Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Ikić: Zadar i njegova regija županijski su ustroj iskoristili na najbolji mogući način

11.01.2012. 23:00
Ikić: Zadar i njegova regija županijski su ustroj iskoristili na najbolji mogući način


Bili smo razorena županija čije je gospodarstvo trpjelo ogromne što izravne, što neizravne štete. Zahvaljujući novom ustroju te smo nedostatke kompenzirali i danas smo prepoznati kao jedna od najuspješnijih županija – Denis Ikić, tajnik Županijske gospodarske komore


Inicijativa MUP-a o subordinarnom “decentraliziranju” Kriminalističke policije na četiri velika hrvatska centra bila bi tek jedna od odluka o unutarnjoj organizaciji, da svaki takav potez ponovno ne načne priču o novom teritorijalnom ustroju Hrvatske. Naime, kriminalističke policije današnjih policijskih uprava ubuduće bi, umjesto svom načelniku, trebale odgovarati svojim nadređenima u četiri velika hrvatska grada: Zagrebu, Rijeci, Splitu i Osijeku. Sličnu “matricu” provlače zagovornici novog teritorijalnog ustroja u kojem vide Hrvatsku kao zemlju pet regija, a ne 20 županija. Zadar i njegova županija posebice su osjetljivi na takve transformacije, prije svega jer se nalazi u “graničnom” području kriterija za određivanje takvog teritorijalnog ustroja. Uostalom, Zadar ima značajna negativna povijesna iskustva kad je prestajao biti administrativno središte teritorija koje mu gravitira.
Županijski ustroj omogućio je gospodarstvu veću fleksibilnost
Gospodarski i svaki drugi uzlet Zadra iz devastacije uzrokovane ratnim razaranjima, poseban je argument koji prepoznaje tajnik HKG Zadarske županije Denis Ikić. Ikić kroz prizmu gospodarstva i njegove komore, kaže da su od 1993. i ustroja županija, Zadar i njegova regija iskoristili na najbolji mogući način tad novi teritorijalni i upravi ustroj Hrvatske.
– Bili smo razorena županija čije je gospodarstvo trpjelo ogromne što izravne, što neizravne štete. Zahvaljujući novom ustroju te smo nedostatke kompenzirali i danas smo prepoznati kao jedna od najuspješnijih županija. Po međunarodnim izvorima i jedno od najpoželjniih mjesta za življenje. Županijski ustroj omogućio je gospodarstvu veću fleksibilnost i planiranje u korištenju resursa. Tu prije svega mislim na definiranje Prostornog plana Zadarske županije, a samim time i svih planova nižeg reda na njenom području. Za gospodarstvo su posebno važne dozvole i koncesije koje daje županijska skupština, a koje se, posebno u marikulturi, reflektiraju na jedan odličan način. Koliki je učinak svega toga pokazuje npr. slučaj Kali-Tune koja ima promet i zaradu veću od cjelokupnog uroda pšenice u Hrvatskoj. Da nema županija, povećali bi se troškovi gospodarstvu jer bi te iste koncesije i dozvole trebalo rješavati drugdje. To pokazuje i primjer naše komore koja je 1. travnja 1984. bila prva institucija koja je izašla iz tadašnje Zajednice općina Split i u kontinuitetu servisira gospodarstvo zadarskog kraja. Na drugu stranu, svi se pozivaju na povijesne regije. Tada bi Zadar tek došao na svoje; uzimajući povijesnu činjenicu da je nekoliko stoljeća, osim zadnjih 70 godina, bio administrativno središte Dalmacije. Da to ne mora biti nužno najveći grad u regiji, pokazuje i slučaj Istarske županije čije je sjedište u Pazinu, a ne u Puli, rekao je tajnik Županijske gospodarske komore Denis Ikić.
Samo da ne buja birokracija
Za županijski ustroj, trenutačno glasuje i županijska oporba koja pak obnaša vlast na državnoj razini. Predsjednica županijskog SDP-a i županijska vijećnica Renata Sabljar Dračevac kaže da je županijski ustroj RH dobro osmišljen, ali da bi se županijama trebale “spustiti” veće ovlasti.
– Ne bismo trebali biti samo servis za prosljeđivanje novca. Tad bismo sustavno mogli planirati npr. svoje zdravstvo i školstvo. Zbog tog “debalansa” mi danas imamo velike probleme u primarnoj zdravstvenoj zaštiti jer nam nedostaju ortodonti, ginekolozi i drugi profili, pa je tako jasno da ne možemo graditi samo prostor nego i ljude. Uz to smo županija koja graniči s BiH i Italijom, a to je prilika za povlačenje, doslovce brda novca iz pristupnih EU fondova za transgraničnu suradnju. Na drugu stranu, politički gledano, županijski SDP je za ovakav županijski ustroj. Što se tiče naše centrale, znamo da se ne ide na ukidanje županija, ali niti općina i gradova. Bitnije od ukidanja jest da se jedinice lokalne samouprave usklade s propisima i zakonima i da nema bujanja birokracije. To je važnije od pitanja hoće li postojati ova ili ona općina. Skraćeno, u nekoj općini načelnik može biti volonter koji za svog zamjenika može angažirati stručnu osobu za vođenje upravnih poslova, jer je ovakvo vođenje postalo malo preskupo. Kada se, međutim, gleda proračun onda su sredstva namijenjena za rad županije minorna prema onima koja su nestala iz tog istog proračuna, rekla nam je predsjednica županijskog SDP-a Renata Sabljar Dračevac.


Zrilić: Drugačiji ustroj bilo bi nepotrebno eksperimentiranje




– U ovom trenutku ja, doista, ne znam je li preustroj krim-policije izravno povezan s nekakvom novom regionalizacijom Hrvatske. Načelno, nemam ništa protiv odluke ministra, tim više što se MUP bavi državnim poslovima. Unutarnja organizacija u njegovom ministarstvu, stvar je ministra i njegovih suradnika. Naš stav, međutim, o možebitnoj novoj regionalizaciji Hrvatske je poznat. Naš ustroj usklađen je s politikama EU, a i kroz pregovore o pristupanju se vidjelo da Unija ne inzistira na mijenjanju našeg teritorijalnog ustrojstva, ali niti zakonodavstva. Za nas, u Zadarskoj županiji, to je tim više značajnije jer se ovakav ustroj kod nas pokazao uspješnim. Priliku da vladamo svojim resursima, mi smo dobro iskoristili. Po meni, drugačiji ustroj u ovom trenutku bi bilo nepotrebno eksperimentiranje, rekao nam je zadarski župan Stipe Zrilić.