Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Kriza grize i promet

Autor: Novi list

11.03.2013. 23:00
Kriza grize i promet

Foto: FAH



U pet godina prepolovljen je broj prodanih automobila i vozačkih ispita. U tri godine prodaja goriva smanjena je za 17 posto. Na autocestama je promet pao za tri do sedam posto


Kriza svakodnevno sve više nagriza Hrvatsku. Drastičan pad standarda, povećanje nezaposlenosti i gubitak radnih mjesta reflektira se na sve segmente života pa tako i na promet. Sve se rijeđe posjećuju benzinske pumpe, sve se češće zaobilaze ceste s naplatom, “zaboravljaju” servisi automobila. Kriza je gotovo prepolovila broj vozačkih ispita. Prodaja automobila je na koljenima.  
Od početka krize broj polaznika autoškola pao je s gotovo 70 tisuća kandidata godišnje na oko 41 tisuću. U posljednje dvije godine deset posto autoškola stavilo je ključ u bravu. Zatvoreno je čak 35 od 372 autoškole. Ništa čudno. Vozačka dozvola danas stoji oko tisuću eura. Niti otplata na rate ne može zaustaviti daljnji pad broja vozačkih ispita.
Ogledalo krize je i potrošnja goriva u Hrvatskoj. Podaci za 2013. godinu još nisu ažurirani obzirom da smo tek zakoračili u godinu, no na kraju prošle godine moglo se zaključiti da već tri godine pada prodaja goriva na domaćim benzinskim crpkama. U prvih šest mjeseci prošle godine u državnu blagajnu se od trošarina na derivate slilo oko 2,5 milijarde kuna, što je za oko 200 milijuna kuna manje nego u prvoj polovici 2011. godine. Ili za sedam posto manje no što je država planirala. Prošle godine je potrošnja naftnih derivata pala ispod tri milijuna tona. Prije tri godine Hrvati su potrošili 3,6 milijuna tona. Dakle, radi se o padu od 17 posto. Manja potrošnja nije samo posljedica rasta cijene goriva već i zamiranja gospodarskih aktivnosti i pada životnog standarda. Benzin i putovanja danas pomalo postaju luksuz. Recimo, od Rijeke do Zagreba i natrag potroši se benzina za 250 kuna. Ukoliko ne računamo cestarinu na kojim se također vidi koliko je kriza uzela maha.
Tržište automobila je na koljenima. Prošle godine je prema podacima agencije Promocija plus u Hrvatskoj prodano tek 31.360 novih automobila, što je gotovo 25 posto manje nego 2011. godine kada je pad prodaja automobila građanima iznosio pet posto. Situacija je zapravo još gora. Iz današnje perspektive nevjerojatno zvuči podatak da je uoči krize, 2008. godine, prodano 88.265 novih automobila. Već sljedeće godine tržište je palo na 45 tisuća prodanih vozila. Ovogodišnji siječanj u minusu je u odnosu na prošlogodišnji za 50 posto.
Naravno, krah tržišta automobila u vremenima krize nije hrvatski specifikum. Slična je priča i u Europskoj uniji gdje je prodaja automobila pala za gotovo sedam posto. “Krivci” za pad su države suočene s krizom. Najviše su pogođeni Italija, Grčka i Portugal. Rekorder je zemlja u kojoj su automobili više od prijevoznog sredstva. Italija je zabilježila pad od 20 posto.
Padom broja prodanih automobila raste i prosječna starost voznog parka. Prije pet godina prosječna starost hrvatskog automobila bila je deset godina. Kriza je postarala vozni park i prosječna starost klizi prema 11 godina. Nema sumnje da će se sve stariji vozni park dugoročno odraziti na sigurnost prometa. Kao što se na sigurnost prometa odražava sve rjeđe redovno servisiranje automobila i štednja na održavanju. Vlasnik autokuće u Rijeci objašnjava da kupci automobila sve češće izbjegavaju redovne servise. Čak i vlasnici automobila pod garancijom zaobiđu servis.
– Kad naše kupce zovemo i upozoravamo da su obavezni obaviti servis u roku jer u suprotnom gube garanciju uglavnom obećavaju da će doći drugi tjedan ili drugi mjesec. Neki dođu, a neki se ne pojave. Očito nemaju za servis, što i nije čudno obzirom na situaciju u kojoj se nalazimo. Kad istekne garancija, mnogi jednostavno nestanu. Dođu tek kad se pojavi ozbiljniji problem, objašnjava nam vlasnik riječke autokuće.