Ne plaćaju nam se prekovremeni sati, tjeraju nas da radimo nedjeljom, plaća kasni. Uz to u tvrtki rade strani državljani, Slovenci bez radne dozvole, a nama se svaka tri mjeseca produžuje ugovor, tuže se radnici
Iz Grada Obrovca nam ne stižu pozitivni signali, iako smo jedini poslodavac koji hrani 50 obitelji i pokazuje tendenciju daljnjeg zapošljavanja. Nije bilo dana kada nas na porti nije dočekivala gomila „plavih” koverti. Akumulirao se dug za komunalnu naknadu, a još nema odgovora na našu zamolbu iz siječnja ove godine za djelomično oslobađanje plaćanja komunalne naknade – Jasmina Čerina
Od kada je uselio u pogone nekadašnje tvornice “Trio Obrovac”, svjetski poznati brand Elan prate razne vrste nezadovoljstva. Skupina radnika obratila se našoj redakciji ukazujući na mnogobrojne nepravilnosti koje se događaju u ovoj tvrtki.
– Ne plaćaju nam se prekovremeni sati, tjeraju nas da radimo nedjeljom, plaća kasni. Uz to u tvrtki rade strani državljani, Slovenci bez radne dozvole, a nama se svaka tri mjeseca produžuje ugovor. Uvijek smo na raspolaganju tvrtki pa čak i svoj alat moramo nositi od kuće na posao. Također, transporte smo vršili svojim, privatnim vozilima, naravno bez naknade. Sve u svemu, dužni su nam dvije plaće i isplatu oko 60 prekovremenih sati, govori jedan od radnika koji je htio ostati anoniman.
Štoviše, i iz poslovnog kruga te onog političkog, upućuju na ne tako „slavnu” Elanovu epizodu na Zrmanji. Posebice su strelice uperene na novog vlasnika Matijaža Avšića koji je od nekadašnjeg poduzeća iz Begunja, poznatog najprije po skijama, preuzeo brand u proizvodnji malih motornih brodova. Naravno, u upravi Elana motornih brodova sve ove navode opovrgavaju. Direktorica Jasmina Čerina pokušala je opisati aktualnu poslovnu sadašnjost tvrtke, priznavši da postoje problemi. Čerina priznaje da plaća kasni 20-ak dana, ali i dodaje da radnici nisu primili cijelu plaću niti za srpanj.
Prosječna plaća (kada je dobiju) u Elanu je 4.361 kunu
– Točnije, plaća kasni 27 dana, a drugu plovicu plaće isplatit ćemo 12. rujna. 15. ili 16. rujna isplatit ćemo i plaću za kolovoz. Kada je gospodin Avžić preuzimao tvrtku, napravio je reviziju svih ugovora o radu i plaće su se znatno povećala. Tako je prosječna plaća u Elanu 4.361 kunu. Djelatniku s maksimalna 32 prekovremena sata, isplaćena je plaća u visini i oko 7.000 kuna. Kako se radi o području posebne državne skrbi, svi radnici na kraju godine dobiju povrat naknade za topli obrok i prijevoz. Dakle, radi se za hrvatske prilike o iznadprosječnim plaćama, ali je problem naša niska produktivnost. Od 8 radnici rade efektivno 4 do 5 sati, a taj problem nismo uspjeli rješiti niti povećanjem plaća niti organizacijom toplog obroka. Uz to imamo problema s profilima radnika koje tražimo, pa zato i imamo probni rok od tri mjeseca. Zbog toga je istina kako kod nas rade i slovenski djelatnici, ali samo prema specifičnoj potrebi. Svi imaju radne dozvole i prijavljeni su nadležnoj policijskoj upravi, kazivala je na početku direktorica Jasmina Čerina dodajući da nije istina ni tvrdnja o privatnim vozilima, jer tvrtka ima dva službena vozila koja kupe radnike u Zadru i dovoze ih na posao u Obrovac.
Čerina: Za sve je kriva Porezna uprava
Čerina priznaje je da je problem iznad svih problema, kao i u slučaju mnogih hrvatskih tvrtki u aktualnoj krizi, likvidnost. Zanimljivo je da Čerina za probleme svoje tvrtke, prst upire u Poreznu upravu.
– Naš problem je povrat preplaćenog poreza na dodatnu vrijednost. Umjesto da naš zahtjev promptno rješava, Porezna uprava taj problem odgađa i po nekoliko mjeseci. Budući da za na nabavku vrlo skupog repromaterijala moramo platiti PDV, u konačnici se radi i o višemilijunskim iznosima, rekla je direktorica obrovačkog Elana.
Ipak, kaže Čerina, stanje u Elanovoj poreznoj kartici je nula. Prevedeno, nema dugova niti prema državi niti prema zaposlenicima, ali na situaciju s plaćama uprava je upozoravala, još prije dva mjeseca. Elan je ušao u procijep između dviju sezona, a zadnji brod je isporučen u srpnju. Elan ne gradi samo brodove po narudžbi. U pogonima pored Zrmanje uvijek se gradi nekoliko kalupa koji se kasnije prilagođavaju modelima i zahtjevima kupaca. Proizvodna sezona traje od 1. rujna do 1. lipnja sljedeće godine. Uz sve to, tvrtka je ove godine morala vraćati dubioze nastale 2008. Proizvodni problemi trajali su od 2008. do 2010. kada je „Div iz Begunja” prodao poslovni udjel Matijažu Avšiću vlasniku jednog od najvećih „čarteraša” Beta Yachtinga iz Sukošana. Kako je od 2005. bio ekskluzivni distributer Elana, Avšić je počeo ostvarivati svoj poslovni plan, ali ovog puta pod proslavljenom egidom Elana. Na temelju licenciranog ugovora s Elanom Avšićev BNC d.o.o. je ovlašteni nositelj licencije za uporabu robne marke Elan Motor Yachts na plovilima koja se trenutačno proizvode: Elan Power E35, Elan Power E42 i Elan Power E48 te za plovila koja su u planu razvoja: Elan Power E30 i Elan Power E52. Uporaba licencije Elan Motor Yachts vrijedi određeno vrijeme, s mogućnošću produženja, ukoliko obje strane budu zadovoljne suradnjom. Ugovor o kupoprodaji poslovnog udjela uključuje i preuzimanje kalupa i projekata za gradnju motornih plovila E35, E42 i E48. Isto tako, s dizajnerom Tonyjem Castrom potpisan je sporazum o preuzimanju prava za proizvodnju navedenih plovila prema dizajnima kojih je vlasnik.
Na porti ih dočekuje gomila „plavih” koverti
Međutim, naslijeđene su i loše bilance iz 2009. i 2010. koje značajno otežavaju poslovanje. Jedina značajna beneficija koju tvrtka ostvaruje zbog činjenice što se nalazi na području posebne državne skrbi je manja stopa poreza na dobit, ali ona nema efekta jer tvrtka posluje s gubitkom. Uz to, tvrtki su se nagomilale mnoge kazne za prekršaje. Na ruku im, kaže Jasmina Čerina ne ide ni odnos s lokalnom samoupravom gdje ih Grad Obrovac pritišće parafiskalnim nametom.
– Iz Grada Obrovca nam ne stižu pozitivni signali iako smo jedini poslodavac koji hrani 50 obitelji i pokazuje tendenciju daljnjeg zapošljavanja. Nije bilo dana kada nas na porti nije dočekivala gomila „plavih” koverti. Akumulirao se dug za komunalnu naknadu, a još nema odgovora na našu zamolbu iz siječnja ove godine, kada smo zamolili za djelomično oslobađanje plaćanja komunalne naknade, rekla nam je na kraju obilaska Elana Jasmina Čerina.
Iz svega se daje iščitati da je novi vlasnik Matijaž Avžić zaigrao na dva fronta, jedan protiv lokalne samouprave, a drugi protiv radnika, ali i dijela poslovnog okružja pa će tim više biti zanimljiv rasplet ove „nadelevanke” na Zrmanji.
U sljedećih mjesec dana Elan će isporučiti četiri broda
Elan motorni brodovi Obrovac je najveća hrvatska tvrtka koja proizvodi male bodove. Nakon epizode koja je prijetila gašenjem proizvodnje na Zrmanji, Elan se ove godine vratio na tržište. Najprije je uslijedio zapažen nastup na najvećem sajmu nautike u Düsseldorfu. Jasmina Čerina kaže da je tvrtka izašla na tržište Turske, Norveške i Francuske. Uloženo je dosta novaca u razvoj novih modela, a lansirana je i nova inačica starog i poznatog modela Elan Power 42. Trenutačno se u pogonima izrađuje 7 brodova, a u sljedećih mjesec dana Elan će isporučiti četiri broda. Zanimljivo je da transport jednog broda od Obrovca do Bergena u Norveškoj košta 20.000 eura.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Poštuju stav klubova
Šveđani neće uvesti VAR u svoje lige, nogometni klubovi su protiv tehnologije
Županija
blagdan svetog Jurja
SVEČANA SJEDNICA Dodijeljene godišnje nagrade i priznanja Općine Starigrad
Hrvatska
mladi protiv genocida
Val studentskih prosvjeda zbog rata u Gazi širi se na Francusku
Županija
uskoro radovi
Sve spremno za nastavak obnove prstena povijesnih bedema u Ninu
Ostali sportovi
OI u Parizu
Čak 6000 policajaca osiguravat će dolazak olimpijskog plamena u Marseille
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA