrio je dvije letjelice koje su ubrzo stigle na požarište, ali je na požaru svejedno djelovao i kanader koji je, po generalu, bio izvan operativne uporabe, tek na probnom letu nakon redovitog servisa.
Nestašni kapetan
– Kanader kojim je zapovijedao kapetan Marijan Batarilović, a kopilot bio brigadir Ivan Selak, javio se kontroli letenja, ali ne i nama u Divuljama. Mora se znati da je letjelica u tom trenutku bila van operativne uporabe, tek na probnom letu iz ZTZ-a. Postavlja se pitanje što bi se dogodilo u slučaju neke nezgode. Jasno je da se u vojsci mora poštivati procedura i ja sam prijavio kapetana Batarilovića, a ne zapovjednik eskadrile Davor Turković, rekao nam je general Mate Obradović.
Situacija bi bila tek jedna mala sličica u djelovanju vojne subordinacije da cijeli slučaj ne pokriva nekoliko zanimljvih detalja. Kapetan kanadera Marijan Batarilović već je otrpije poznat po “nestašlucima”. Najpoznatiji jest presjecanje žica dalekovoda prilikom gašenja požara nedaleko Tivta, kad je napravljena višemilijunska šteta na zrakoplovu. Poznat je i po tome što je uslikan iznad zadarske uvale Jazine u navodno preniskom letu, što su objavili neki hrvatski dnevnici.
Do njega je u kabini letio brigadir Ivan Selak, moglo bi se reći, živa legenda hrvatskog zrakoplovstva. Probni pilot, junak Domovinskog rata s najviše potvrđenih pogodaka po neprijateljskim ciljevima, nesuđeni zapovjednik HRZ-a, čovjek koji je u Izraelu letio na zarobljenim sirijskim MIG-ovima 21, osoba s velikim ugledom ne samo među hrvatskim zrakoplovcima, nego i nekadašnjim neprijateljima. Gotovo je nevjerojatno da ta dva iskusna časnika i pilota nisu poštivali proceduru i javili se svom operativnom centru u Divuljama prije nego što su bacili dvije “bombe” na požarište kod Vigensa. Štoviše i general Mate Obradović, preuzimajući 2004. zapovjedništvo u Divuljama, je uvidio da organizacija djelovanja po požarištu nije zadovoljavajuća, pa su otad preskočena nepotrebna birokratiziranja, nego se u najbržem mogućem vremenu djelovalo po požarištu. Dobra koordinacija zemaljskih i zračnih snaga osobito je je bila dobra na zadarskom području, unatoč tome što se i tada pričalo o nepoštivanju procedure. “Prvo ugasimo vatru, a onda pišimo papire”, bila je gotovo krilatica hrvatskih pilota protupožarnih zrakoplova. Uostalom, zbog te svoje nesebičnosti, hrabrosti i stručnosti, piloti hrvatskih protupožarnih zrakoplova uživaju veliki ugled ne samo kod kuće nego i inozemstvu.
– Da, ja sam to uvidio i pri tom, u suradnji sa županijskim vatrogasnim zapovjednicima, odlučio da je najbolje da po pozivu i procjeni s terena na požar odmah djeluju dva protupožarna zrakoplova, a da se kasnije odradi papirologija. Bolje je da dva zrakoplova požar gase pola sata, a ne kao što je to bio slučaj kad vatra izmakne kontroli, da četiri kandera ne mogu, rasipajući resurse, satima ugasiti vatru.
Stegovni postupak još nije proveden
Međutim, ovdje se radi o nepoštivanju procedure za što se mora odgovarati. Što se tiče legendi Domovinskog rata i ja sam jedan od njih. Stvarao sam Zbor narodne garde, ali zbog toga mi ne pada na pamet prolaziti na raskrižju kad je upaljeno crveno svjetlo na semaforu, rekao je na kraju general Mate Obradović.
Prema njegovim riječima, stegovni postupak još nije proveden nad kapetanom Batarilovićem koji je zapovijedao kanaderom. Možda zbog toga što su mnogi u Hrvatskoj, uključujući vlasnicu farme, poljoprivrednu komoru, ali i većinu zrakoplovne javnosti, stali na stranu “nestašnog” kapetana “Batarilea” i od njega napravili junaka “par exellance” koji je riskirajući karijeru, spasio zadarske krave.