Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Otočani žele trajekt koji može izdržati plovidbeni red, a ne “Sis”

Autor: Nives Rogoznica

14.02.2013. 23:00
Otočani žele trajekt koji može izdržati plovidbeni red, a ne “Sis”

Foto: PIXSELL



Od konca prosinca do 8. veljače na trajektnoj liniji Zadar-(Ist)-Olib-Silba-Premuda-(Mali Lošinj) svako peto putovanje nije održano. Ova trajektna linija jednom tjedno povezuje naše otoke s Malim Lošinjem, a u navedenom razdoblju od sedam predviđenih putovanja, pet ih nije ostvareno, rekla je predsjednica MO Silba Ana Lukin


Predstavnici mjesnih odbora Molata, Ista, Oliba, Silbe i Premude na konferenciji za novinare su od Jadrolinije zatražili da na liniji Zadar-(Ist)-Olib-Silba-Premuda-(Mali Lošinj) osigura adekvatan trajekt koji bi, kako je kazala predsjednica MO Silba Ana Lukin, ako ništa drugo, a ono vozio po plovidbenom redu.
– Zamolili bismo brodara da, nakon nemogućnosti ostvarenja plovidbe, tu plovidbu obavi nakon uspostave plovidbenih uvjeta, a ne da čeka sljedeće redovno isplovljavanje broda, rekao je predsjednik Otočnog sabora Denis Barić napominjući kako će predstavnici spomenutih mjesnih odbora pismo s ovim zahtjevom uputiti i na “sve relevantne adrese u Hrvatskoj”.
Pravednije rasporediti trajekte
– Od konca prosinca do 8. veljače na ovoj trajektnoj liniji od predviđenih 20 putovanja četiri nisu održana, dakle, riječ je o svakom petom putovanju. Ova trajektna linija jednom tjedno, petkom, povezuje naše otoke s Malim Lošinjem, a u navedenom razdoblju od sedam predviđenih putovanja, pet ih nije ostvareno što je 70%, pa je, nažalost, trenutačno realnije očekivati da trajekt neće isploviti, nego da ćete njime stići do Malog Lošinja, rekla je Lukin navodeći kako razlog tolikom broju otkazivanja putovanja nisu samo vremenske prilike, već leže u neodgovarajućem trajektu, odnosno u činjenici da na toj liniji prometuje trajekt “Sis”.
– Po važećem plovidbenom redu putovanje do Oliba traje 3 sata i 20 minuta, do Silbe 4 sata i 10 minuta, do Premude pet, a do Malog Lošinja skoro sedam sati. Taj je plovidbeni red rađen po trajektu performansi kakve ima “Bartol Kašić” koji prometuje u ljetnom razdoblju i postiže maksimalnu brzinu od 13,2 čvorova dok mu prosječna brzina putovanja iznosi 12,1 čvorova. U zimskim mjesecima prometuje trajekt “Hanibal Lucić” čije je prosječna brzina 9,7 čvorova, ali taj trajekt ne prometuje već 40 dana. Zamijenjen je trajektom “Sis” još slabijih performansi, maksimalne brzine 10, a prosječne brzine 8 čvorova, rekla je Lukin navodeći kako otočanima, osim dugotrajne vožnje, problem predstavlja i mali kapacitet trajekta zbog čega je kartu i teretnicu za vozilo potrebno rezervirati i do 10 dana unaprijed.
– Jadrolinija ima na zadarskom području zamjenski brod, ima bolje zatvorene brodove, pa zar taj dan kad su vremenski uvjeti loši ne može “Sis” voziti za Preko gdje nema bure, a neki zatvoreni trajekt do Oliba ili Lošinja? Jadrolinija itekako ima boljih zamjenskih brodova, ali na drugim područjima – u Splitu i Rijeci, a nadležni bi trebali malo pravednije rasporediti svoje kapacitete, istaknuo je Ivica Levačić, potpredsjednik MO Ist.
 Nedostaje rashladna komora
– Od davnih vremena se zna da ovdje moraju prometovati brodovi koji imaju veće maritimne sposobnosti. “Sis” je građen 1974. godine i 20 godina je plovio na liniji White Island – Southampton, vozio je 14 čvorova i imao je četiri motora, a sad ne znamo kakva je situacija, dodao je Stanislav Kleva iz MO Olib.
– U ljetnim mjesecima problem je i to što na trajektu ne postoji rashladna komora tako da se svi naši mliječni proizvodi, jaja, voće i povrće voze na 30 stupnjeva po četiri ili pet sati poslagani između vozila i među ispušnim plinovima što stvara probleme našim trgovcima jer se proizvodi kvare prije isteka roka trajanja. Uvođenjem HACCAP sustava u ugostiteljske objekte, otočnim je ugostiteljima postalo neizvedivo poštovati odredbe propisane zakonima i pravilnicima o postupanju s hranom čime se otočne gospodarstvenike stavlja u još nepovoljniji položaj, istaknula je Lukin.


 BARIĆ: RIBARIMA ZAMJENSKO GORIVO ILI SUFINANCIRANJE




– Stav je Otočnog sabora da je nedopustivo da INA obustavlja opskrbu plavog dizela koji koriste ribari, a da nije pustila na tržište zamjensko gorivo. Ne znamo kako će ribari isploviti na more da ostvaruju svoju gospodarsku djelatnost, nadamo se da se neće vraćati nekoliko stoljeća unatrag i ploviti drugom tehnikom. Molimo Vladu RH i sve institucije da utječu na INA-u da pusti u optjecaj plavi dizel dok na tržište ne dođe zamjensko gorivo ili da sufinanciraju ribarima potrošnju koja se stvara zbog korištenja drugoga adekvatnog goriva za pogon brodica, rekao je predsjednik Otočnog sabora Denis Barić.


 LUKIN: JOŠ UVIJEK ŠVERCAMO GORIVO


Otočani se nadaju da će ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić konačno potpisati Pravilnik o prijevozu i rukovanju opasnim tvarima u pomorskom prometu na koji čekaju više mjeseci.
– Mi legalno još uvijek ne možemo dovesti gorivo. Švercamo. Snalazimo se, a to je žalosno. Mi smo 30 milja udaljeni od Zadra, najbliža pumpa nam je u Novalji ili u Lošinju, a tamo se s običnom batanom ne možemo probiti. Situacija je sada još opasnija negoli je bila prije, jer ljudi ne samo da prevoze gorivo trajektom, nego i katamaranom i čak unose u salon kamuflirano u torbe što je jako opasno. Bolje je bilo prije kada se barem znalo da je gorivo na jednom mjesto, a sada je zakukuljeno po torbama po cijelom brodu, rekla je Ana Lukin, predsjednica MO Silba.


 MALETIĆ: I BRGULJAMA TREBA ZAMJENSKA VEZA


Član MO Brgulje Romano Maletić ocijenio je kako su stanovnici Brgulja nakon izgradnje trajektne luke u Molatu dovedeni u nepovoljniji položaj od onog u kojem su bili prije izgradnje te luke.
– Prije je trajekt u Brgulje redovno dolazio kao i na sve otoke, a otkad je napravljena trajektna luka u Molatu rekli su da nema dovoljno dubine za pristajanje iako je ranije, očito, dovoljno dubine bilo. Stvar je u tome što su Brgulje i Molat udaljeni pola milje, pa misle da je Brguljcima isto jesu li se iskrcali u Brguljama ili u Molatu, ali ako donesete teret, morate naručiti čovjeka s traktorom da dođe u Molat i da vam to 2,5 kilometra vozi u Brgulje. To nije u redu. Trebalo bi da barem jednom tjedno trajekt pristaje i u Brguljama. U Zapuntel trajekt dolazi samo jednom tjedno i oni zbog toga ljeti svaki dan po svoje namirnice idu 7,5 kilometara na Molat, kazao je Maletić.