Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Suzvučje preške poezije i grafičke kombinatorike

Autor:

15.12.2009. 23:00
Suzvučje preške poezije i grafičke kombinatorike

Foto: Sebastian GOVORČIN



Tu nema riječi o nekoj ilustrativnosti stihova. Možda možemo upotrijebiti riječ suzvučje. Nema proizvoljnosti u odabiru kompozicija koje prate stih, kazao je Nikola Albaneže, jedan od pisaca predgovora izdanja
U izložbenoj dvorani Znanstvene knjižnice Zadar u ponedjeljak navečer je predstavljeno bibliofilsko izdanje, te je otvorena izložba Roberta Bacalje i Igora Konjušaka pod nazivom “Prid ultimu agusta”.
Prisutne je “na predstavljanju udružene poezije sa slikom, odnosno u ovom slučaju grafikom” uime Znanstvene knjižnice pozdravila Milenka Bukvić.
– Radi se o bibliofilskom izdanju – grafičkoj mapi akademskog grafičara Igora Konjušaka iz Zagreba popraćene čakavskom poezijom književnika Roberta Bacalje iz Zadra pod naslovom Prid ultimu agusta. A možemo reći i obrnuto: poezija popraćena grafikama, kazala je na samom početku Bukvić. Napomenula je kako je ovaj projekt, u sklopu dugogodišnje suradnje sa Stručnim odjelom za izobrazbu učitelja i odgojitelja predškolske djece na zadarskom Sveučilištu, Znanstvena knjižnica Zadar predložila za financiranje Ministarstvu kulture za 2009. godinu, što je Ministarstvo u cijelosti i podržalo. Istaknula je kako je cilj projekta promicanje baštinskih vrijednosti koje donosi ova vrst stvaralaštva, ali i afirmacija zadarskog prostora u hrvatskom izdavaštvu i likovnoj umjetnosti.
Sadržaj ovog izdanja jest čakavska poezija na govoru mjesta Preka koju od 1992. piše zadarski književnik Robert Bacalja, popraćeno grafikama koje je izradio akademski grafičar iz Zagreba Igor Konjušak. Predgovor izdanju napisali su akademik Tonko Maroević i Nikola Albaneže.
U programu predstavljanja sudjelovao je i Josip Zanki, predsjednik HDLU, dobar poznavatelj obojice autora. Istaknuo je kako je na neki način kumovao ovom projektu. Kad je riječ o Igoru Konjušaku, istaknuo je “kako je riječ o vrsnom grafičaru, koji redovito sudjeluje na trienalu grafike. Barata sa simbolima i detaljima koji nas vraćaju u vrijeme avangrade”, kazao je Zanki dodajući kako čiste i jednostavne forme povezuju dijalektalnu poeziju i grafiku.
– Igor izrađuje grafike tako da kombinira, reže, slaže i kombinira na više ploča i matrica. Tako i pjesnik poput Roberta kreće s detaljima, kazao je Zanki. Istaknuo je kako Zadar, kao mjesto gdje je moderna književnost krenula, s ovom mapom postaje elitističko središte, budući da je samo bibliofilsko izdanje nešto elitističko.
Robert Bacalja zahvalio je Josipu Zankiju što je predložio ovu zajedničku suradnju, te Milenki Bukvić koja je, u vrijeme dok je još bila ravnateljica Znanstvene knjižnice, predložila ovaj projekt Ministarstvu. Napomenuo je kako je riječ o poeziji koja je već objavljena u jednoj njegovoj zbirci, a s ovim izdanjem njegova umjetnost dobiva neke nove pravce.
– Suradnja s Igorom je otvorila neke nove poglede. Ja neću sad pisati pjesme i nizati ih. Pjesma se, kao što je Tadijanović kazao, jednostavno dogodi, kazao ej Bacalja.
Nikola Albaneže, jedan od pisaca predgovora, istaknuo je kako je riječ o jednoj kombinaciji riječi i slike, pjesničkog i likovnog. Napomenuo je kako se u ovoj zbirci ne radi o ilustrativnost stihova.
– Tu nema riječi o nekoj ilustrativnosti stihova. Možda možemo upotrijebiti riječ suzvučje. Nema proizvoljnosti u odabiru kompozicija koje prate stih, kazao je Albaneže.
Igor Konjušak istaknuo je kako je pri nastajanju grafika htio izbjeći ilustrativnost.
– Bilo je uspona i padova, radilo se malo po malo da bi se odšlo do ovoga što danas imakmo pred sobom, kazao je Konjušak.
Između nasupa svakog pojedinog predstavlja stihove je čitala dramska umjetnica Milena Dundov.


Naklada od 32 primjerka


U ovom luksuznom izdanju zastupljene su sljedeće tehnike: bakropis suha igla, mezzotinta, te sitotisak (korišten za tekstove). Papir za otiskivanje dubokog tiska je 160 gramski Hahenmuhle Butten, dok je ovitak od 300 gramskog (istog) papira. Svi listovi ručno su šivani, samo je ovitak ljepljen. Vanjske “korice” tzv. “Tok” planiran je od 230 gramskog Conqeror papira plave boje. Format izdanja je 27×19 c,. Sadrži 36 stranica, s nkladom od 32 primjerka.