Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

U svakom učeniku nalazi se skriveni genij

14.03.2011. 23:00
U svakom učeniku nalazi se skriveni genij


Iako u Hrvatskoj ima sasvim dovoljno nezadovoljnika obrazovnim sustavom proesor Deans ne smatra da je naš sustav lošiji od sustava u ostalim zemljama. Svi zapravo nailaze na podjednake poteškoće koje se vrlo jednostavno mogu riješiti. Prema profesoru Deansu najveći dokaz tezi da se u svakom učeniku krije genij nalazi se u dječjim vrtićima koji, bez obzira na zemlju, vrve malim znatiželjnicima i kreativcima, ali to se negdje usput izgubi
I dok se u Hrvatskoj još uvijek lome koplja oko toga koji sustav obrazovanja bi najbolje funkcionirao, trebaju li nam ravnatelji ili Školski odbori, državna matura ili prijamni ispiti ili najbolje oboje, koliko autonomije je potrebno sveučilištima i slično, malo tko govori o tome kako unaprijediti kvalitetu obrazovanja. Ministarsvo znanosti, obrazovanja i športa niz godina pokušava uvesti niz reformi u naš obrazovni sustav, neke pozitivne, neke besmislene, ali svakako za sad još nijedna besplatna. Na stranu prosvjedi studenata, rezultati maturanata i neslaganje Ministarstva i uprava sveučilišta, pozabavimo se malo onima koji u obrazovnom sustavu jesu najvažniji, a to su oni koji se obrazuju: učenici i studenti.
Prošlog petka u Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru gostovao je dr. sc. Ashley Deans, profesor i direktor na međunarodnim programima Fondacije David Lynch iz SAD-a, doktor fizike i promicatelj obrazovanja utemeljenog na razvoju svijesti. Profesor Deans već godinama obilazi svijet držeći predavanja o novim metodama obrazovanja i razvoju ljudske svijesti, a u Zadru je održao predavanje naziva „Obrazovanje utemeljeno na svijesti: razotkrivanje unutarnjeg genija svakog pojedinca”. Dr. Deans iznio je nekoliko zaključaka tijekom predavanja koja bi se mogla svesti na slijedeće: obrazovanje utemeljeno na svijesti nudi iskustvo potpunog znanja u nama samima te postizanje većeg uspjeha u učenju i radu, omogućuje skladno funkcioniranje čitavog mozga i ujedinjuje kvalitete srca i uma, više od šesto znanstvenih istraživanja pokazalo je da veći sklad mozga kao posljedica ovakvog tipa obrazovanja rezultira povećanjem kvocijenta inteligencije i većim stvaralaštvom, smanjenjem tjeskobe i bržim oporavkom od stresa te u konačnici kada učenici prakticiraju transcedentalnu meditaciju u školama i na fakultetima, raste prosjek ocjena i koncentracija na nastavi, a društveno ponašanje postaje bolje što je vidljivo iz značajnog smanjenja potrošnje alkohola, duhana i droga. A kako sve to postići? Prema profesoru Ashleyu Deansu metodom transcedentalne meditacije.
Do genija u sedam koraka
Za sve one skeptike koji ne vjeruju u „te new age gluposti” treba istaknuti činjenicu kako učenici i studenti diljem svijeta, koji prakticiraju metodu transcedentalne meditacije, postižu bolje rezultate u školi i na fakultetu, smireniji su i uspješniji u radu. Ujedno ova tehnika poduprta je znanstvenim istraživanjima koja su dokazala njezinu uspješnost. Zamislite samo razred u kojem su svi učenici podjednako uspješni i gdje nitko ne ometa nastavu, ne pada godinu te gdje nema nikakvih ekscesa. Prema profesoru Deansu i to je moguće. U Hrvatskoj gdje vlada prava pošast instrukcija, nije neobično da i po 80 posto učenika iz jednog razreda završi s popravnim iz matematike, fizike ili nekog drugog težeg predmeta, gdje broj neopravdanih izostanaka raste, kao i broj mladih ljudi koji konzumiraju alkohol, cigarete ili čak droge dobro bi nam došla jedna takva metoda.
-Učenje transcedentalne meditacije veoma je jednostavan proces, uči se u sedam koraka: uvodno predavanje, pripremno predavanje, kratak intervju s učiteljem, i zatim slijede četiri sastanka od kojih svaki traje sat i pol vremena na kojem naučite meditirati. Uvođenje metode u škole jako je jednostavno. Prvo naučimo ravnatelja kako koristiti transcedentalnu meditaciju kako bi razumio program, a potom ravnatelj metodu predstavi učiteljima, nakon čega učitelje naučimo kako meditirati. Kada oko 50 posto učitelja meditira oni dalje obučavaju učenike. Ako su učenici maloljetni moraju imati dopuštenje roditelja, ne možete nikoga prisiliti da meditira jer je to dobrovoljni program i uvršten je u školski dan. Svi učenici okupe se na jednom mjestu, te oni koji žele meditiraju, a ostali za to vrijeme mogu čitati, i to je zapravo sve, nakon toga pokazuju se sve dobrobiti meditacije. Isprva učenici ne žele meditirati, ali nakon nekoliko mjeseci svi nauče jer im njihovi kolege objasne kako je dobro, objašnjava postupak profesor Deans. Unatoč prvotnim skepsama ovu metodu prihvatili su ravnatelji i učenici u školama diljem svijeta. Ipak prvo što bi svaki djelatnik obrazovnog sustava trebao prihvatiti jest da je svaki učenik genij. Da se učenici ne dijele na „pametne” i „glupe” nego da svi učenici imaju potencijal koji samo treba iskoristiti na pravi način.
-Ljudi zapravo niti ne shvaćaju da se u njima krije genij jer kad ste u budnom stanju svijesti imate svakodnevne misli koje su vam potrebne da funkcionirate tijekom tjedna. Ali ako pogledate stvarno genijalne ljude uvidjet ćete da su oni oni koji su često mirni i tihi, a onda odjednom iz njih proizađe vrhunska ideja. Da napravimo paralelu, ako ste naprimjer arhitekt ne odlazite na gradilište usred vreve da biste dizajnirali zgradu nego odlazite u tišinu ureda gdje možete mirno razmišljati. Transcedentalna meditacija dopušta vam da iskusite mnogo veću razinu tišine u umu nego što ste iskusili ikad prije. Dopušta vam da osjetite izvor misli, naziva se transcedentalna meditacija jer idete iza svjesnoga i daje vam mogućnost da u tišini osjetite čistu svijest koja je izvor svih vaših misli, dakle, ona je izvor vaše kreativnosti. Meditirajući učenici oživljavaju mozak i spontano postaju kreativniji, puni energije, entuzijastični, baš kao da kad vam se upali žaruljica. To je kao da ste rođeni siromašni i cijeli život tako živite, a onda vam jedan dan netko dođe i objasni da u podrumu kuće leži ogromna škrinja s blagom. Zapravo ste bili bogati, a nikad niste znali. Transcedentalna meditacija na uvodnom predavanju objasni vam da duboko u vama leži škrinja s blagom, a tijekom tečaja meditacije dobijete ključ koji otvara škrinju, vrlo jednostavno objašnjava princip djelovanja transcedentalne meditacije profesor Deans.
Hrvatski ravnatelji pokazali interes
Iako u Hrvatskoj ima sasvim dovoljno nezadovoljnika obrazovnim sustavom proesor Deans ne smatra da je naš sustav lošiji od sustava u ostalim zemljama. Svi zapravo nailaze na podjednake poteškoće koje se vrlo jednostavno mogu riješiti. Prema profesoru Deansu najveći dokaz tezi da se u svakom učeniku krije genij nalazi se u dječjim vrtićima koji, bez obzira na zemlju, vrve malim znatiželjnicima i kreativcima, ali to se negdje usput izgubi.
-Ne mislim da je sustav obrazovanja u vašoj zemlji išta veći od problema sa sustavima obrazovanja u bilo kojoj zemlji. Ako odete u dječji vrtić u Hrvatskoj naći ćete nevjerojatno žvu i radoznalu djecu, a kad odete na fakultete toga više nema. I tako je zapravo svugdje. Pravi problem je baziran na informacijama, kako informacije prezentirate nije toliko važno: imate dobre učitelje i profesore, dobre ustanove s modernom tehnologijom, imate sve, ali ono što nemate je tehnika kojom ćete u svakom učeniku pronaći genija. Jednom kad ubacite ovu jednu jednostavnu tehniku u dnevnu rutinu učenika sve će odlično funkcionirati, kaže Deans. Dodaje kako je problem s većinom sustava taj jer se obrazovanje našlo u začaranom krugu. Profesore obrazuju profesori kojima nitko nije rekao kako se u njima krije genij i kako da ga otkriju, a oni zatim obrazuju učenike. Učenici postaju nezadovoljni, stoga je potrebno prvo pomoći profesorima da pronađu tu genijalnu i kreativnu osobu u sebi, da je puste iz škrinje i to na jednostavan način.
I nakon svega ovoga ipak će se naći mnogi koji neće povjerovati u metodu transcedentalne meditacije. Profesor Deans ispričao je tijekom predavanja kako je metoda najteže prihvaćena u irskom gradu Belfastu, ljudi su smatrali da su oni dovoljno pametni i snažni i da im nije potrebna meditacija. Prihvatio ju je tek jedan ravnatelj škole u kojoj su završavali svi učenici izbačeni iz ostalih škola. Rezultati u tako problematičnoj školi postali su nevjerojatni, toliko da su uskoro još neki ravnatelji odlučili iskušati transcedentalnu meditaciju, a trend se širi i dalje. Jesu li Hrvati spremni prihvatiti nešto tako novo? Profesor Deans kaže da ne samo da jesu, nego su već pokazali veliki interes.
-Transcendentalna meditacija uči se već 50 godina, opširno je istražena i do sada je prihvaćena u mnogim zemljama koje je prije nisu prihvaćale. Vremena se mijenjaju, nije kao prije 50 godina kada je u Hrvatskoj mišljenje bilo mnogo konzervativnije nego što je danas. Danas su ljudi mnogo inovativniji stoga mislim da je sada pravo vrijeme da se transcedentalna meditacija uvede u škole. Zadovoljan sam što mogu podijeliti iskustvo koje sam doživio u gradu veoma blizu Zadru gdje sam dan prije držao predavanje. Vlada je organizirala simpozij na kojem sam držao predavanje ravnateljima lokalnih škola, a na kraju mi je organizator priopćio kako svaki prisutni ravnatelj želi transcedentalnu meditaciju u svojoj školi. Toliko su otvoreni, u potpunosti su bili oduševljeni idejom, samo su trebali čuti za to, čim čuju znaju da je to ono što im nedostaje. Sad im samo nedostaje dozvola Ministarstva, a vjerujem da će i nju dobiti jer je to za dobrobit društva i iz tog razloga su metodu prihvatile i vlade drugih država, smatra profesor Deans. Posljednji skeptici reći će da već sada nema dovoljno vremena kako bi se učenicima izložilo potrebno gradivo. Sat od 45 minuta toliko je kratak da je jednostavno nemoguće izdvojiti 15 minuta prije i poslije nastave za meditaciju. Ili možda ipak nije nemoguće?
-Uzmete li šest minuta svakoga sata imat ćete tih pola sata za meditaciju dva puta dnevno. Ujedno i sad kad imate 45 minuta ne potrošite sve na izlaganje gradiva, jedan dio sata uvijek ode na pritužbe, male razgovore, smirivanje razreda i slično. Kad su djeca u potpunosti budna i spremna učitelji će uvidjeti da puno lakše uspijevaju doprijeti do gradiva, postavljaju toliko dobrih pitanja i stoga možete napraviti puno više u 39 minuta s učenicima koji meditiraju nego u 45 minuta sa studentima koji ne meditiraju, naglašava profesor. Iako je na predavanju istaknuto mnogo više, pa čak i to da dovoljan broj ljudi koji meditira svaki dan širi toliko pozitivnih vibracija da smiruje situaciju u čitavoj zemlji, a čak i regiji, nama bi bilo dovoljno i samo toliko da pomogne učenicima, smanji broj instrukcija, neopravdanih sati i delikventnog ponašanja u školama.