Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Iza razgovora s Kinezima o zračnoj liniji krije se prava tema – uzlet zone Crno

09.03.2017. 23:00
Iza razgovora s Kinezima o zračnoj liniji krije se prava tema – uzlet zone Crno


Izaslanstvo kineskog grada Hangzhoua na čelu s prvim čovjekom regije Guo Donfengom, posjetit će u ponedjeljak Zadar. Riječ je o posjetu izaslanstva gradske prefekture koja broji oko 8,7 milijuna stanovnika, a tema razgovora bit će otvaranje avio-linije između Hrvatske i Kine. U razgovorima sa zadarske strane sudjelovat će zamjenik gradonačelnika Ivica Vlakić i direktorica Zračne luke Zadar Irena Ćosić koji već više od godinu dana lobiraju da jedna od tih linija dotakne i Zadar.
– Samo prošle godine iz Kine je putovalo 130 milijuna turista. Rastući srednji sloj željan je vidjeti zapadnu civilizaciju u koju i nas svrstavaju. Posjetiti zapadne zemlje, poglavito zemlje EU, svojevrstan je i statusni simbol u Kini. No, njihovo društvo još uvijek kontrolira Komunistička partija te sve ekonomske aktivnosti moraju proći ocjenu stranke koja od 1949. vlada Kinom, rekao nam je na početku Ivica Vlakić.
No, iza razgovora o zračnoj liniji, krije se zapravo najvažniji posao, aktiviranje gospodarske zone Crno. Nakon posjeta izaslanstva Zhejianga, pokrajine kojoj je Hangzhou glavni grad, očito je da su Kinezi vrlo zainteresirani za Zadar kao odskočnu dasku za daljnji ekonomski „prodor” u EU. Naravno, postoje ograničenja, EU i Kina nemaju sporazum o slobodnoj trgovini iako EU „tolerira” bescarinski uvoz sitnih kineskih, tzv. internetskih proizvoda. Tako npr. vodeći proizvođač električnih i eko-autobusa na svijetu Hangzhou ChengGong Enterprise Management Co. za sad ne može ući na EU tržište, unatoč visoko konkurentnom proizvodu. Naravno, slobodno trgovanje s Kinom je „rezervirano” za „prvu” petorku EU-a, a na Hrvatskoj je da se izbori za dio kolača kojeg Kina može, doslovce preko noći servirati na hrvatsko gospodarsko polje. Samo jedan ekonomski departman iz Chongqinga, poznati MCC-18, ostvaruje godišnji promet od 100 milijardi kuna s netto dobiti oko 4 milijarde kuna.
– Za njih možemo ponuditi nešto čega gotovo da nema u EU. To je tako velika površina kao što je Gospodarska zona Crno, koja je istovremeno u vlasništvu jedince lokalne samouprave. Crno bi postalo hot-spot, logistički centar ili tehnološki park kineskih tvrtki. Zanimljivo je da je Crno zanimljivo Kinezima ne samo kao „green-field” nego i kao „brown- field” investicija, a posebno je značajno što u tim gospodarskim namjerama imaju i podršku odbora za promet kineskog parlamenta. No, ovdje bi istaknuo da Kinezi nisu jedini koji se zanimaju za Gospodarsku zonu Crno, rekao je Ivica Vlakić.
Neizravno, Vlakić je priznao da je namjera Grada Zadra u Crno dovesti veće igrače. Zato se i nisu rasprodavale parcele za uvjetno rečeno lokalne gospodarske subjekte kojima su na raspolaganju ostavljene gospodarske zone Murvica 2 u Općini Poličnik i Lonići u Općini Bibinje. Uostalom, velikog igrača sugerirala im je i konzultantska kuća Ernst & Young koja je napravila analizu Gospodarske zone Crno. Kina je uz SAD i EU jedini globalni ekonomski igrač koji može postavljati uvjete na strateškoj razini. No i Vlakić, mada nevoljko, priznaje da se u toj zemlji još uvijek osjeća pozitivni „feedback” prema Hrvatskoj u kontekstu bivše države i Tita. Štoviše, i bivši se hrvatski predsjednik Stipe Mesić spominje kao izuzetno pozitivna figura u spajanju gospodarstava dviju zemalja. No, od skorašnjeg sastanka u zadarskoj Gradskoj vijećnici ne treba očekivati spektakularne rezultate. Najvjerojatnije je da će gospodarska priča početi s nekom vrstom bratimljenja između gradova, a potom će se u Kini, u političkim strukturama, odlučiti hoće li Zadar biti „gateway” Narodne Republike Kine u EU. Za Ivicu Vlakića priča o avionskoj liniji je više nego izvjesna. Što se tiče Gospodarske zone Crno, Vlakić naglašava da je spremnost Grada Zadra takva da čim potencijalni kineski partner pokaže bankovno jamstvo, ured za izdavanje građevinskih dozvola će mu izdati lokacijsku dozvolu.