Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Čerina: Hranimo 50 obitelji, a Grad Obrovac nas pritišće nametima

09.09.2011. 22:00
Čerina: Hranimo  50 obitelji, a  Grad Obrovac  nas pritišće  nametima


Ne plaćaju nam se prekovremeni sati, tjeraju nas da radimo nedjeljom, plaća kasni. Uz to u tvrtki rade strani državljani, Slovenci bez radne dozvole, a nama se svaka tri mjeseca produžuje ugovor, tuže se radnici
Iz Grada Obrovca nam ne stižu pozitivni signali, iako smo jedini poslodavac koji hrani 50 obitelji i pokazuje tendenciju daljnjeg zapošljavanja. Nije bilo dana kada nas na porti nije dočekivala gomila „plavih” koverti. Akumulirao se dug za komunalnu naknadu, a još nema odgovora na našu zamolbu iz siječnja ove godine za djelomično oslobađanje plaćanja komunalne naknade – Jasmina Čerina


Od kada je uselio  u pogone nekadašnje tvornice  “Trio Obrovac”, svjetski poznati brand Elan prate razne  vrste nezadovoljstva. Skupina radnika obratila se našoj  redakciji ukazujući na mnogobrojne nepravilnosti koje  se događaju u ovoj tvrtki.
– Ne plaćaju nam se prekovremeni sati, tjeraju nas da  radimo nedjeljom, plaća kasni. Uz to u tvrtki rade strani  državljani, Slovenci bez radne dozvole, a nama se svaka  tri mjeseca produžuje ugovor.  Uvijek smo na raspolaganju  tvrtki pa čak i svoj alat moramo nositi od kuće na posao.  Također, transporte smo vršili  svojim, privatnim vozilima,  naravno bez naknade. Sve u  svemu, dužni su nam dvije  plaće i isplatu oko 60 prekovremenih sati, govori jedan  od radnika koji je htio ostati  anoniman.
Štoviše, i iz poslovnog kruga te onog političkog,  upućuju na ne tako „slavnu”  Elanovu epizodu na Zrmanji.  Posebice su strelice uperene  na novog vlasnika Matijaža  Avšića koji je od nekadašnjeg  poduzeća iz Begunja, poznatog najprije po skijama, preuzeo brand u proizvodnji malih  motornih brodova. Naravno,  u upravi Elana motornih brodova sve ove navode opovrgavaju. Direktorica Jasmina  Čerina pokušala je opisati aktualnu poslovnu sadašnjost  tvrtke, priznavši da postoje  problemi. Čerina priznaje da  plaća kasni 20-ak dana, ali i  dodaje da radnici nisu primili  cijelu plaću niti za srpanj.
Prosječna plaća (kada je  dobiju) u Elanu je 4.361  kunu
– Točnije, plaća kasni 27  dana, a drugu plovicu plaće  isplatit ćemo 12. rujna. 15. ili  16. rujna isplatit ćemo i plaću  za kolovoz. Kada je gospodin  Avžić preuzimao tvrtku, napravio je reviziju svih ugovora  o radu i plaće su se znatno  povećala. Tako je prosječna  plaća u Elanu 4.361 kunu.  Djelatniku s maksimalna 32  prekovremena sata, isplaćena  je plaća u visini i oko 7.000  kuna. Kako se radi o području  posebne državne skrbi, svi radnici na kraju godine dobiju  povrat naknade za topli obrok  i prijevoz. Dakle, radi se za  hrvatske prilike o iznadprosječnim plaćama, ali je problem naša niska produktivnost. Od 8 radnici rade efektivno 4 do 5 sati, a taj problem  nismo uspjeli rješiti niti povećanjem plaća niti organizacijom toplog obroka. Uz to  imamo problema s profilima  radnika koje tražimo, pa zato  i imamo probni rok od tri mjeseca. Zbog toga je istina kako  kod nas rade i slovenski djelatnici, ali samo prema specifičnoj potrebi. Svi imaju radne dozvole i prijavljeni su  nadležnoj policijskoj upravi,  kazivala je na početku direktorica Jasmina Čerina dodajući da nije istina ni tvrdnja o  privatnim vozilima, jer tvrtka  ima dva službena vozila koja  kupe radnike u Zadru i dovoze ih na posao u Obrovac.
Čerina: Za sve je kriva  Porezna uprava
Čerina priznaje je da je problem iznad svih problema,  kao i u slučaju mnogih hrvatskih tvrtki u aktualnoj krizi, likvidnost. Zanimljivo je  da Čerina za probleme svoje  tvrtke, prst upire u Poreznu  upravu.
– Naš problem je povrat preplaćenog poreza na dodatnu  vrijednost. Umjesto da naš  zahtjev promptno rješava,  Porezna uprava taj problem  odgađa i po nekoliko mjeseci.  Budući da za na nabavku vrlo  skupog repromaterijala moramo platiti PDV, u konačnici se  radi i o višemilijunskim iznosima, rekla je direktorica  obrovačkog Elana.
Ipak, kaže Čerina, stanje u  Elanovoj poreznoj kartici je  nula. Prevedeno, nema dugova niti prema državi niti prema zaposlenicima, ali na situaciju s plaćama uprava je  upozoravala, još prije dva  mjeseca. Elan je ušao u procijep između dviju sezona, a  zadnji brod je isporučen u  srpnju. Elan ne gradi samo  brodove po narudžbi. U pogonima pored Zrmanje uvijek  se gradi nekoliko kalupa koji  se kasnije prilagođavaju modelima i zahtjevima kupaca.  Proizvodna sezona traje od 1.  rujna do 1. lipnja sljedeće godine. Uz sve to, tvrtka je ove  godine morala vraćati dubioze nastale 2008. Proizvodni  problemi trajali su od 2008.  do 2010. kada je „Div iz Begunja” prodao poslovni udjel  Matijažu Avšiću vlasniku jednog od najvećih „čarteraša”  Beta Yachtinga iz Sukošana.  Kako je od 2005. bio ekskluzivni distributer Elana, Avšić  je počeo ostvarivati svoj poslovni plan, ali ovog puta pod  proslavljenom egidom Elana.  Na temelju licenciranog ugovora s Elanom Avšićev BNC  d.o.o. je ovlašteni nositelj licencije za uporabu robne  marke Elan Motor Yachts na  plovilima koja se trenutačno  proizvode: Elan Power E35,  Elan Power E42 i Elan Power  E48 te za plovila koja su u  planu razvoja: Elan Power  E30 i Elan Power E52. Uporaba licencije Elan Motor Yachts vrijedi određeno vrijeme,  s mogućnošću produženja,  ukoliko obje strane budu zadovoljne suradnjom. Ugovor  o kupoprodaji poslovnog udjela uključuje i preuzimanje  kalupa i projekata za gradnju  motornih plovila E35, E42 i  E48. Isto tako, s dizajnerom  Tonyjem Castrom potpisan je  sporazum o preuzimanju prava za proizvodnju navedenih  plovila prema dizajnima kojih  je vlasnik.
Na porti ih dočekuje gomila  „plavih” koverti
 Međutim, naslijeđene su i  loše bilance iz 2009. i 2010.  koje značajno otežavaju poslovanje. Jedina značajna beneficija koju tvrtka ostvaruje  zbog činjenice što se nalazi na  području posebne državne  skrbi je manja stopa poreza  na dobit, ali ona nema efekta  jer tvrtka posluje s gubitkom.  Uz to, tvrtki su se nagomilale  mnoge kazne za prekršaje. Na  ruku im, kaže Jasmina Čerina  ne ide ni odnos s lokalnom  samoupravom gdje ih Grad  Obrovac pritišće parafiskalnim nametom.
– Iz Grada Obrovca nam ne  stižu pozitivni signali iako  smo jedini poslodavac koji  hrani 50 obitelji i pokazuje  tendenciju daljnjeg zapošljavanja. Nije bilo dana kada nas  na porti nije dočekivala gomila „plavih” koverti. Akumulirao se dug za komunalnu  naknadu, a još nema odgovora na našu zamolbu iz siječnja ove godine, kada smo  zamolili za djelomično oslobađanje plaćanja komunalne  naknade, rekla nam je na kraju obilaska Elana Jasmina  Čerina.
Iz svega se daje iščitati da je  novi vlasnik Matijaž Avžić  zaigrao na dva fronta, jedan  protiv lokalne samouprave, a  drugi protiv radnika, ali i dijela poslovnog okružja pa će  tim više biti zanimljiv rasplet  ove „nadelevanke” na Zrmanji.


U sljedećih mjesec dana Elan će isporučiti četiri broda




Elan motorni brodovi Obrovac je najveća hrvatska tvrtka koja proizvodi male bodove. Nakon epizode koja je prijetila gašenjem proizvodnje na Zrmanji, Elan se ove godine vratio na tržište. Najprije je uslijedio zapažen nastup na najvećem sajmu nautike u Düsseldorfu. Jasmina Čerina kaže da je tvrtka izašla na tržište Turske, Norveške i Francuske. Uloženo je dosta novaca u razvoj novih modela, a lansirana je i nova inačica starog i poznatog modela Elan Power 42. Trenutačno se u pogonima izrađuje 7 brodova, a u sljedećih mjesec dana Elan će isporučiti četiri broda. Zanimljivo je da transport jednog broda od Obrovca do Bergena u Norveškoj košta 20.000 eura.