Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Biciklizam – najkraći put do kondicije i zdravlja

09.09.2010. 22:00
Biciklizam – najkraći put do kondicije i zdravlja


Vožnja biciklom smanjuje tjelesnu kilažu, jača mišiće i kondiciju te je odlična za kralježnicu. Najaktivnije su noge pa će ti mišići imati najviše koristi, ali u brdskom biciklizmu veliku ulogu imaju i mišići ruku. Tijekom vožnje u trajanju od sat i pol možete izgubiti čak do jedan i pol kilogram od uvjetom da ste se dobro oznojili, kaže Neven Pavić
Želite li smršaviti zdravo, vratiti izgubljenu kondiciju, a usput uživati u prirodi biciklizam je pravi sport za vas. Zahvaljujući sve većem broju poklonika vožnja biciklom postaje sve atraktivnija o čemu svjedoči i velik broj biciklističkih staza i klubova u Zadru i okolici. Ipak čak i za nešto tako jednostavno kao što je vožnja biciklom potrebno je poštovati određena pravila kako ne biste završili s upalom mišića, a bicikl zauvijek u podrumu skupljao prašinu kao ružna uspomena na bol. Što treba znati svaki dobar biciklist i kako započeti za vas smo pitali stručnjaka, tajnika Biciklističkog kluba Zadar Nevena Pavića.
Ohrabrujuće je da bicikl može voziti svatko bez obzira na dob, spol, kondiciju i težinu. Potrebno je samo nabaviti ili iznajmiti bicikl, odabrati željenu lokaciju i zajahati vjetar na dva kotača.
– Svatko može biti rekreativni biciklist. Vožnja biciklom smanjuje tjelesnu kilažu, jača mišiće i kondiciju te je odlična za kralježnicu. Najaktivnije su noge pa će ti mišići imati najviše koristi, ali u brdskom biciklizmu veliku ulogu imaju i mišići ruku. Tijekom vožnje u trajanju od sat i pol možete izgubiti čak do jedan i pol kilogram od uvjetom da ste se dobro oznojili, objasnio je blagodati biciklizma Pavić, koji i sam odličnu kondiciju održava svakodnevnom vožnjom bicikla.
Za one koji biciklizmom žele gubiti kilograme savjet je brža vožnja koja će dobro zagrijati mišiće, a za rekreativce ostaje svježi zrak i prekrasan krajolik. Neovisno o tome u koju skupinu pripadate. na put biciklom, osobito duže relacije nije uputno ići bez posjedovanja osnovne opreme. Takva oprema od velikog je značenja u slučaju nezgode na putu poput probušene gume ili odvojenog lanca koje su dosta česte.
– Prva preporuka je korištenje biciklističkih hlača koje imaju podstavu na stražnjici te čine dužu vožnju znatno ugodnijom. Oni koji si to mogu i žele priuštiti savjetujem i šprinterice. Udobne su za hodanje, a zahvaljujući dodatku na potplati ukopčaju se u pedalu za vrijeme vožnje te spajaju nogu s pedalom. To onemogućuje da se noga odiže od pedale pa je mišić maksimalno iskorišten. Korisna je i biciklistička majica koja na stražnjem dijelu ima ušivene džepove za rezervnu gumu te mini alat za manje kvarove. Tu opremu koja se može kupiti u kompletima trebalo bi obavezno imati. I naravno kaciga glavu čuva, dodaje Pavić. U većim trgovačkim centrima ne biste trebali mnogo izdvojiti za ovu opremu dok je u specijaliziranim trgovinama profesionalna oprema znantno skuplja.
Najvažnije u vožnji biciklom je sami bicikl. Svaki je dobar, a treba ga birati ovisno o vrsti biciklizma kojom se želite baviti i tako da odgovara vama.
– Dosta ljudi pogriješi kod biranja bicikla. Za cestu najčešće biraju tip monty bike jer ima široke gume, pa se zavaravaju da to predstavlja sigurnost. To je zapravo bicikl za šumske putove, makadame i kamenjare dok je za cestu bicikl tanje gume. On je prilagođeniji asfaltu jer na cesti nema toliko otpora, savjetuje Pavić.
Koju god vrstu vožnje odabrali jedno je važno, početnici bi za prve vožnje trebali odabrati kraće relacije, a vožnju povećavati s jačanjem kondicije. Bitan je i način na koji se vozi kako ne bi došlo do kontraefekta. Zato Neven preporučuje kupnju bicikla samo u specijaliziranim prodavaonicama u kojima rade prodavači koji vas mogu uputiti u oblik bicikla koji najbolje odgovara vama.
– Veličina je važna. Postoje određene specifikacije veličine okvira koje profesionalni prodavači poznaju. Čak i onda sjedalo i upravljač prilagođava se vlasniku. Kao što sam i prije napomenuo, drugi faktor kod odabira limenog ljubimca je vrsta vožnje kojom se želite baviti, preporučuje Pavić.
Bilo na ravnoj biciklističkoj stazi ili žešćem brdskom terenu, što god odabrali, biciklizam predstavlja jedan od najzdravijih i najboljih oblika rekreacije. Ponuda bicikla je velika po cijenama, koje se kreću od nekoliko stotina do nekoliko tisuća kuna, za svakoga se nađe ponešto. Oni koji žele biti nešto više od rekreativaca mogu se pridružiti jednom od brojnih biciklističkih klubova u Zadru te sudjelovati na natjecanjima i biciklijadama koje primaju i rekreativne vozače. Oni manje ambiciozni biciklom po gradu mogu izbjeći prometne gužve ili umjesto džoginga odabrati lakšu i ugodniju vožnju.
– Biciklizam je najbolji oblik rekreacije. Vidjeli ste prirodu, u kratko vrijeme odete 20-ak kilometara izvan grada i vratite se kući, povratili ste odličnu kondiciju i gubite kilažu istovremeno zatežući mišiće, zaključuje Pavić.
Dodajemo još samo kako se s mišićnom masom, istopljenim kilogramima i odličnom kondicijom iz dana u dan povećava i količina samopouzdanja izgubljena na kauču ispred televizora.


 SAVJETI ZA SIGURNU VOŽNJU


1. Za vožnju biciklom odaberite kolnike ili biciklističke staze, a ako vozite kolnikom vozite uz sam rub uz obavezno signaliziranje promjene smjera. Za vrijeme noćne vožnje ili smanjene vidljivosti budite sigurni da su vam svjetla ispravna.
2. Bicikl prilagodite tako da odgovara vama. Na pravilnu visinu namjestite sjedalo i upravljač te provjerite kočnice. Lanac uvijek mora biti dobro podmazan a žbice u kotačima pravilno zategnute te gume napuhane pod pravim tlakom.
3. Ne krećite sami na dulju vožnju bez rezerve gume i alata za manje kvarove kao i boce vode.
4. Kaciga je obavezna za djecu do šesnaest godina, a trebao bi je nositi svaki savjesni vozač.




 15 TISUĆA BICIKLISTA U ZADRU


U gradu Zadru ima preko 15 tisuća biciklista i 11 kilometara ucrtanih biciklističkih staza. Na žalost za grad veličine Zadra taj omjer je premali. Postojeće biciklističke staze u Zadru raštrkane su, a kvartovi nisu povezani njima. Tako postoji staza na Bilom brigu kao i ona prema Boriku, ali najčešće su biciklisti onemogućeni koristiti te staze zbog nemarnih vozača koji tu vide savršeno parkirno mjesto. Najbolja staza je čini se ona od Žmirića do Nina kojom se ne koristi puno Zadrana u svakodnevnom kretanju, ali zato je odlična za rekreativce željne malo većeg zalogaja od vožnje po gradu.


 STAZA UZ VRANSKO JEZERO


Jedna od najljepših staza Zadarske županije zasigurno je ona oko Vranskog jezera. 50 kilometara staza koje se razlikuju težinom i krajolikom kroz koji prolaze izbor su velikog broja rekreativaca. Uživanje u pogledu na ornitološki rezervat, mnogobrojna povijesna arheološka blaga, maslinike i vinograde pružaju vožnju kakva se rijetko gdje može iskusiti. Uz to osim terenskog vozila nadzorne službe parka i nekoliko poljoprivrednika nitko vas neće ometati u vožnji.


 PRAVI ISPIT – PAKLENICA


Veći broj staza vodi i kroz Nacionalni park Paklenica koji je odlična lokacija za ambicioznije vozače željne malo znoja i pravog brdskog biciklizma. Kroz park se proteže nekoliko staza a odlikuju se po tome što su poučne. Naime uz staze su postavljene table koje informiraju o znamenitostima parka kao i povijesnim osobitostima područja.


 OTOČNE STAZE


Osim kopna biciklističkim stazama bogati su i otoci. Na otoku Ugljanu nalazi se nekoliko nih. Kategorizirane su kao lake, srednje teške i teške. Različite su kilometraže, a pružaju vožnju kroz prekrasan još netaknut krajolik i odmor od svakodnevne gradske vreve.