Istražujući po talijanskim muzejima prošle godine britanski povjesničar umjetnosti dr. Donal Cooper križ je sasvim neočekivano ugledao izloženog u vitrini muzeja Amedeo Lia u talijanskom gradiću La Spezia. S križem se dr. Cooper upoznao surađujući s dr. Marijanom Kovačević sa Sveučilišta u Zadru koja je 2007. godine napisala znanstveni rad o ukradenoj umjetnini iz Sv. Frane
Srebrni emajlirani ophodni križ, jedinstveno djelo hrvatskog gotičkog zlatarstva, ukraden davne 1974. godine iz Samostana Sv. Frane u Zadru konačno je pronađen!
Tijekom svojih studijskog putovanja po talijanskim muzejima na križ je sasvim slučajno naišao povjesničar umjetnosti dr. Donal Cooper sa Sveučilišta u Warwicku (Velika Britanija). Dr. Cooper, među ostalim, istražuje franjevačku i dominikansku umjetnost u Hrvatskoj te se povezao sa Sveučilištem u Zadru s kojim je surađivao na nekim projektima. Konkretnije, surađivao je sa sveučilišnom docenticom Marijanom Kovačević s Odjela za povijest umjetnosti, koja je 2007. godine objavila znanstveni rad na temu križa iz Sv. Frane. Suradnjom s dr. Kovačević, dr. Cooper se upoznao i s njenim znanstvenim radom o ovoj vrijednoj umjetnini ukradenoj po do danas nerazjašnjenim okolnostima. Istražujući po talijanskim muzejima prošle godine britanski povjesničar umjetnosti križ je sasvim neočekivano ugledao izloženog u vitrini muzeja Amedeo Lia u talijanskom gradiću La Spezia.
Teorije o lopovu
Budući da dr. Kovačević nije bila u mogućnosti razgovarati za novine, o nekim detaljima krađe i putovanju križa nakon krađe ispripovijedao nam je fra Drago Ljevar, gvardijan Samostana Sv. Frane.
– Vijest o pronalasku križa do nas je stigla prije otprilike mjesec dana. Naravno, izazvala je veliku radost, a posebno dirnut bio je fra Bernardin Škunca, koji je bio gvardijan u vrijeme krađe. Fra Bernardin mi je ispričao da se krađa dogodila jedne bučne olujne noći, što je lopovima olakšalo da ne privuku pažnju prilikom razdvajanja metalnih šipki na prozoru kroz koji su ušli u Samostan. Osim križa te su noći ukradena i tri pozlaćena kaleža od srebra iz 13. i 15. stoljeća, relikvijar, knjižice od pergamenta te umjetnička slika s prikazom svetog Josipa, nepoznatog mletačkog slikara. Krađu je prvi jutro nakon primijetio sada već pokojni domar Nikola. Odmah je obaviještena policija koja je zajedno s Interpolom svih ovih godina bezuspješno pokušavala ući u trag otuđenih umjetnina. Po gradu se pričalo da je kradljivac susjed Samostana koji je fratrima stalno zadavao različite probleme. No, čovjek je umro kao siromah pa ta teorija baš i ne drži vodu, pripovijeda fra Drago te napominje da je s vremenom postalo jasno da je riječ o dobro organiziranoj, naručenoj krađi.
A da je u svemu prste imala mreža krijumčara umjetnina potvrdilo se nakon pronalaska križa.
Prodan na aukciji u Londonu
Naime, kako doznajemo od fra Drage, dr. Cooper utvrdio je da je križ 1975. godine kupljen na poznatoj aukciji umjetnina Sothersby u Londonu. Ne znajući da je ukraden kupio ga tada jedan od najpoznatijih kolekcionara srednjovjekovnih umjetnina, danas 97-godišnji Amadeo Lia. Prilikom kupnje Lia je o porijeklu križa znao tek da je pripadao jednom gospodinu, kako je bilo navedeno u katalogu aukcijske kuće. Platio je za njega pravo malo bogatstvo i odnio ga u Italiju. Godinama ga je čuvao u svojoj kući, a 1996. darovao ga je gradskom muzeju u La Speziji koji nosi njegovo ime.
Vrijednost i posebnost križa iz Sv. Frane povjesničari umjetnosti uočili su u drugoj polovini 20. stoljeća.
Prvo ga je Grga Oštrić datirao u 14. stoljeće, a kasnije je ga je akademik Ivo Petricioli smjestio u preciznije vremensko razdoblje – zbog srodnih graviranih likova, usporedio ga s je križem opatice Pave, kojeg je datirao oko 1370. godine.
Da je riječ o neprocjenjivo vrijednom zlatarskom radu koji nema konkurencije složili su se svi autori koji su se njime bavili. Naime, srebrni križevi pronađeni su i u samostanima na Rabu i u Dubrovniku, ali su značajno mlađi – oba su datirana u 15. stoljeće. Osim umjetničkog, zadarski ophodni križ ima i izuzetan dokumentaristički značaj – na njemu su između ostalog prikazani likovi zadarskih svetaca zaštitnika.
Nova saznanja o križu
Iako križ desetljećima nije bio dostupan, a i fotografska dokumentacija o njemu je prilično štura, križ je interes povjesničara umjetnosti privlačio i nakon što je ukraden. Najnoviji znanstveni rad, onaj dr. Marijane Kovačević, donosi nova zanimljiva saznanja o križu. Naime, u sceni sa Sv. Ludovikom u krajnjem desnom peterokutu aversa križa Kovačević uočava malenu žensku figuru koju identificira kao kraljicu Elizabetu Kotromanić. Taj detalj, koji je dosad promaknuo povjesničarima umjetnosti, upućuje da je kraljica Elizabeta Kotromanić križ naručila od zlatara Franje iz Milana negdje u isto vrijeme kada i škrinju Sv. Šimuna. Naime, lik kraljice Elizabete na istovjetan se način, raspuštene kose i bez pokrivala na glavi, pojavljuje se i u sceni Smrti bana Stjepana Kotromanića na škrinji sv. Šimuna.
– Nakon što smo saznali da je pronađen, sada svi željno iščekujemo da se križ vrati Samostanu. No, kako sam čuo riječ je o veoma dugoj i kompliciranoj proceduri. Koliko znam, dr. Cooper je o svojem otkriću krajem prošle godine izvijestio Sveučilište u Zadru. Sveučilište je informaciju proslijedilo Ministarstvu kulture, koje je potom obavijestilo Ministarstvo unutranjih poslova. Hrvatski MUP je početkom ove godine stupio u kontakt s Interpolom Italije radi utvrđivanja činjenica i provjere točnosti dobivenih podataka, ispričao nam je fra Drago.
Za očekivati je da će Italija otezati s vraćanjem umjetnine, ali koliko god trajalo, križ će se u skladu s međunarodnim sporazumima o povratu ukradenih umjetnina, kadtad vratiti kući. Bit će to velik dan za Samostan Sv. Frane, za Zadar i sve one koji imalo cijene umjetničku i kulturnu baštinu svoje zemlje.
Prvi put uočena figura kraljice Elizabete Kotromanić
“Križ gotičke siluete visok je 56, a širok 31 cm. Uzdiže se na bakrenom tuljcu za nasađivanje, s istaknutom ovećom jabukom, ukrašenom koncentričnim nizovima geometrijskih ornamenata. Bočno oplošje križa je cijelom dužinom ukrašeno gusto raspoređenim ukrasnim jagodama granulaste površine. Avers i revers križa prekriveni su u središtu s po jednom kvadratičnom srebrnom pločicom uokolo koje su na antenama po jedna kvadratična pločica na svakom kraku, a na stupovima križa po jedna pravokutna pločica u gornjem dijelu te u donjem po dvije pravokutne pločice.
Na krajevima svih krakova aplicirana je po jedna peterokutna pločica. Sva su polja emajlirana osim pravokutnog pod centralnim kvadratom aversa, kvadratnog desno od Mrtvoga Krista na reversu te peterokutnog u dnu reversa. Istaknuti rubovi svake pločice jednostavno su profilirani s dodatkom iskucanog motiva “bisernog niza” te pozlaćeni. Vrhovi petero kutnih polja dodatno su ukrašeni sitnim kuglicama. Osim u središnjim pločicama, koje nose emajlirane kompozicije Raspeća na aversu i Imago pietatis na reversu, na ostalima su u emajlu prikazani pojedinačni svetački likovi, od kojih većina u punoj visini…
Upravo na pločici s prikazom sv. Ludovika vidljiva je dosad neuočena sićušna figura poklekle donatorice u dugoj i bogato nabranoj haljini s dugim pokrivačem na glavi (ili s dugom raspuštenom kosom, što zbog sumarne obrade i malih dimenzija nije moguće sa sigurnošću odrediti).
Prikazana je u desnom profilu sa svečeve desne strane, ruku sklopljenih na molitvu i uzdignutih prema njemu. Premda u srednjovjekovnoj umjetnosti nije uobičajeno da se ženski donatorski likovi pored svetaca prikazuju bez neke vrste pokrivala za glavu, u kontekstu prijedloga identifikacije, darovateljice ovog križa, napominjem da je na srebrnoj škrinji sv. Šimuna u Zadru kraljica Elizabeta Kotromanić, donatorica te škrinje, u jednoj od važnih scena prikazana raspuštene kose i bez pokrivala za glavu.
Nije, doduše, riječ o donatorskoj sceni, gdje je prikazana s krunom, niti o prizoru s krađom svečeva prsta, gdje je dvaput prikazana bez krune, ali s pokrivačom na glavi, već o prikazu Smrti bana Stjepana Kotromanića, gdje kraljica oplakuje svog oca uz njegovu smrtnu postelju u prisutnosti sv. Šimuna.
Već je A. Munk uočila da način na koji je tako značajna kraljevska ličnost poput kraljice Elizabete prikazana, nema presedana u srednjovjekovnoj umjetnosti, budući da se kraljica tu pojavljuje bez insignija, poput obične pučanke”.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
mali nogomet
Sv. Ante Zrilić nekretnine vratio se u Prvu ligu
Zadar
OŠ Krune Krstića
NAGRADE ADDIKO BANKE Zadarske učenice najbolje u financijskoj pismenosti
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Počeo izlaziti prvi hrvatski vinski digitalni časopis, Vinske zvijezde
Ostali sportovi
Uspjeh ŠSD Jadran
Odbojkaši OŠ Bartula Kašića viceprvaci Hrvatske
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Županija
NEPRAVOMOĆNO