Kad siđeš s autoputa i nastaviš običnom cestom kroz Neretvansku dolinu promet se drastično smanji. Većina ih je do tad sišla desno na more, ili lijevo u Bosnu i osobito u Hercegovinu, i vožnja je relativno pristojna, ako ne mislite ludovati po cesti. Problem nastaje kad prijeđete preko Mosta Franje Tuđmana
Ah Dubrovnik… Biser našega mora, ali i kopna. Grad koji je u svijetu možda poznatiji od zemlje u kojoj se nalazi. Jedan od rijetkih dalmatinskih gradova koji nije doživio osjetnija razaranja, rušenja, bombardiranja i koji je, ako izuzmemo dva davna žestoka potresa, ostao vjekovima isti. A baš je to ono što u njega privlači rijeke turista i po čemu je poznat na svim kontinentima. Nema tu nekih plaža gdje se obitelji na nižem stupnju razvoja mogu u podne cvrčiti na suncu, niti gosti očekuju neku zabavu tipa fešta ili ne-daj-bože feštica. Ne. Oni dolaze vidjeti očuvani stari grad, onakav kakav jest – stoljećima nepromijenjen i jedinstven u svojoj ljepoti.
Kako uopće do tamo doći?
Ono što se uvijek spominje uz ovaj grad, jest njegova prometna izoliranost. Dubrovnik je uistinu jako, jako južno, ali za njega ne važi ono “što južnije to tužnije”. Iz Zadra se može doći na tri načina. Avionom je glupo, jer se mora prvo do Zagreba, a brodom je predugo (16 sati) i preskupo, tako da ostaje samo auto (u stvari može i biciklom ili pješke, ali za to je predaleko). Autocesta je, iako nije dovršena, ipak doprinijela boljoj povezanosti. U stvari, ako se mene pita, a morate mi vjerovati jer često putujem na jug, nema je potrebe ni dovršavati. Zašto? Pa jednostavno. Autocesta je u Dalmaciji najvažnija na području od Kaštela do Ploča, jer je tu uvijek vladao najveći krkljanac. Kad siđeš s autoputa i nastaviš običnom cestom kroz Neretvansku dolinu promet se drastično smanji. Većina ih je do tada sišla desno na more, ili lijevo u Bosnu i, osobito, u Hercegovinu, i vožnja je relativno pristojna, ako ne mislite ludovati po cesti. Problem nastaje kad prijeđete preko takozvanog Mosta Franje Tuđmana preko Luke dubrovačke kojeg mnogi domoroci ne žele zvati tim imenom, a koji je lijep, iako je nevjerojatno sličan istom takvom, u isto vrijeme sagrađenom, u Beogradu (kažu, tako se sada radi). Tada, naime, upadate u strašnu gužvu, jer se radi o gradu koji, u vrijeme kad su ga gradili, nije bio zamišljen kao prometno čvorište.
Ratna razaranja
Govoriti o ratnim razaranjima grada Dubrovnika vrlo je osjetljiva tema. Činjenica je da je grad ostao ovako lijep i očuvan zahvaljujući pregovaračkim sposobnostima vlastodržaca Dubrovačke republike koji su kroz stoljeća znali kako sačuvati svoju neovisnost, pa makar i plaćajući Turcima godišnji namet, da ne kažem “zaštitu”. S druge strane, dva su velika potresa učinila svoje, a i za vrijeme Drugog svjetskog rata bilo je štete. Ipak, najviše se govori o stradanju Dubrovnika u Domovinskom ratu, jer se to, ruku na srce, uz stradanje Vukovara, najviše dojmilo svjetske javnosti. Zanimljivo je da je Dubrovnik jedan od rijetkih gradova koji nije imao vojarne JNA u svojoj blizini, tako da se u početku rata smatrao za demilitariziranu zonu i nije ga se neko vrijeme diralo, ali su se stvari potom zakomplicirane tako da su prvi napadi na grad počeli otprilike kad i kod nas. U stvari, teško je pronaći egzaktne podatke o obrani Dubrovnika, jer po Wikipediji ispada da je grad napadalo 30.000 vojnika, a branilo ga samo 1.000. Po istom izvoru može se zaključiti da su najžešći sukobi trajali do svibnja ’92. ili oko osam mjeseci, da bi pod pritiskom međunarodne zajednice došlo do promjena. Kad to čitam mislim kako je šteta što međunarodna zajednica nije intervenirala i kod nas, jer se, poštujući i uvažavajući ratne muke Dubrovčana, nikako ne mogu oteti dojmu da smo mi, ipak, osjetno lošije prošli, bar što se duljine opsade, intenziteta granatiranja i svega ostalog tiče.
Kolovođe napada su na sudovima dobili neke smiješne kazne, a koliko je sve to čudno govori i činjenica da je jedan od glavnih bukača i lokalnih šerifa Vučurević tek sada, nakon 20 godina, ozbiljnije procesuiran. Jedino što je donekle utješno jest podatak da se i s crnogorske strane u tim vremenima našlo nekoliko tisuća normalnih ljudi koji su u Cetinju organizirali prosvjede zbog sudjelovanja Crne Gore u napadu i pljački, a sve pod devizom “Sa Lovćena vila kliče, oprosti nam Dubrovniče!”
Zimski grad duhova
Ono što se često u zadnje vrijeme spominje u našem gradu; odumiranje ili depopulacija gradske jezgre, već je dulje vrijeme problem i u Dubrovniku. Ljudi za lijepe pare prodaju svoje stanove u centru (daleko veće nego što je to moguće na zadarskom Poluotoku) i sele na periferiju. U gradu ne postoje nikakvi opskrbni dućani, osim ako vam za normalan život umjesto žarulja, cipela, namirnica i sličnog nisu potrebni suveniri, razglednice i ostale turističke potrepštine. Preko ljeta centar je prava košnica, ali zimi to postaje grad duhova, mladost se zabavlja i izlazi negdje drugdje, a starost teško materijalno može opstati u gradu u kojem je sve skupo i nedostupno. Ako nekom od preostalih stanovnika stare gradske jezgre treba dovesti, primjerice, novi frižider, bolje mu je da se, dok traje sezona, u to niti ne upušta. Zamislite kako je to jednostavno nekome tko živi na Kalelargi, pa to stavite na desetu potenciju. Nije nama lako u Zadru, ali njima je zbilja grozomorno.
Balkanski “javašluk”
Iako se radi o svjetskoj turističkoj destinaciji, vrlo je često na djelu tipičan balkanski “javašluk”. Tako, primjerice, nestane struje, a vi ne možete dobiti informaciju od Elektrojuga jer njihovi telefoni rade na struju. Tu je i problem koji se javlja duž cijele obale, a to je već poznata situacija da se građevinski radovi i razna kopanja i uređenja prometnica rade u turističkoj sezoni, tako da je ove godine Dubrovnik dočekao turiste s djelomično raskopanim ulicama. Imamo probleme i s taksistima, iznajmljivačima soba i drugim devijantnim osobama, tako da turisti ponekad zbilja imaju što vidjeti i čuti. Osim toga, uz toliku količinu gostiju (često bogatih i bahatih) znaju se dogoditi i incidenti, svađe, pa i tučnjave. U zadnje vrijeme stalno stradaju neki Australci. Nestaju, pa ih nađu mrtve, padaju sa zidina, premlate ih domaći momci u ugostiteljskim objektima. Baš čudno.
Ipak, jedan od najvećih kurioziteta Dubrovnika, i dokaz da nitko nije imun na neke stvari, čuveni je “zlatni zahod” bivše gradonačelnice Šuice čija je obnova (koliko bi tek koštala gradnja novog?) koštala upravo zapanjujuće – čak 460.000 kuna. Pola milijuna kuna za obnovu samo 16 kvadrata!? Kad ovo pročitate, onda se i ne čudite što grad koji ima ovakav turistički posjet može imati financijskih problema.
Kruzerski turizam
Kruzeri su posebna priča. Jedni ih blagoslivljaju jer donose turiste, a drugi ih proklinju jer da od tih i takvih gostiju nema puno kruha. U srpnju je samo kruzerima stiglo nevjerojatnih 160.000 gostiju. Oni u prosjeku dnevno troše 37 eura, iako domaći ljudi tvrde da je to nemoguće i da su takvi gosti teški škrci koji čim se spuste u grad napune plastične boce vodom na Onofrijevoj česmi i onda je pijuckaju dok šeću po gradu. A što bi trebali kada im je na brodu ionako sve plaćeno? Mahom se iskrcavaju u jutro i razgledavaju, dok još nema krkljanca do kojeg dolazi predvečer. A tada nastaju nevjerojatne gužve u kojima zbog ogromnog broja ljudi dolazi do zastoja i čepova, tako da se čak apelira na domaće ljude da izbjegavaju neka mjesta u gradu. Nastane čep, narod stoji i ne miče se, a jesu li kruzeri prokletstvo ili blagoslov, probajte zaključiti sami. Mi smo se na trenutke zbilja osjećali kao da se nalazimo u nekakvoj rijeci koja nas nosi bez utjecaja naše volje, što sam već doživljavao na putovanjima po Europi.
Cijene
Jedna od stvari koja nas je uistinu dojmila jest cijena pića koje smo popili u samom centru. Kava i sokovi su koštali po 25 kuna, pivo 50, a do cijena prehrane nismo ni stigli jer smo pobjegli. Navodno najam kafića u elitnijim dijelovima košta po par stotina tisuća kuna mjesečno, jer troškovi su veliki, a sezona kratka. S druge strane, kada realno pogledamo – što se tko ima buniti? Ne mora svatko piti kavu na Stradunu, a sok se može kupiti u dućanu i pijuckati s nogu. Dubrovčani, kao i ostali Dalmatinci koji žive od turizma (a od čega će živjeti; od razvijene privrede?!) ne podnose goste koji nisu spremni odmah odriješiti kesu i bjesomučno trošiti na hranu, piće i suvenire, bez obzira na cijenu. Probali smo sladoled koji smo platili deset kuna po kuglici, a koji nije ni do koljena onom zadarskom koji se prodaje blizu moje kuće. Zgodne djevojke vam u ruke guraju letke raznih restorana, klubova, suvenirnica i drugih dućana, napisane na mnogim jezicima svijeta među kojima nije preskočen ni ruski, s obzirom da Ruse ovdje drže za posebno rastrošne i poželjne goste. Zato je, pak, u većini slučajeva preskočen hrvatski jezik, što najbolje govori na koga Dubrovčani slabo računaju. Zanimljivo je da cijene u većini restorana i nisu bezobrazno visoke kao što bi se to moglo očekivati, a to se posebno dojmilo mene koji sam prije neki dan u zadarskoj varoši jeo odvratan rižot za 70 kuna.
Šetnja zidinama
Dubrovačke su zidine jedan od najprepoznatljivijih atrakcija grada. Zanimljivo je da se krajem XIX. stoljeća nitko nije sjetio rušiti ih kao što je to napravljeno u Zadru ili u Korčuli. Iskreno, ne znam zašto je to tako ispalo. Zašto smo mi srušili zidine i napravili svijetle i prozračne rive, dok su oni ostali u smrdljivim opasanim uličicama, kao da su slutili da će im se jednog dana i te kako isplatiti? U Dubrovniku već neko vrijeme traje žestoka svađa oko toga tko bi trebao ubirati zaradu od razgledavanja zidina. Ta je zarada golema. Turisti, navodno, na godinu ostave čak 40 milijuna kuna da bi šetali po suncu i zavirivali u mračne ulice. Nastavak znate, niste djeca. Gdje je zarada, tu su i interesne skupine koje prema njoj imaju aspiraciju. U ovom slučaju, tu je jedna zanimljiva skupina koja se zove neobično ljupko – “Društvo prijatelja dubrovačkih starina”. Oni navodno već 40 godina ubiru ovu nemalu zaradu koja sigurno u početku nije bila tako velika. Stvorila se i druga skupina koja ima 40 milijuna razloga preuzeti malo brigu o tim zidinama. Sada se očekuje referendum. Sigurno se ne bi tako svađali da se radi o nekoj volonterskoj organizaciji koja pomaže starim i nemoćnim ljudima unutar tih istih zidina.
Ljudi
O Dubrovčanima odavno vlada neka fama kao o “gosparima”, prepotentnim i neljubaznim ljudima koji pate od bezrazložnog kompleksa više vrijednosti i s visine gledaju na nas ostale. Koliko je to istina, ja osobno ne znam, ali smo dosta o tome razgovarali i svi smo došli do sličnog zaključka. Zaključili smo da u stvari jako malo poznajemo te ljude i da je teško donijeti neki sud. Ono što je istina jest to da nitko od nas nije upoznao nekog iz ovih krajeva, a da nas je zaintrigirao svojom elokventnošću ili šarmom. Uostalom, šanse da neki Zadranin upozna nekog Dubrovčanina uistinu su male, jer što bi radili jedni kod drugih? Pričali o turizmu i cijenama?
Epilog
Za kraj, što reći? Da je grad lijep – lijep je. Dosta je citirati našeg prijatelja iz Beograda koji je nakon par koraka Stradunom spontano izustio: “Koliko mora biti malouman čovjek koji bi granatirao ovakvu ljepotu?” S druge strane, uz tu ljepotu u paketu dobivate i visoke cijene, gužve (kako prometne, tako i ljudske) i sve ostalo što uz to ide. Dubrovnik je u stvari idealan za jednodnevne izlete ako ljetujete negdje na jugu, južnije od Makarske, jer onda zbilja nije daleko. Dođeš, parkiraš se u garaži (koja je za našeg boravka bila prepuna, a neljubazni prometni policajac nije se udostojio ni pogledati nas. Vjerojatno mali Fiat zadarske registracije ne obećava deviznu žetvu), u par sati razgledaš sve što treba, pojedeš sendvič od kuće, popiješ sok iz dućana i lagano kreneš nazad na Korčulu koja je mnogima i ljepša od Dubrovnika, ali o tome ćete čitati neki drugi put.
Kako u socijalizmu, tako i u demokraciji
Kada sam saznao koliko Dubrovčani inkasiraju od razgledavanja zidina, ja sam malo mislio, mislio, i ostaci moga mozga su domislili sljedeće; lijepo i mi u Zadru napravimo nešto slično kao ovi dubrovački gospari. Imamo ostatke zidina s kojih se mogu vidjeti razne stvari, jer, kao što znate, ovo nisu one prve, srednjovjekovne zidine, već one deblje, mletačke, građene prije petstotinjak godina, a s njih se može vidjeti štošta zanimljivo. Krenemo fino od Sveučilišta, gdje se naplate ulaznice i počne razgledanje uz pratnju vodiča, nekog autohtonog i rezigniranog Zadranina (ovo prvo je rijetko, ali ovih drugih ima). Na početku, uz sam “faks” malo turistima pokažemo zanimljive grafite koje je ostavila naša divna mladež i koja na taj način pokazuje zadarsku mnogostoljetnu uljudbu. Nakon toga krenemo parkom do Pomorske škole gdje posjetitelji mogu uživati u artefaktima ostavljenim po grmlju, a koji pokazuju našu izuzetno razvijenu ekološku svijest. Na Kopnenim vratima (za one Zadrane koji su to tek nedavno postali; to je Foša) imamo mali problem, jer bismo trebali objasniti zašto su lavovi i glave iznad vrata razbijeni i tko je to napravio. Najbolje je prešutjeti istinu i reći da se radi o srbo-četničko-komunističkom (itd. i sl.) granatiranju iz nedavnog Domovinskog rata, i tu taktiku zadržati pri svakom jednako nezgodnom pitanju. Zidine koje opasuju park Pet bunara treba obavezno naširoko zaobići i izbjeći jer bi u protivnom trebalo reći istinu – da je taj park idejno osmislio moj pradjed Ivan Smirić, a njegovo se ime u Zadru očigledno treba izbjegavati, kako u socijalizmu, tako i u demokraciji. Nezgodan je i trenutak kada turistima treba objasniti neobičan izgled aneksa Muzeja antičkog stakla. Tada je najbolje na brzinu reći da su radovi u tijeku i da će te čudne zelene panoe radnici ukloniti čim završe s poslom. Šetnja Murajem nije nešto zanimljiva, ali zato treba ukomponirati urbane legende koje su se tijekom godina povezale uz taj potez. Tu je, naime, jedna lijepa ribarnica, pa tržnica, pa zgrada Arsenala i niz lijepih objekata koji su se izvanredno uklopili uz stare zidine. S obzirom da to turiste previše i ne zanima, najbolje je stvar spasiti usputnim razgledanjem kuće u kojoj živi i radi jedan čuveni novinar Zadarskog lista koji stanuje uz same zidine. Razgledavanje je najbolje završiti s Pozdravom suncu i Morskim orguljama koji doduše nemaju nikakve veze sa zidinama i zadarskom poviješću, jer je sav taj dio nasut i nekad je bio more, ali treba priznati da je to trenutno najveća zadarska turistička atrakcija, iako je stara tek nekoliko godina.
Eto, dao sam odličan prijedlog, a Turistička zajednica Grada Zadra mi ne treba zahvaljivati, već neka, u to ime, uplati nešto novca u dobrotvorne svrhe, tj. meni osobno.
najnovije
najčitanije
Zadar
prometno edukativna akciju
U Zadru održano županijsko natjecanje “Sigurno u prometu 2024”
Gastro
Savršen desert
Naišli smo možda najjednostavniji recept za sočnu čokoladnu tortu
Zadar
TRAGOM BOGATE PROŠLOST
SICU zasluženo nosi epitet kapitalnog objekta kulture
Nogomet
Nogomet
Rakitić planira produžiti ugovor sa saudijskim klubom. I supruga i kćeri su zadovoljne životom u Rijadu
Hrvatska
europska inicijativa
“MY VOICE, MY CHOICE” Započelo prikupljanje potpisa za siguran i dostupan pobačaj!
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Crna Kronika
PU ZADARSKA