Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Norvežani istražuju godove drveća na zadarskom području

13.06.2012. 22:00
Norvežani istražuju godove drveća na zadarskom području


Petnaest norveških učenika i troje profesora iz norveške Amot škole, ovih će dana zajedno s učenicima Hotelijersko-turističke i ugostiteljske škole Zadar predstavljati dosadašnje rezultate projekta “The Tree Rings Project”


– Zadar je prekrasan grad. U Norveškoj je sada otprilike 10 stupnjeva, a ovdje je vrijeme prekrasno tako da ćemo ga, uz rad, iskoristiti i za plažu i plivanje. Škola je također jako lijepa, a osoblje i učenici ljubazni domaćini. Sigurni smo da će ovo biti jako ugodan boravak, rekla je Gro-Elin Vold, profesorica u norveškoj Amot školi koja je iz Vinja stigla u Zadar.
Naime, petnaest norveških učenika i troje profesora iz norveške Amot škole, ovih će dana zajedno s učenicima Hotelijersko-turističke i ugostiteljske škole Zadar predstavljati dosadašnje rezultate projekta “The Tree Rings Project” te zajednički istraživati godove drveća na zadarskom području. Međunarodni projekt predstavljen je jučer u prostorijama HTU škole u Zadru, a tijekom prezentacije mladi zadarski i norveški istraživači imali su priliku upoznati se i podijeliti dosadašnja iskustva. Kroz par dana koliko će Norvežani boraviti u Zadru, od 13. do 17. lipnja, učenici će analizirati do sada postignute rezultate te posjetiti Paklenicu gdje će zajednički istraživati.
Profesor informatike i voditelj Međužupanijskog regionalnog Globe centra za Dalmaciju Marko Buljan, jedan od profesora sudionika projekta uz profesorice Meri Mustać i Marinu Mijolović iz HTU škole, pojasnio je kako se radi o projektu istraživanja godova na drveću u kojem sudjeluju tri države: Norveška, Hrvatska i Češka. Među osam hrvatskih škola je i zadarska HTU s troje profesora i petnaestak učenika. Projekt će trajati oko dvije godine, a sada je na pola puta do kraja.
– Radi se o istraživanju međusobne zavisnosti godova na drvetu i klimatskih uvjeta pod kojima su ti godovi nastajali. Uspoređuju se godovi s klimom i traži se međuzavisnost, jer kad god dođe do nekog poremećaja u klimi to se odražava i na drvetu kao na živom biću, pojašnjava Buljat.
HTU škola Zadar već je petnaest godina članica Globe programa gdje je postigla značajne rezultate te je od Državnog povjerenstva stigla ponuda za sudjelovanje u još jednom međunarodnom projektu zajedno s desetak drugih škola u Hrvatskoj. Nositelji projekta su Norvežani, a financira se sredstvima iz fondova EU koje su povukli Norvežani. Po dvije škole su međusobni partneri u projektu, a zadarskoj HTU školi partner je Amot škola iz Vinja. Škole rade odvojeno te nakon godinu dana slijedi sastanak na kojem se prezentira dotadašnji samostalni rad, ali se održavaju i neke zajedničke aktivnosti.
– U petak ćemo poći na Paklenicu na jedan cjelodnevni radni izlet te ćemo zajednički raditi ono što smo radili pojedinačno. Do sada smo svoje aktivnosti radili na Velebitu, na Velikom Rujnu, tamo smo uzimali uzorke iz drveta i na tim uzorcima proučavali smo kako se to drvo ponašalo kroz posljednjih 30 ili 50 godina, ovisno o starosti drveta, rekao je Buljat.
Osim oduševljenja Zadrom, Norvežani su sigurni i da će njihov radni boravak dati odlične rezultate i mnoštvo novih spoznaja.
– Mislim da ćemo uočiti puno različitih podataka jer je drvće ovdje, u usporedbi s norveškim, jako mlado. Kod nas imamo drveće koje je staro preko 200 godina, dok je drveće ovdje staro oko 30 do 40 godina. Postoji puno različitosti u rastu, ali i klimatskim uvjetima, zaključuje Gro-Elin.
Iduće godine, negdje u svibnju, učenici zadarske škole trebali bi otići u Vinje u uzvratni, također radni posjet.


Učenici za učenike




Nakon prezentacije projekta učenici iz Norveške, zajedno sa zadarskim učenicima i profesorima uživali su u zajedničkom domjenku u restoranu HTU škole. Za njih su, u sklopu ispita mature, kuhali te ih i posluživali maturanti HTU škole koji su za svoj rad dobili i ocjenu. Osim što su posluživali učenike, imali su priliku pokazati i svoje vještine govorenja stranog jezika, ali i stručnost koju su stekli školovanjem.