Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Zadar postaje atraktivna destinacija na filmskoj karti svijeta

16.05.2011. 22:00
Zadar postaje atraktivna destinacija na filmskoj karti svijeta


Nije jednostavno, međutim, uz mudre poteze (i nove porezne povlastice) Zadar bi se ubrzo mogao naći kao jedna od najatraktivnijih filmskih destinacija u ovom dijelu svijeta
Može biti da smo našom pojavom na festivalskom tržištu nekome i trn u oku pa nas pokušava ignorirati, međutim naš koncept je sasvim drugačiji od ostalih festivala i ima dodatnu vrijednost uz samo predstavljanje filmske umjetnosti


Kad se prošle godine u Zadru pojavio “Filmforumzadar” festival nitko nije mogao ni  sanjati da će prerasti u manifestaciju koja će  postati prepoznatljiva u glamuroznmom svijetu filmske industrije. Prve godine svog postojanja “Filmforumzadar” doveo je u naš grad   sunca i mora više od 30 međunarodnih gostiju  iz filmske industrije i dostigao brojku od oko  10 tisuća posjetitelja. Ove godine nekoliko  mjeseci prije službenog održavanja festivala,  23. – 30. kolovoza, predstavnici festivala otputovali su na poznati filmski festival u Cannes gdje su predstavili svoj festival “facama”  filmske industrije. Nakon koktel-partija s  važnim ljudima iz filmske branše razgovarali  smo s direktorom “Filmforumzadar” festivala  Sergejom Stanojkovskim koji nam je otkrio  zanimljive detalje o filmskoj budućnosti Zadra.
Jača promocija
Već nekoliko dana u Cannesu prezentirate  zadarski filmski festival. Do kada ostajete u  tamo? Kakva su dosadašnja iskustva?
– U Cannesu ostajemo do kraja festivala.  Dojmovi su dobri, radi se o najznačajnijem  filmskom festivalu i filmskom marketu na  svijetu, svi su na jednom mjestu, od značajnih  avangardnih filmaša, preko art house autora  do velikih major studija, producenti, distributeri i sales agenti. Ovo je jedino mjesto na  svijetu gdje niz potrebnih informacija možete  saznati i provjeriti tijekom festivala, naći se s  kolegama i upoznati puno ljudi.
Kako je uopće došlo do vašeg odlaska na  ovaj značajan filmski festival? Naime, zbog  čega se Paillard Jerome za vrijeme filmskog  festvala u Berlinu toliko  zainteresirao za vaš  festival da vam je odlučio ponuditi svoju  pomoć?
– U Cannes odlazim dugi niz godina, a  jednom prilikom mi je Jeremy Thomas rekao  da vrijedi u Cannes doći dan prije i otići dan  nakon festivala, jer od prvog do zadnjeg dana  ne znaš koga ćeš sve sresti i tko će te s kim  upoznati. Jerome Paillarda, direktora Marche  du Filma i Julie Bergeron koja vodi Producers-Network poznajem od mog sudjelovanja u prvom Producers Networku prije nekoliko godina. Jeromeu su se svidjele naše  ideje, namjere i ciljevi, procijenio ih je jako  kvalitetnima i podržava ih. Biti partner Marche du Filma i Producers Networka daje nam  daleko jaču promociju. Kada sam imao susret  sa kompanijom “Arclights”, jednim od najsnažnijih sales agenata, oni su već bili informirani o nama od strane Julie Bergeron i  Jeromea Paillarda. Umrežavanje sa stručnim i  profesionalnim krugovima, mreža iskusnih  profesionalaca sa međunarodnim ugledom, i  razmjena informacija i znanja s tim kolegama  su za naš festival itekako značajni. Tako se i  puno brže širi informacija o Zadru kao filmskoj destinaciji.
“Filmforumzadar” je prvi hrvatski filmski  festival koji je službeni partner Producers  networka na “Marche du film”. Što to točno  znači za vaš filmski festival?
– Producers Network pruža priliku da se  ciljano povezujemo i spajamo sa filmskom  industrijom i filmskim stvaraocima, redateljima, producentima, filmskim festivalima, distributerima, sales agentima, talent agentima i  mnogim drugim. Da u toj međunarodnoj  mreži širimo informaciju o svom festivalu,  nalazimo partnere i širimo glas o Zadru kao  filmskoj lokaciji, što postaje posebno zanimljivo kroz nove zakone koji stupaju na snagu  krajem 2011, a radi se o 20 posto povrata  poreza. U današnjem svijetu je apsolutno  neophodno da imate permanentan izvor novih informacija jer se svijet mijenja izuzetno  brzo, financiranje i distribucija filmova više  nisu kao nekada. Kroz nove medije (internet i  sl.) nastala je i jedna konfuzija, velike kompanije su krivim potezima izgubile mnogo  novca, mijenjaju svoje strategije, državni fondovi mijenaju svoju politiku, jedne godine je  jedan fond zanimljiv iz nekog razloga, već  iduće neki drugi, niz elemenata je u stalnoj  promjeni i zadatak svakoga tko je u svijetu  filma je da bude up-to-date. Važno je znati  kome možete ponuditi svoj projekt, a ne  besmisleno nuditi bilo kome samo zato jer je  taj netko poznat, možda vaš projekt nije uopće  krojen za tu osobu ili firmu već za drugu. Sama  činjenica da ja mogu nazvati izvjesne ljude i  saznati potrebne informacije je vrlo dragocjena.  I opet, nitko ne zna svakoga, ali uvijek netko zna  nekoga tko zna nekoga tko zna nekoga…i za to  su festivali kao Cannes, marketi kao Marche du  Film, i Producers Network, važni.
Visoka škola za filmsku  produkciju?
Jeste li već održali svoju prezentaciju. Kakve  su povratne informacije?
– Da, održali smo prezentaciju i bilo je sjajno.  Bilo je dvjestotinjak kolega: iz HAVC-a, MEDIA DESK Hrvatske, direktor izraelskog film  fonda Katriel Schory, producent Pierre-Ange le  Pogam – jedan od partnera Luc Bessona, bili su  razni direktori festivala, producenti, distributeri  i drugi kolege. Naš bend “Ljetno Kino” sjajno je  popratio druženje i svi su bili jako zadovoljni.  Tom smo prilikom komunicirali, predstavili naš  festival, predstavili regiju, gospodin Dražen Grgurović je predstavio grad Zadar. Bilo mi je jako  drago kad me nazvao producent Karl Baumgartner s aerodroma u Cannesu da neće stići na  vrijeme na prezentaciju, ali da je već čuo kako je  okupljeno puno ljudi i da je jako lijepo, što znači  da se vijest o našoj prezentaciji prenijela jako  brzo. Kako je prezentacija održana na početku  festivala informacije o FilmforumZadru šire se  za vrijeme trajanja cijelog festivala.
Šuška se da je pokrenuta inicijativa o osnivanju visoke škole za filmsku produkciju u  suradnji s direktorom marketinga festivala u  Cannessu i Sveučilištem u Zadru. O čemu se  točno radi?
– Prerano je sada još govoriti što će se pokrenuti, svakako ima raznih razgovora s raznim  partnerima i sve je moguće.
Prošlogodišnji filmski festival posjetilo je više  od 30 međunarodnih gostiju iz filmske branše i  više od 10 tisuća posjetitelja. Nažalost odaziv u  hrvatskim medijima, osim lokalnih, bio je dosta  slab s obzirom na to da se pokazalo da ovaj  festival nailazi na prepoznavanje i izvan granica  Hrvatske. Kako ste zadovoljni prošlogodišnjim  odjekom, mislite li da će ove godine Cannes  promijeniti percepciju ovog festivala u očima  hrvatske javnosti?
– Prošle godine imali smo “0” (nultu) godinu i  prvo izdanje pa nas se možda zato ignoriralo.  Unatoč ignoriranju o nama se “šuška”. Nijedan  porod nije jednostavan. U prvom izdanju doveli  smo sjajne filmske stvaraoce i stručnjake na  festival koji su glas o nama odnijeli u svijet. Ti  prijatelji nisu došli jer ih je bookirala neka  agencija, već su došli radi naše ideje i dugogodišnjih poznanstava. Sve su to ugledne  osobe iz svijeta filma koje su procijenile da se  radi o kvalitetnom festivalu i ideji koju postavljamo na noge, koje su prepoznale da je  Zadar sjajan grad i da je to sjajna zajednica koja  ima energiju i ogroman potencijal. Mi smo, s  naše strane, sve komunicirali prema medijima,  slali press za svaki film, svako zbivanje i stajali na  raspolaganju za informacije. Može biti da smo  našom pojavom na festivalskom tržištu nekome  i trn u oku pa nas pokušava ignorirati, međutim  naš koncept je sasvim drugačiji od ostalih festivala i ima dodatnu vrijednost uz samo predstavljanje filmske umjetnosti.
Filmforumzadar je platforma na kojoj se zadarskoj publici predstavljaju filmovi koje možda  inače neće imati priliku vidjeti. Usko surađujemo sa svim mjerodavnim kulturnim institucijama grada: Kazalište lutaka, Muzej antičkog  stakla, HNK, Sveučilište, i dr. Arsenal nam je  partner od samih početaka. Festival služi kao  jedna popratna platforma buđenja svijesti o tzv.  “kreativnoj industriji” u kojoj  se spaja niz grana a film je  najjača takva “kreativna industrija”. Usko surađujemo s  turističkim zajednicama i cijela naša kreativna, logistička  i operativna ekipa je iz Zadra  jer želimo da se razvija infrastruktura regije.
Spoj kulture, filma i  turizma
Nije jednostavno,  međutim, uz mudre poteze (i  nove porezne povlastice) Zadar bi se ubrzo mogao naći  kao jedna od najatraktivnijih  filmskih destinacija u ovom  dijelu svijeta. Četiri klimatske zone, nacionalni parkovi,  planine, more, otoci, tri aerodroma (Zagreb, Zadar,  Split), odlična dostupnost  autoputom, smještaj, itd. Filmski laboratorij za većinu  projekata više i nije potreban  jer se “dailies” (dnevno snimljen materijal) šalje putem  brzih internet veza u Budimpeštu, Prag, London ili gdje  god želite. Sve to je prepoznala i jedna produkcija izvana koja je čula za nas i  uzima u obzir Zadar za snimanje svog slijedećeg filma.  To bi značilo 50 ljudi za pet  tjedana, 1750 noćenja. Ti ljudi će trošiti na hranu, piće,  provod, taxi, benzin… Pet  takvih projekata u godini je  8750 noćenja, netko od njih  će dovesti i člana obitelji, pa čak i svoj slijedeći  odmor planirati ovdje. Zadar ništa nije prodao,  a iznajmio je svoju ljepotu za snimanje i pružio  servis. Lokacije snimljene ovdje obići će cijeli  svijet i reklamirati Zadar i Hrvatsku. Naši kolege  iz Cine-Tirol već dugo uspješno primjenjuju taj  model spoja kulture-filma i turizma. U Velikoj  Britaniji neke destinacije doživljavaju “boom”  filmskog turizma s po 20-ak milijuna posjetitelja.
Danas publika ne ide gledati “samo” film,  publika želi živjeti i doživjeti, odlazi u Multiplex  radi popratnih doživljaja. Tako i filmski festival  treba pružiti doživljaj. Mi smo prošle godine  imali goste koji su ujutro išli na neki od otoka, na  ronjenje, kupanje, dobru ribu i vino, posjetili  znamenitosti, navečer bili na festivalu i poslije  toga nastavili svoj “Zadar Experience” u varoši ili  nekoj od drugih lokacija.
U Cannesu smo dobili već nekoliko upita  producenata koji bi htjeli doći snimati, ali sve  ovisi o mnogo faktora. E, ako netko sve ove  pozitivne aspekte ignorira i ne promovira, onda  je ignorantan.
Ipak moramo priznati da je lokalna vlast  grada Zadra prepoznala, kao jedina lokalna  vlast u Hrvatskoj, ovaj koncept te podržava ovaj  projekt i budite sigurni da su to primjetili i drugi  na Berlinskom i Canneskom marketu. Ne znam  ni za jedan drugi grad u kojem lokalna vlast  podržava, koliko je u njenoj moći, razvoj filmskog festivala i prisustvuje osobno na prezentaciji festivala i vlastitog grada kao lokacije  na filmskom sajmu.
S obzirom na značajne goste iz filmske branše  koje ste doveli prošle godine, osim Paillard  Jeromea, koga bismo ove godine mogli vidjeti u  Zadru?
– I to bi bilo preuranjeno sada potvrditi.  Znate, kada je riječ o glumcima, redateljima,  svima onima koji rade na filmu, često ne znaju  do mjesec dana prije festivala hoće li biti možda  na nekom snimanju ili slobodni. Kad su na  snimanju producent ih nerado pušta sa snimanja  zbog potencijalnih rizika ozljede. Tako i mi  možemo potvrđivati goste kad oni nama potvrde, ali bit će zanimljivih osoba. Valja napomenuti da od ove godine otvaramo sekciju za  kratki film i kao prvi u regiji predstavljamo  “Transmedia” sekciju, što je jako zanimljivo jer  se radi o sasvim novim modelima stvaralaštva,  financiranja i produciranja.
Koliki interes pokazuju hrvatski redatelji za  vaš festival?
– Danilo Šerbedžija je na našem festivalu  dobio nagradu publike. Publika voli domaći  film, ali posebno kada se radi i o filmu koji  komunicira s publikom.
Naš festival je otvoren za sve redatelje, ne  ograničujemo se isključivo na Art-House filmove, svatko može prijaviti film neovisno od  kuda je. Zahtijevamo spomenuti aspekt europske koprodukcije i dajemo prednost filmovima koji kod nas imaju hrvatsku premijeru.  Ako se radi o filmu koji je nastao isključivo u  hrvatskoj produkciji onda ne može ući u konkurenciju, osim ako ima snažne elemente umjetničke i kreativne suradnje s drugim zemljama.
Glavnom programu, odnosno europskim koprodukcijama i europskom filmu ove godine  pridružuje se i program kratkog filma te transmedia i crossmedia sekcija. Možete li nešto  ukratko o tome?
– Radi se o formatima koji u principu postoje  oduvijek, ali se sada mnogo svjesnije spajaju i  produciraju. Očekuje se da će tzv. “Transmedia”  formati 2012. postati “big”. U jednoj rečenici  bismo možda mogli reći da je neki projekt  “Transmedia” projekt kada koristi razne medije i  platforme za naraciju svoje priče, komuniciranje  ideje i sl. Jedan od vodećih ljudi, Lance Weiler,  radi projekte gdje vi i fizički sudjelujete u priči,  morate posjećivati određena mjesta i slično.  Dosta tih ljudi imaju pozadinu Silicon Valley-a,  Bay-area San Francisca gdje se nalazi velika  IT-industrija i mislim da je prirodno da su se  tamo gdje su jaka IT i filmska industrija ljudi  počeli intenzivno time baviti. U Hrvatskoj je to  Helena Bulaja koja ima projekt na svjetskoj  razini i koja je s tim projektom sudjelovala u  “Power to the Pixel” programu.
U “Transmedia” formatima možete sve jer su  još uvijek u fazi eksperimentiranja, spajaju se  film s internetom, kompjuterskim igrama, publicistika, književnost, glazba, itd. Ujedno su to i  sasvim novi načini financiranja i produciranja.
Prošle godine predstavili smo crossmedialni  projekt “Where is Gary?” moga kolege Petera de  Maegdsa, jako je zanimljivo na koji način u svoju  strategiju distribucije filma uključuje socijalne  mreže kao Facebook. Ovaj dio programa je jako  zanimljiv i za stvaraoce televizijskih sadržaja kao  i za studente.


Otvoren natječaj




Što možemo očekivati od drugog festivala?  Naime ove godine naglasak će biti na europskoj  koprodukciji. Može li mali “sneak peak” koje  filmove i redatelje bismo mogli gledati ovog ljeta?
– U glavnom programu imamo europsku  koprodukciju koja prikazuje filmove nastale u  koprodukciji s Europom. To ne moraju biti europski  filmovi, ali moraju biti proizvedeni u suradnji s  europskim producentima. Za sada vam ne mogu ništa  reći jer je otvoren natječaj i gledaju se filmovi. Imamo  savjetnike festivala, među njima i kolege koji rade za  Canneski i Toronto film festival i koji nam predlažu  razne zanimljive naslove.


 


“Klasici na Jadranu”


Ove godine najavili ste i popratni program  “Klasici na Jadranu”?
– “Klasici na Jadranu” ili “Classics at the Adriatic”  je program koji će biti posvećen “klasicima”,  povijesti filmske umjetnosti, autorima, određenim  povijesnim periodima ili kopijama filmova koje su  obnovljene. Na neki način to smo započeli prošle  godine predstavljanjem “Tribute to Werner Nekes”.  Dugo godina poznajem Wernera, njegove filmove i  kolekciju i smatrao sam da to trebamo predstaviti i  hrvatskoj javnosti. Tako da je Werner došao u Zadar  predstaviti svoje djelo, što mislim da je povijesni  trenutak – njegov prvi boravak u Hrvatskoj. Tako će  se “Klasici” baviti biserima svjetske filmske povijesti,  a uskoro će biti objavljeno koji film ćemo prikazati.


 


“Filmforumzadar SCREAM”


– Za 2012. smo najavili novi “Filmforumzadar  SCREAM”, međunarodni forum i konferenciju za  horor/triler/fantastika žanr koji spaja talente s  vodećim ljudima u industriji. I tu imamo podršku  Jerome Paillarda i cijele filmske zajednice. Naime ne  postoji takav forum. Uspostavili smo suradnju s  MELIES-om i EFFFF-om (European Federation of  Fantasy Film Festivals). Cilj je spajati visoko  profesionalne projekte koji su dobro upakirani  (scenarij, kalkulacija, financijska konstrukcija, već  snimljen dio filma, itd.) u svrhu spajanja talenata i  projekata s onima koji su ključni donosioci odluka :  sales agenti, distributeri, televizije, filmski fondovi…