Foto: Zvonko KUCELIN
Mali brodari trebali bi biti zaštićeni do kraja 2014., a Jadrolinija i drugi linijski brodari do 31. prosinca 2016.
Potencijalno dobra vijest stigla je jučer neformalnim kanalima: prema tvrdnjama diplomatskih izvora, Europska komisija prihvatila je zahtjev Zagreba da u kružnom i linijskom pomorskom prometu u Hrvatskoj ne bude uvedena puna konkurencija još nekoliko godina nakon ulaska u Europsku uniju.
U pregovorima o prometnoj politici, Hrvatska je, među ostalim, tražila da njezini mali brodari budu zaštićeni od europske konkurencije do 31. prosinca 2014., a Jadrolinija i drugi brodari koji se bave linijskim prijevozom do 31. prosinca 2016. godine. Prema još uvijek neslužbenim informacijama, Europska je komisija Hrvatskoj pozitivno odgovorila na njezine zahtjeve vezane uz pomorski promet. Odgovor Komisije još treba proći potvrdu svih zemalja članica EU-a koje donose konačnu odluku o tome hoće li zahtjev biti prihvaćen ili ne. Bez obzira na to, naši sugovornici iz diplomatskih krugova vrlo su optimistični u pogledu krajnjeg ishoda budući da u praksi zemlje članice EU-a uglavnom prihvaćaju ono što im Komisija predloži. “Da Komisija nije pozitivno odgovorila na naš zahtjev, ne bi bilo nikakve šanse da prijelazna razdoblja budu prihvaćena”, ističu naši sugovornici.
Da je hrvatskim brodarima potrebno dodatno vrijeme za prilagodbu i potpuno otvaranje tržišta, Hrvatska je izvijestila EU već na samom početku pregovora o prometnoj politici, u proljeće 2008. godine. Međutim, prilikom otvaranja tog poglavlja, EU je jasno dala do znanja da se protivi zahtjevu da hrvatski brodari još nekoliko godina nakon ulaska Hrvatske u Uniju na domaćim linijama ne dobiju konkurenciju iz zemalja članica EU-a. U zajedničkom pregovaračkom stajalištu naveli su da im taj zahtjev nije prihvatljiv. Ipak, nakon dvije godine pregovora, mnogobrojnih konzultacija i dodatne argumentacije, hrvatski su pregovarači, čini se, uspjeli “smekšati” Bruxelles.
Vrijeme iskoristiti za pripremu na europsku konkurenciju
Budu li prijedlog Komisije potvrdile i zemlje članice, to će značiti da mali i linijski brodari dobivaju realno narednih pet, odnosno sedam godina koje trebaju iskoristiti kako bi se pripremili na europsku konkurenciju, primjerice, kako bi obnovili i ojačali flotu. Ako se, pak, uzme u obzir da bi Hrvatska mogla postati članica EU-a 2012. godine, to bi značilo da se pravila o slobodi pružanja usluga u pomorskom prijevozu, koja vrijede za sve zemlje članice, ne bi odnosila na Hrvatsku još tri, odnosno pet godina nakon pristupanja. Slične odgode u linijskom prometu EU je i dosad odobravala pojedinim zemljama, primjerice, početkom 90-ih godina Španjolskoj, Francuskoj, Italiji i Grčkoj.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
ŠEF SDP-A
Grbin: Zabrinut sam za duševno zdravlje gospodina Plenkovića
Style
Manje kalorija
Veganska prehrana bolja je za mršavljenje i snižavanje kolesterola od mediteranske
Zadar
fantastičan projekt
RETRO ZADAR Na jedinstvenoj interaktivnoj mapi usporedite grad nekad i sad
Nogomet
Poštuju stav klubova
Šveđani neće uvesti VAR u svoje lige, nogometni klubovi su protiv tehnologije
Županija
blagdan svetog Jurja
SVEČANA SJEDNICA Dodijeljene godišnje nagrade i priznanja Općine Starigrad
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA
ČUVENA POBJEDA ZADRA Pogledajte video od kojeg ćete se naježiti: ‘Posebnija je od drugih…’
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA