Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Neprocjenjivo vrijedna Dellavijina knjiga o letenju u Zadru

18.04.2011. 22:00
Neprocjenjivo vrijedna Dellavijina knjiga o letenju u Zadru


U Zračnoj luci Zadar predstavljena je knjiga «Od prvog balona do Zračne luke Zadar – Povijest letenja u zadarskom kraju»  nedavno preminulog autora Ante Dellavije, koji je na poziciji direktora Aerodroma Zadar bio u razdoblju od 1987. do 1990. godine. Predstavljanje je upriličeno na 42. rođendan Zračne luke Zadar, a o su knjizi govorili direktorica Zračne luke Zadar Katica Pupić-Bakrač, Slobodan Vrdoljak, Dellavijin dugogodišnji kolega i Slavko Roguljić iz Agencije za civilno zrakoplovstvo. Predstavljanju knjige nazočila je obitelj preminulog Ante Dellavije za kojeg je održana minuta šutnje.
Na početku je direktorica Pupić-Bakrač  kazala da je Dellavia želio zabilježiti sve što se događalo u određenom vremenu i prostoru kako bi se novi, mladi naraštaji mogli upoznati s povijesnim slijedom.
 – Sve što danas imamo ništa nije nastalo samo od sebe. Ante je uvrstio u svoju monografiju prvi balon koji je poletio prije 120 godina, a zrakoplov prije stotinu. Sve ovo govori da Zadar ima dugu zrakoplovnu tradiciju, kazala je direktorica.
Potom je o knjizi govorio Slobodan Vrdoljak koji je bio upoznat s Dellavijinim radom i angažmanom na knjizi.
– Izražavam žalost što Ante danas nije s nama i što nije dočekao promociju svoje knjige. Prije nekoliko godina počeo je s radom na knjizi i sve je išlo glatko dok nije naišao na problem autorizacije svih podataka. To je bio strahovit posao koji mu je oduzeo mnogo vremena. U svom radu na knjizi kontaktirao je brojne ljude u Rimu i Vatikanu. Gdje god je znao da bi mogao doći do neke informacije, kontaktirao bi neke osobe i po 50 puta. Mnogi su prepoznali Antin trud u radu na ovoj knjizi. Nevjerojatno je koliko je podataka prikupio. Čak je pronašao je karte za let Zadar-Venecija i Zadar-Ancona, kazao je Vrdoljak dodavši da je s ovom knjigom autor sebi podigao svojevrsni spomenik.
Slavko Roguljić iz Agencije za civilno zrakoplovstvo iznio je nekoliko aspekata koje je Dellavia obuhvatio u svojoj knjizi.
– Knjiga sadrži niz dokumenata i novinskih članaka koji su mu bili dostupni. Nadalje, Dellavia je uvrstio sjećanja živih svjedoka  koji su bili aktivini sudionici događaja o kojima je pisao, kazuje Roguljić. U svom je predgovoru Dellavia citirao Cicerona koji je kazao da je povijest učiteljica života.
– Time je autor želio reći da je njegova želja kazati onima koji još uvijek smatraju da je prošlost nešto što treba čim prije zaboraviti, da ju je nužno što je moguće prije upoznati kako bismo mogli odlučiti što od nje želimo u budućnosti sačuvati, a što promijeniti. To je ono što ga je motiviralo na pisanje knjige, kazuje Roguljić.
Autor svoju knjigu započinje s kratkom povijesti letenja i podatkom da su Kinezi 1232. goidne u borbi s Mongolima prvi upotrijebili jednu raketu s barutnim punjenjem. Nadalje Dellavia obrađuje čitav kronološki niz događanja vezanih za povijest zrakoplovstva na zadarskom području. Zanimljivo je da je 18.kolovoza 1807. godine na Ravnicama uz prisustvo velikog broja građana pušten u zrak veliki balon na kojem je pisalo «Njegovo veličanstvo», a kojeg je dodatno oslikao Giuseppe Franchu iz Macerate. Bio je 6 metara širok, a  9,6 visok.
Prvi let zrakoplovom dogodio se 12. svibnja 1912. godine. O ovom su događaju pisale sve novine  i po nekoliko dana ranije. Naime, na Ravnicama je održan aeromiting  na kojem je sudjelovao, kako stoji u knjizi, «građanin Trsta Gianni (Ivan) Widmar». Prvi let zrakoplovom sastojao se od letenja uzduž čitavog Zadarskog kanala sve do Sukošana, a nadlijetao je grad, otoke i polja.
– Važan datum u povijesti zrakoplovstva  je 6. listopada 1926. godine kada je u zadarsku luku stiglo 9 hidroaviona iz Venecije i 3 iz Pule u sklopu velikog zračnog krstarenja koje je organizirao talijanski Aeroklub na području Jadranskog, Jonskog i Tirenskog mora. Dana 27. rujna 1931. godine u Zadar je sletio najveći hidroavion na svijetu, a kojeg su ljudi zbog njegove veličine nazvali letećim brodom, kazuje Roguljić.
Dellavia je u svojoj knjzi kroz brojne fotografije prošao kroz razdoblje savezničkog bombardiranja Zadra od 1942. do 1944. godine, a 1946. otvaraju se civilne linije prema Beogradu i Zagrebu.
Godine 1967. predsjednik Skupštine općine Zadar Kazimir Zanki potpisao je Ugovor o izgradnji Aerodroma Zadar, iste godine u prosincu počeli  su radovi. Svečano otvorenje upriličeno je 19. travnja 1969. godine.
– Raspadom SFRJ i s početkom Domovinskog rata dolazi do ponovnog razaranja Zadra i njegove okolice, a time i aerodroma. Vojnom akcijom Maselnica oslobađaju se zadarsko zaleđe i zračna luka. Predsjednik Republike Hrvatske Franjo Tuđman u luku slijeće 19. srpnja 1993. godine. Naredne godine uspostavljen je redovan civilni promet, kazuje Roguljić.
Premijer Zlatko Mateša 1999. godine svečano otvara novu putničku zgradu. Među značajnijim događajima u povijesti Zračne luke Zadar je i dolazak Svetog oca pape Ivana Pavla II .
– Na kraju knjige naveden je popis svih zaposlenih, kao i bivših direktora. Ujedno, knjiga predstavlja dokument vremena koji će nas suvremeno podsjećati na razvoj zrakoplovstva u Zadru, zaključio je na kraju Roguljić.