Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Jadranska prehrana je najbolja

Autor: Ante Rogić

13.05.2010. 22:00
Jadranska prehrana je najbolja

Foto: Sebastian GOVORČIN



Jučerašnji dan na Ritmu kulturizma, manifestaciji koju organiziraju studenti Odjela za turizam i komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru, bio je posvećen gastroturizmu. U tom povodu predavanje pod naslovom “Etnografija hrvatske kuhinje” održao je Goran Pavel Šantek s Odjela za etnologiju i kulturnu antropologiju.
Na samom početku istaknuo je kako mnogi antropolozi smatraju da je hrana osnova svega, nešto što čuva život. Prehrana je, pak, vezana uz sredinu i vlastita je.
– Tradicionalna prehrana je bila jednostavna. Prehrana prati regionalne razlike i utjecaje. Tu je i njezin identifikacijski izvor, a važan je i simbolički, istaknuo je Šantek te potom podijelio kulturne zone na jadransku, dinarsku i panonsku.
Kada je riječ o jadranskoj kulturnoj zoni, Šantek je istaknuo kako se jadranska prehrana smatra ponajboljom jer je lagana. Dnevno se jedu juhe ili složenci od povrća, a znatno su zastupljenija riblja jela i brudeti. Što se pak tiče jadranske kulturne zone, Šantek je napomenuo kako je prehrana, odnosno kuhinja, oduvijek bila žensko zaduženje. Nastojalo se imati tri obroka dnevno, a večera je bila obilnija. Kruh se pekao jednom tjedno, bio je visoko kvalitetan. Među omiljenim jelima je pašticada, često sir, a među tjesteninama lazanje i njoki. Poznate slastice su uštipci i kroštule.
Kada je riječ o dinarskoj kulturnoj zoni, za koju je karakteristično stočarstvo, najčešće se konzumiraju proizvodi od mesa i sira. Što se tiče panonske kulturne zone, budući da ima više žitarica koristili su i više brašna. U konačnici, u sve tri zone pazilo se na hranu i vladala je oskudica.
– Tradicijska kultura dobro je poznavala oskudicu, ne samo hrane već i pića. Danas u Hrvatskoj imamo raznovrsnu i zanimljivu prehranu. Prehrana je uvelike oblikovana kulturom i čini nas drukčijima. Osim toga, može biti i simbol moći, statusni simbol, znak protesta ili uključenje u neku sredinu, istaknuo je Šantek.
Kad je riječ o hrani napomenuo je kako nema važnijeg zbivanja bez nje. Hrana se s globalizacijom unificira, pa su tako prisutni brendovi poput Mc’Donaldsa ili Coca cole.
Kad je riječ o spoju prehrane i turizma Šantek je istaknuo kako je prehrana važna kulturna pojava i važan dio društvene konstrukcije identiteta. Prehrana potiče turizam, potiče svijest o baštini, a trebala bi biti važan segment ponude u kulturnom ili ruralnom turizmu.
Po završetku predavanja upriličena je zakuska specijalnih jela iz nekoliko zadarskih restorana. Prigodnim napjevima tada se predstavila “Kveštura”, Udruga za očuvanje običaja i tradicije Dikla.