Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

Prvi tunel spajao bi Gaženicu i otok Ugljan

08.11.2013. 23:00
Prvi tunel spajao bi Gaženicu i otok Ugljan


U sklopu manifestacije Zadar more, građevinski inženjer Boženko Jelić iz Splita ponovno je Zadranima prezentirao svoj projekt Jadranski podmorski tunelski mostovi. Posebno zanimljiv bio je projekt spajanja Zadra i Dugog Otoka tunelima koji se na morskom dnu sastavljaju od fragmenata, dužine 50-60 m, u dugu tunelsku cijev. Kako se na području oko trase radi o većim dubinama od 30 do 70, pri povezivanju moralo se voditi računa da se tunelska cijev ne postavlja na dubinu veću od 30 m.
Prvi tunel, dug 5 km, spojio bi Gaženicu i otok Ugljan. Drugi tunel išao bi od Lamjane na otoku Ugljanu do Iža u dužini 4 km, a treći Od Iža do Žmana u istoj duljini. Ulaz u tunel bio bi između trajektnog i kontejnerskog terminala u Gaženici, ali problem predstavlja stijena koja se na trasi izdiže na dubinu od svega 13 m. Uvjet je, naime, da tunel ne smeta brodovima koji imaju gaz od 14 m. Jedno od rješenja kazivao je Jelić je i povezivanje Zadra i Ugljana ulaskom u tunel u Foši, ali prije toga treba vrlo dobro organizirati promet koji bi se pojačano prikupljao u tom dijelu grada. Na upit iz publike, zašto se tunel ne postavi na najkraćoj udaljenosti, od Turnja do Pašmana, svi su se u prizemlu Arheološkog muzeja digli na noge rekavši da Zadar neće pristati da postane prometna periferija.
Upitan od cijeni, Jelić je nerado odgovorio da je to nezahvalna kalkulacija. No stavio ju je u odnos cijene tunela Učka i čiji dužni metar košta 24.000 eura. Jedan dužni metar izgradnje podmorskog tunela do Ugljana koštao bi oko 30.000 eura, ali bi bio puno sigurniji od tunela Sv. Rok, jer ima dodatnu cijev za spašavanje u slučaju požara. Do te cijevi, koja se nalazi u sklopu obujma tunela, dovode vrata postavljena na svakih 25 m tunela u koji se utiskuje zrak pod većim tlakom tako da ne da dimu da prodre u taj dio tunela. Budući da se tuneli po sili uzgona, trude isplivati na površinu, potrebno će biti dobro ih usidriti na postolja koja se za tu priliku moraju položiti na morsko dno. Kazivajući o potencijalno najvećem hrvatskom projektu, mostu Pelješac, Jelić je govorio da je njegov projekt 300 posto jeftiniji od mosta, te bi se izgradio za dvostruko manje vremena. No problem je muljevito dno, ali je svejedno projekt znatno povoljniji od gradnje mosta. Nije zanemariva i činjenica da bi tunel praktički bio nevidljiv i ne bi narušavao krajobraz.