U prosincu 1000. papa Silvestar II poslao je Stjepanu krunu, križ i apostolsku zastavu, nakon čega je Stjepan 1. siječnja 1001. okrunjen za kralja, a njemačko-rimski car Oton III priznao Mađarsku kao nezavisnu državu i njenoga vladara. Stjepan je krunu posvetio Bogorodici i tako uspostavio vezu između Boga i mađarske krune, što je pojam koji se rabio sve do kraja mađarskoga kraljevstva koje se smatralo apostolskim kraljevstvom. Kako je izgledala ta prva kruna ne zna se, jer je današnja, upečatljiva po svome nakrivljenom križu na vrhu, nastala u dvanaestom stoljeću
U prošlim vremenima, a krajem devetnaestog stoljeća posebice, Mađarsku se u hrvatskome tisku, pogotovo onome bliskom Vladi ili Stranki narodnoga napretka, kako je bio puni naziv unionističke stranke, nazivalo hrvatskom “posestrimom”. Unionisti, ali nakon njihovih izbornih poraza i druge političke opcije, osim one pravaške, obično su pritom naglašavale potrebu što čvršće i tješnje hrvatske unije s Mađarskom, zemljom koja je više od sedam stoljeća bila na različite načine spojena s Hrvatskom.
Vajk postaje Stjepan
Na današnji dan, pak, Mađari obilježavaju spomendan svog nacionalnog svetca, Szent Istvana ili svetog Stjepana, kralja koji je vladao Mađarskom od 1001. do 1038. kao prvi kralj i tijekom čije vladavine su Mađari službeno primili kršćanstvo. Kad se rodio, a taj događaj povjesničari smještaju između 967. i 975., bio je dobio ime Vajk. Otac mu je bio mađarski vojvoda Gejza, a majka Sarolt iz Transilvanije koja je bila već krštena u grčko-ortodoksnoj crkvi. Prema legendi, Vajka je u Stjepana prekrstio sveti Adalbert praški, izrazivši u značenju toga imena na hebrejskom, želju da budući vladar ustanovi “svetu krunu” kojom će Mađare učvrstiti u kršćanskoj vjeri. Stjepan je kao vojvoda naslijedio svog oca Gejzu, što je već bio presedan, budući se nasljeđivanje kod Mađara tad još prenosilo između bratića ili sa strica na nećaka, kao kod više azijskih naroda. Oženio se za njemačku kneginju Gizelu Bavarsku s kojom je na dvor u Budimu došlo više njemačkih plemića koji su također utjecali na pretvorbu Mađarske iz ratničko-nomadske eurazijske zajednice, u modernu europsku državu po srednjovjekovnim standardima. Njemački vitezovi pokazali su se od ključne važnosti kad su nakon Gejzine smrti otpočele borbe za prijestolje koje su Stjepanu osporavali rođaci.
No, u prosincu 1000. papa Silvestar II. poslao je Stjepanu krunu, križ i apostolsku zastavu, nakon čega je Stjepan 1. siječnja 1001. okrunjen za kralja, a njemačko-rimski car Oton III priznao Mađarsku kao nezavisnu državu i njenoga vladara. Stjepan je krunu posvetio Bogorodici i tako uspostavio vezu između Boga i mađarske krune, što je pojam koji se rabio sve do kraja mađarskoga kraljevstva koje se smatralo apostolskim kraljevstvom. Kako je izgledala ta prva kruna ne zna se, jer je današnja, upečatljiva po svome nakrivljenom križu na vrhu, nastala u dvanaestom stoljeću.
Nije prelazio Dravu
U svojoj vladavini Stjepan I. puno je učinio za osnivanje biskupija i općenito kristijanizaciju zemlje u koju je pozivao strane svećenike. Istovremeno, širio je i teritorij pod svojom kontrolom zauzevši Transilvaniju, Banat, područje “crnih Mađara” oko Pečuha te kraj oko planine Matre, danas u Slovačkoj. U tim je krajevima većina stanovnika bila još daleko od kršćanstva pa su kristijanizacija i uvođenje kraljeve vlasti išle ruku pod ruku.
U vrijeme vladavine Stjepana I., u Hrvatskoj su najprije bili suvladari braća Gojislav i Krešimir III. koji su prije toga svrgli starijeg brata Svetislava. Krešimir III., koji je nadživio svog brata suvladara, uspio je učvrstiti državu koja je u građanskom ratu između braće, krajem desetoga stoljeća bila dosta oslabila čime su se bili okoristili Mlečani. Čini se da Szent Istvanu nije padalo na pamet prelaziti granicu na Dravi koju je 925. ustanovio prvi hrvatski kralj Tomislav nakon pobjede nad Mađarima. Iako čvrstih i nepobitnih dokaza o hrvatskoj pobjedi nad Mađarima, nema, mnogi argumenti tome govore u prilog. Ponajviše činjenica da su mađarski prepadi na Italiju bili uobičajeni u prvim desetljećima X. Stoljeća, dok je posljednji zabilježen 926. pri čemu su se Mađari iz Panonije prema jugozapadu morali kretati upravo hrvatskim područjem. Hrvatska i Mađarska su u vrijeme Stjepana I. bile zajedno kao saveznice Bizanta u ratu protiv Samuila, makedonsko-bugarskoga cara.
Stjepan I. od djetinjstva je za nasljednika pripremao svoga sina Emerika, koji je međutim bio teško ranjen u lovu i 1031. umro. Kralj je utonuo u duboku žalost, ali i velike dvojbe kome ostaviti dobro organiziranu državu koja je do tada počela igrati veoma važnu ulogu u međunarodnim odnosima srednje i istočne Europe. Ono što je najviše mučilo staroga kralja bila je činjenica da su većina njegovih bliskih srodnika tek nominalno kršćani, a neki poput prvog mu rođaka, vojvode Vazula, ni toliko. Saznavši da kao najbliži srodnik ipak ne će nasljediti kralja Stjepana Vazul je organizirao atentat koji je propao. Bio je uhvaćen i kažnjen tako da su mu oči iskopane, a u uši uliveno rastopljeno olovo.
Kruna za Bogorodicu
Legenda pripovijeda da je kralj Stjepan na samrtnoj postelji uzeo krunu i podigao je u vis zazivajući blaženu djevicu Mariju da preuzme vodstvo nad Mađarima i postane im kraljicom. Nedugo potom je i umro, a prema pričanju, za njim se žalilo tri godine. Sahranjen je u Stolnom Biogradu (Szekesfehervaru), a ubrzo nakon smrti pročulo se da se na njegovom grobu događaju čudesna izliječenja. Potaknut tim vijestima papa Grgur VII. proglasio ga je svetim 1083. zajedno sa sinom Emerikom i njegovim učiteljem, biskupom Gerhardom. Nakon desetljeća nemira naslijedio ga je rođak Andrija I. koji je nastavio učvršćivati kršćanstvo i Arpadovu dinastiju kojoj su obojica pripadali.
Svakako je zanimljivo kako su Mađari, kao narod koji je u povijesnom smislu “kasnio” za Hrvatima, već krajem jedanaestog stoljeća postali jedan od odlučujućih političkih čimbenika u Hrvatskoj, a potom s Kolomanom, početkom dvanaestog stoljeća postavili svoga kralja na hrvatski prijestol. Dolazak Kolomana u Hrvatsku označio je početak posebnog političko-pravno-dinastičkog odnosa između Hrvatske i Maarske koji će biti realnost još prije manje od stotinu godina i potrajati sve do 1918. Kako je izgledao njegov dolazak u srednju Dalmaciju opisao je kroničar Toma Arhiđakon:
“I tako je Koloman došao sve do mora da zauzme primorske gradove. Tada najprije dođe pod grad Split i zamoli mirno da mu se građani dragovoljno pokore i da ne puste da propadne njihovo imanje i oni sami. A Splićani, nakon što su dobro utvrdili vrata, razštrkaše se naoružani, naokolo po bedemima i nisu htjeli poslušati kralja, bojeći se vladavine nepoznatog i tuđeg naroda i jer nisu znali što kralj kani učiniti s gradom i građanima. Tada se kralj i njegovi velikodostojnici nađoše uvrijeđeni i smatrajući da su nekako od Splićana prezreni, počeše se teško prijetiti građanima pa, utaborivši se nedaleko od grada, stanu pustošiti polja i pljačkati. I tako se zgodi da su Splićani, ogorčeni, odlučili da će radije podnijeti pogibelji i štete, nego primiti jaram ugarski. Kad je na ovaj način neko vrijeme prošlo, doznadoše građani po glasnicima da su Ugri kršćani i da kralj hoće s njima dobro postupati ako se njegovoj vlasti mirno pokore. Splićani sazvaše svoju gradsku skupštinu i na osnovu njenog zaključka poslaše kralju kolomanu nadbiskupa Krescencija da od njega zatraži mir. Kralj ga primi lijepo i prihvati sve zahtjeve koje su postavili Splićani da bi došlo do mira. Sada dadoše napisati sve ono što su dobrovoljno uglavili, a kralj i njegovi prvaci prisegoše da će sve točno održavati. Sutradan, pak, prisegoše Splićani, najprije stariji, za njima mlađi, a zatim i cijeli puk da će biti vjerni podanici kralju Kolomanu i njegovim potomcima te kraljevstvu ugarskom. Tada je kralj ušao u grad, gdje su ga kler i narod veoma srdačno primili. I toga dana, nakon što ga je komuna vrlo obilato pogostila i nakon što je sastavio i predao privilegije slobode, otišao je iz grada.”
Trogirski privilegij
Toma nadalje tvrdi da je nakon Splita Koloman otišao u Trogir i Zadar, iako je teško pretpostaviti takav smjer putovanja koje je po svoj prilici moralo teći obrnuto.
Ono što je zanimljivo i što nam pokazuje da je jezgra Tomine priče ipak istinita, je sačuvani Trogirski privilegij, kakav su jednaki od Kolomana primili i Zadar i Split u kojemu se kazuje:
“Ja, Koloman, kralj Ugarske, Hrvatske i Dalmacije kunem se na sveti križ da ću vama Trogiranima, mojim vjernim građanima, čuvati tvrdi mir, da ne ćete plaćati danka ni meni ni mom sinu ni mojim nasljednicima; biskupa i kneza koga kler i puk izaberu, potvrdit ću; dopustit ću vam da se služite svojim davnim zakonima. Od prihoda gradske luke što ga plaćaju stranci, neka budu dva dijela kralju, treći dio gradskom knezu, a desetina biskupu. Ne ću dozvoliti da u vašem gradu stanuje koji Ugrin ili koji drugi stranac osim ako ga vi od svoje volje primite. Kad pako k vami dođem da se krunim ili raspravljam o poslovima kraljevstva, nikog se od vas ne će siliti da nekog primi na silu, osim onoga koga vi budete dobrovoljno primili. Ako bi slučajno kadgod naša vlada ikome dotešćala i htio bi se nekamo drugamo odseliti, neka pođe slobodno sa ženom i djecom i služinčadi i svim što ima kamogod hoće”.
Vlast mađarskih kraljeva nastavila se u Hrvatskoj i nakon Kolommana kojeg je nasljedio sin Stjepan koji bi se u Hrvatskoj trebao brojiti kao Stjepan III, što iz nekog razloga nije slučaj pa ga po mađarsku zovemo Stjepan II, po svoj priliki nazvan po čuvenome predku Szent Istvanu u čemu vidimo da je Koloman stvarno izrazito cijenio svoje proširenje države, gledajući na svog nasljednjika kao nastavljača djela oca Mađarske. Nakon njega slijedili su još mnogi drugi dok dinastija Arpadova nije izumrla te su i Hrvatskom i Mađarskom zavladale druge kraljevske kuće ali uvijek kao povezanom cjelinom, dok je čvrstoća te cjeline varirala kroz stoljeća. U šesnaestom se Hrvatski sabor izjašnjavao o nasljednjiku posljednjeg Jageloviča potpuno samostalno i odmah izabrao Habsburge. Stoljeće i pol kasnije su i Hrvati i Mađari bili ujedinjeni u buni protiv tih istih Habsburga pod hrvatskim velikašima i mučenicima Zrinskim i Frankopanima, a još krajem osamnaestog je povjerenje međusobno bilo toliko da je Hrvatski sabor dragovoljno prenio neke svoje ovlasti na zajednički sabor u Požunu, kao mjeru učinkovitije borbe protiv samovolje Beča tada u rukama reformatora Josipa II. No, to se pokazalo klasičnom hrvatskom zabludom iz koje su Mađari profitirali kroz skoro čitavo XIX stoljeće s izuzećem sredine stoljeća kad je sve veze Hrvatske i Mađarske na neko vrijeme prekinuo ban Jelačić. No hrvatsko-ugarska nagodba kojom je pronađen izlaz iz te situacije, pokazao se za hrvatske interese puno pogubnjiji od davih Kolomanovih privilegija dalmatinskim gradovima. Iako je, ipak, od njih sve počelo.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
mali nogomet
Sv. Ante Zrilić nekretnine vratio se u Prvu ligu
Zadar
OŠ Krune Krstića
NAGRADE ADDIKO BANKE Zadarske učenice najbolje u financijskoj pismenosti
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Počeo izlaziti prvi hrvatski vinski digitalni časopis, Vinske zvijezde
Ostali sportovi
Uspjeh ŠSD Jadran
Odbojkaši OŠ Bartula Kašića viceprvaci Hrvatske
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Županija
NEPRAVOMOĆNO