Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Taksist: Lulić je od nas tražio da provociramo privatnike

Autor: Valentina Mlađen

09.05.2010. 22:00
Taksist: Lulić je od nas tražio da provociramo privatnike

Foto: Vedran SITNICA



Što se tiče Zračne luke, dana nam je izričita naredba kada dođemo tamo, budući da smo prepoznatljivi u odijelima, da doslovno idemo pred putnike na ulaz kad slete i nudimo im se, na što sam se osjećao kao prostitutka. Naređeno nam je da na autobusnom kolodvoru i na pristaništu za trajekte sa svojim vozilo stanemo točno između privatnika i na taj način ih provociramo, kaže već bivši zaposlenik Hrvoje Prskalo
Izreka “Predobro da bi bilo istinito” pokazala se točnom u još jednom slučaju. Naime, nedavno je u Zadru s radom započela taksi tvrtka Lulić d.o.o. koja je građanima ponudila uslugu kakva se samo poželjeti može. Tako je vlasnik tvrtke Lulić d.o.o., Davor Lulić, na velika vrata najavio kako će njegova tvrtka zaposliti minimalno 50-ak taksista uz deset dispečera i na taj način pripomoći smanjenju nezaposlenosti u Zadarskoj županiji.
Građani su dobili jeftiniji taksi, a nezaposleni posao, no ono što građani ne znaju jest da ih voze iscrpljeni taksisti sa smjenom od 12 sati bez stanke. Redakciji Zadarskog lista obratio se bivši zaposlenik tvrtke Lulić Hrvoje Prskalo koji se prije desetak dana zaposlio kao taksist očekujući konačno priliku za rad i pošteno zarađivanje za kruh. Kako njegova priča ne bi ovisila samo od njegove riječi, donio nam je na uvid i dokumentaciju koja se sastojala od potpisanog ugovora, rasporeda sa stvarnim stanjem radnih sati, kao i praznu radnu knjižicu.
Satnica veća, plaća manja
Bivši zaposlenik, po struci dipl. ing. cestovnog prometa, potpisao je 5. svibnja ugovor o radu od osam sati dnevno, što bi značilo 40 sati tjedno, s 30 minuta stanke dnevno te jednim slobodnim danom u tjednu. Dogovorena plaća trebala je biti 3.500 kuna. Takav ugovor potpisali su i ostali zaposlenici tvrtke Lulić.
Idila je završila nakon dan do dva kada su taksisti primili raspored u kojem su njihove smjene skočile na 12 sati dnevno, ukinuta im je stanka, zabranjeno da nose užinu od kuće ili privatni mobitel, a slobodni dan postao je nedostižan san. Za četiri sata produženog radnog vremena dobili su smanjenje plaće za 500 kuna pa su tako radili za 3.000 kuna mjesečno.
– Ugovor u privatnoj taksi službi Lulić potpisao sam 5. svibnja, a radni odnos je prema ugovoru započeo 3. svibnja. Radio sam punih devet dana. Kao i svi drugi potpisao sam ugovor koji obuhvaća radno vrijeme od osam sati dnevno uz 30 minuta stanke. To je tako trajalo dan ili dva nakon čega smo dobili papir da od tog dana počinjemo s radom od 12 sati dnevno i da nećemo imati više niti jednog slobodnog dana, iako ga ni do tada nismo imali. Pitao sam hoće li povećanje satnice utjecati na plaću, na što mi je rečeno da se plaća od dogovorene sume na 3.500 kuna smanjuje na 3.000 kuna. U početku sam mislio da je to šala, ali to su mi rekli direktor firme Davor Lulić i moj šef zajedno pa sam shvatio da je to istina.
Bez privatnih mobitela
– Stanke nismo imali niti jedanput jer nam je ukinuta, a zatim su nam izričito zabranili da posjedujemo osobne mobitele sa sobom. Ni u kojem slučaju ne bismo s mobitelima ometali putnike, ali ljudi imaju obitelji i ako im se nešto dogodi oni to ne mogu znati. Tijekom radnog vremena znali smo stajati po dva do tri sata na jednom mjestu u kojem smo mogli obaviti i telefonski razgovor i otići po marendu na svoju ruku, no nismo se usudili da nas ne bi netko vidio kako kršimo naredbu, prepričao je Prskalo radne uvjete koji su se od idealnih pretvorili u, kaže, robovlasničke.
Također je napomenuo kako je taksistima motor automobila morao biti upaljen cijelo radno vrijeme tako da su i na taj način bili spriječeni otići i kupiti si nešto za pojesti ili na wc, jer ako ugase motor dispečerima će svijetliti lampica za taj automobil. Kaže kako nije jedini radnik koji je otišao iz firme, već su još petorica radnika napustila tvrtku, dvojica su dobila otkaz, a neki još razmišljaju o odlasku.
– Meni je jasan razlog ovih 12 sati rada. Umjesto predviđena tri čovjeka koji će zadovoljiti radno vrijeme od 24 sata po smjeni od osam sati što znači tri plaće, dvojica po 12 sati dnevno tegle za onog trećeg i isplate se samo dvije smanjene plaće. Kome ide ona treća plaća? Osim toga, ja putujem s otoka Vira, što je 70 kilometara u danu i moji putni troškovi su oko 800 kuna mjesečno, koji mi nisu nadoknađeni. Kad sam pitao hoće li se priznati putni troškovi dobio sam negativan odgovor, što znači da radim 12 sati dnevno za 2.200 kuna, objašnjava Prskalo.
Platio za povrat radne knjižice
Iako im ne bi značilo puno, vlasnik tvrtke Davor Lulić nije se potrudio svojim zaposlenicima niti objasniti novo radno vrijeme i smanjene plaće. Nakon što je Hrvoje odlučio dati otkaz i tu je naišao na problem. Otkrio je da nije bio niti prijavljen i uz sve još Lulić ga je, kaže, ucijenio kako bi dobio natrag svoju radnu knjižicu.
– Svu dokumentaciju predali smo 3. svibnja i pisalo je da od toga datuma ide prijava. S nekolicinom kolega išao sam na razgovor s gospodinom Lulićem kako bih ga još jednom upitao hoćemo li dobiti ono što zaslužujemo, ali sam dobio negativan odgovor. Na to sam dao otkaz, na što mi je Lulić odgovorio da niti ja mogu dati otkaz niti mi ga on može dati, što me zbunilo, ali stvar je bila u tome da ja nisam bio ni prijavljen, nego sam radio devet dana na crno. Otišli smo u računovodstvo zajedno i moja radna knjižica stajala je s ostalima prazna. Za ostale ne mogu tvrditi jer ih nisam otvarao, ali je Lulić na to rekao kako će oni to srediti idući tjedan. Sve što sam zadužio od njih vratio sam i kako je sve bilo u redu, zanimalo me što će biti s mojom plaćom za ovih devet radnih dana. Ponuđeno mi je oko 600 kuna na što sam pristao jer novac mi treba kao i svima, ali u računovodstvu sam bio iznenađen ucjenom. Kad sam trebao preuzeti dokumente Lulić mi je rekao kako mu trebam platiti 400 kuna da mi da ovako praznu radnu knjižicu. Ako to ne učinim on će me prijaviti na jedan dan i odjaviti u roku od jednog dana kako bih ja, koji sam dao otkaz, izgubio sva prava sa Zavoda za zapošljavanje među kojima je zdravstveno osiguranje. Naravno, u ovim kriznim vremenima ja sam mu tih 400 kuna i dao, jer mi je zdravlje ipak na prvom mjestu. Preuzeo sam dokumente i tih dvjestotinjak kuna i otišao, rekao je Hrvoje
Odlučio je, također, progovoriti i o nekim nekorektnim nalozima koje je vlasnik davao svojim zaposlenicima, a na koje je u medijima već ukazivao i jedan od privatnih taksista Zvonko Višić.
– Što se tiče Zračne luke, dana nam je izričita naredba kada dođemo tamo, budući da smo prepoznatljivi u odijelima, da doslovno idemo pred putnike na ulaz kad slete i nudimo im se, na što sam se osjećao kao prostitutka. Naređeno nam je da na autobusnom kolodvoru i na pristaništu za trajekte sa svojim vozilo stanemo točno između privatnika i na taj način ih provociramo, kaže Hrvoje. To provociranje, osim što je izazivalo u njemu nelagodu, kaže, dovodilo ga je i u situaciju da se nađe na meti isprovociranih taksista koje u potpunosti razumije.
Na obraćanje medijima Prskalo se odlučio iz dva razloga, zbog zabrinutosti za putnike, ali i za svoje kolege koji si ne mogu priuštiti otkaz, a izrabljuju ih. Prvo se fotografirao, a onda nas i zamolio da fotografiju ne objavljujemo kako ne bi imao dodatnih problema u svojoj okolini.
Taksistima je, kaže, naređeno i to da nakon radnog vremena sami moraju oprati i usisati svoja vozila u radnom odijelu. U slučaju da u tom međuvremenu iskrsne kakva neplanirana vožnja, u tom isprljanom odijelu taksisti moraju voziti.
– Ne želim se ja nekome osvećivati, nego svojim kolegama koji su još ostali u toj firmi, želim dati ohrabrenje. Pa i onim budućima koji će se tu zaposliti otvoriti oči i pripremiti ih. A i s obzirom da mi je izdana naredba da ćemo raditi 12 sati dnevno svaki dan bez stanke i bez propisane stanke od 30 minuta ugovorom, obuzeo me jak strah jer dovodim u pitanje sigurnost putnika koje prevoznim, sigurnost svih sudionika u prometu, kao i svoju osobnu sigurnost, zaključio je Prskalo svoju priču.
 


Lulić za sada bez komentara


Kako bismo objektivno sagledali obje strane priče nazvali smo vlasnika tvrtke Lulić d.o.o. Davora Lulića i zatražili komentar na čitavu priču.
– Što se plaće tiče to nije točno, jer plaća još nije ni bila i kad dođe prvi obračun i plaća onda se o tome može govoriti. Iskreno ne znam o čemu se radi i za sada ne bih komentirao dok se ne upoznam sa situacijom, kratko je rekao Lulić. Na pitanje je li točno da taksisti umjesto osam rade smjene od dvanaest sati, kao i to da im je to on usmeno priopćio, Lulić je također odlučio za sada ne komentirati situaciju.