Danas se od Paga do Zadra vozilom stiže za tridesetak minuta, a to što se do kopna može stići u svako doba dana i noći na Pagu se doživljava kao nešto što je samo po sebi razumljivo. Na otoku to nije moguće i zato se Pag, barem uvjetno, može smatrati poluotokom
Stanovnici otoka Paga se samo uvjetno mogu nazvati otočanima, jer to zapravo i nisu, a veći dio stanovnika nema pravi dojam o načinu života na otoku. Naime, 1968. godine nad Ljubačkim vratima je izgrađen Paški most koji otok Pag spaja s kopnom. Putovanje s otoka podrazumijeva uvijek neizvjesnu plovidbu morem, a nakon izgradnje mosta, stanovnici Paga su prvi put u svojoj povijesti ne samo vozilom, već i pješice mogli stići na kopno. Izgradnjom mosta omogućena je izravna prometna veza s kopnom i putovanje više nije ovisilo o izdržljivosti brodova i o vremenskim prilikama. Putovanje s otoka na kopno i s kopna na otok uvijek je bilo ispunjeno brojnim opasnostima. Iz starih dokumenata se može doznati s kakvim su se problemima nekad davno susretali Pažani na putovanjima. Tako primjerice Bartol Kašić (1575.-1650.) u svojoj “Autobiografiji” u kojoj o sebi govori u trećem licu, piše o svom putovanju iz 1590. godine.
Opasno putovanje brodovima
“Dakle, Bartol je otišao na sam blagdan Sv. Jeronima Dalmatinca, najvećeg naučitelja. Istog dana je sretno sišao iz male lađice na Mulatu, mali otok Jadranskog mora i, budući da tamo nisu našli niti jedan brod da otplove za Ankonu, čekali su punih 15 dana s velikom dosadom. Napokon je došao brod u luku, koji mornari nazivaju fregata Chiozota. Popevši se na nju oko četvrtog sata u noći, dok je puhao sjeverac s brda Dalmacije, plovili su uz povoljan vjetar punim jedrima, ali kada je izlazilo sunce, presta sjeverac te pomalo poče puhati jugo, sudac Jadrana. Poslije nekoliko sati on jače uznemiri morske valove i razbije silnim udarom jedra, jedrenicu i jarbol te ih baci u uzavrelo more. Bartol je tada ležao na lađi napola živ, oslabljen od povraćanja i cijeli dan bez hrane”, navodi Bartol Kašić.
Putovanje brodovima je bilo iscrpljujuće, dugotrajno i opasno i putovali su samo oni koji su morali. Zbog toga mnoga pokoljenja Pažana nikada nisu napustila otok. Sredinom 19. stoljeća paški pomorci su kupili tada moderne i za plovidbu sigurnije jedrenjake i od tada se putovalo češće. No, putovanje je postalo uobičajeno tek koncem 19. stoljeća kada je uvedena parobrodska veza Pag – Sušak. Parobrod je putovao svakog dana osim utorka i četvrtka, a Pažani su odlazili na Sušak prodavati poljoprivredne proizvode, čipku i sol. Uz vezu sa Sušakom, Pag je imao i brodsku vezu sa Zadrom. Od Zadra do Paga je vozio motorni brod koji je pristajao u luci Košljun. Kako navodi prof. dr. Mate Suić, od Košljuna do Paga putnike i prtljagu je prevozila diližansa.
Legendarna “Vanga”
U svibnju 1959. godine puštena je u promet Jadranska magistrala, a ubrzo je uvedena trajektna veza Karlobag-Pag i stalna, autobusna veza Paga s Rijekom i Zadrom. Na trajektnoj vezi Karlobag-Pag prometovao je trajekt “Vanga” koji je ušao u pašku povijest kao prvi brod koji je na Pag uz putnike prevozio i vozila. Putovanje trajektom bilo je sigurnije nego putovanje jedrenjacima i znatno brže nego putovanje parobrodom. Od Paga do Karlobaga trajekt je plovio samo četrdesetak minuta. No, ipak se moralo ploviti morem i zbog toga je putovanje bilo gotovo jednako neizvjesno kao i u vrijeme jedrenjaka. Primjerice, kada bi zapuhala bura trajekt “Vanga” nije isplovljavao. Ponekad bi se, ubrzo nakon isplovljavanja, zbog naglog pogoršanja vremena, trajekt morao vratiti u luku. Ni najbolji brod nije mogao jamčiti sigurnost plovidbe od otoka do kopna i upravo zbog toga najveće značenje u prometnoj povezanosti Paga s kopnom ima Paški most kojim je Pag pretvoren u poluotok. Danas se od Paga do Zadra vozilom stiže za tridesetak minuta, a to što se do kopna može stići u svako doba dana i noći na Pagu se doživljava kao nešto što je samo po sebi razumljivo. Na otoku to nije moguće i zato se Pag, barem uvjetno, može smatrati poluotokom. Putovanje s otoka na kopno i s kopna na otok je postalo lako, a vremena kada se promatralo nebo i procjenjivalo hoće li zapuhati bura ili jugo, hoće li brod isploviti ili neće, davno su zaboravljena.
najnovije
najčitanije
Košarka
Zadrani u Europi
Nadahnuti Škifić i Bašić, kraj sezone za Mavru
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Zadar
VEČER SMIJEHA
Studio Smijeha ponovno će do suza nasmijati zadarsku publiku
Hrvatska
ŽELE SMANJITI GUŽVE
Venecija je od danas prvi grad u svijetu koji naplaćuje ulazak u grad turistima. Na ulicama i inspektori
Hrvatska
KALKULACIJE
‘Ima autoritet i dobro je umrežen’: Politico također navodi Plenkovića kao favorita za nasljednika von der Leyen
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Zadar
HEP JAVLJA