Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Broj 112 postao prepoznatljiv građanima

Autor: Siniša Klarica

10.02.2010. 23:00
Broj 112 postao prepoznatljiv građanima

Foto: Vedran SITNICA



Razmišlja se o uvođenju naplate usluga spašavanja, napose onih u kojima sudjeluje Gorska služba spašavanja
Kao i u svim županijskim centrima, jučer je u Područnom uredu za zaštitu i spašavanje u Zadru, obilježen Europski dan 112. Na temelju svoje deklaracije, Europska komisija je donijela odluku o uvođenju Europskog dana 112 koji će prvi put biti obilježen 11. veljače 2008. godine na cjelokupnom teritoriju Europske unije. Obraćajući se nazočnima, načelnik ŽC 112 Siniša Filipović je rekao da je njegov centar prošle godine zaprimio 75.457 poziva na broj 112.
– Iskoristivost tih poziva popela se s prošlogodišnjih 21,6 na 26,8 posto, čime se približila europskom prosjeku od 30 posto. Treba reći da se iskoristivost poziva u ljetnim mjesecima diže i preko 40 posto, jer su strani turisti, u slučaju hitnosti, navikli na pozivanje samo jednog broja, 112, rekao je na početku Siniša Filipović.
Pročelnik Državne uprave za zaštitu i spašavanje u Zadru Ivan Knez dodao je da se broj sve više prihvaća pa tako operateri Županijskog centra dnevno bilježe između 120 i 130 poziva.
Nazočnim novinarima obratio se i načelnik županijskog stožera za zaštitu i spašavanje Đani Bunja. On je rekao da je sreća da se od osnivanja, u protekle dvije godine, stožer nije sastajao, što ne znači da njegovi članovi nisu spremni odgovoriti na sve vrste ugroze i izvanrednih situacija. Trenutačno je, kaže Bunja, u izradi Procjena ugroženosti Zadarske županije, dokument koji će umnogome pomoći u koordinaciji djelovanja tijekom izvanrednih situacija.
U ŽC 112 u Zadru zaposleno je 10 djelatnika, ali se sve više pokazuje potreba za zapošljavanjem još jednog djelatnika tijekom ljetnih mjeseci. Dom zdravlja Zadarske županije i Područnog ureda za zaštitu i spašavanje Zadar potpisali su sporazum o preusmjeravanju poziva sa žurnog broja 94 na broj 112 iz mreže mobilnih operatera. U prvoj fazi svi pozivi, upućeni s mobilnih mreža u Zadarskoj županiji na broj Hitne medicinske pomoći (94) od mjeseca rujna 2009. dolaze u Županijski centar 112 te se prema stupnju hitnosti transferiraju prema nadležnoj ambulanti hitne medicinske pomoći, ovisno o mjestu događaja i potrebi osobe koja traži pomoć. U drugoj fazi tijekom ove godine planira se preusmjerenje poziva iz fiksne mreže koji idu na određene žurne službe na jedinstveni broj za žurne službe 112.
Na tiskovnoj konferenciji potvrdili su se navodi da se se razmišlja o uvođenju naplate usluga spašavanja, napose onih u kojima sudjeluje Gorska služba spašavanja, jer se to radi u mnogim dijelovima Europe. Za sad se još ne zna hoće li se te usluge plaćati putem osiguranja ili izravnom ispostavom računa.


 BROJ U EUROPI OD 1991.


Broj “112” kao pandan američkom “911” je prvi put uveden 1991. kako bi putnici u Europi mogli birati samo jedan broj umjesto da moraju pamtiti različite brojeve žurnih službi za svaku zemlju. Republika Hrvatska je još 11. veljače 2005. godine u operativnu funkciju stavila broj 112 čime je i prije odluke Europske komisije taj datum postao značajan za razvoj sustava 112 u Hrvatskoj.




 POTRAGA ZA CESSNOM NAJVEĆA AKCIJA


Najveća akcija u prošloj godini bila je koordinacija potrage za nestalim zrakoplovom Cessna 303 s tri člana posade kojem se izgubio trag negdje iznad Velebita 5. veljače 2009. Koordinacija se odvijala na način da je OKC putem ŽC 112 tražio angažiranje HGSS kao i helikoptere OS HRZ koji su angažirani za prijevoz sudionika akcije potrage i spašavanja te je uz pomoć Državnog centra 112 koji je vršio lociranje mobilnih uređaja unesrećenih koordinacija bila na zavidnoj razini.


 KOORDINACIJA U1.364 DOGAĐAJA


Prema kategorizaciji ili indeksaciji događaja u sustavu 112, u 2009. godini ŽC 112 u Zadru je koordinirao između više žurnih službi u sveukupno 1.364 događaja. Od tog, zabilježeno ukupno 844 složenih događanja. Među njima je bilo 186 akcija potrage i spašavanja na kopnu, otocima, moru (lociranje), 56 akcija zbog onečišćenja okoliša (mora, zraka, tla, voda), 17 akcija zbog epidemioloških i sanitarnih zbrinjavanja, 43 akcije zbog  prirodnih nesreća (poplava, potres, olujno nevrijeme), 85 akcija na otklanjanju kvarova u postrojenjima za opskrbu (voda, struja). ŽC 112 u Zadru prošle godine je koordinirao je i kod 296 sigurnosnih događaja. Riječ je 231 prometne nesreće i u 65 slučajeva napada na život i imovinu ljudi, smrtnih slučajeva, zaostalih minsko-eksplozivna sredstava i nesreća na radu. Ukupno 110 puta surađivalo se s vatrogascima te u 114 medicinskih događanja.


 HALO 112, ŽENA ME NE SLUŠA!


Govoreći o zloporabi broja 112 Ivan Knez ispričao je slučaj kada je jedan građanin nazvao broj za hitne intervencije i rekao – da ga žena ne sluša. Operater je saslušao nezadovoljnog supruga, a nakon završetka razgovora požalio se kolegama: “A koga ja mogu nazvati da mu kažem o problemima sa ženom”.