HDZ romantizira svakodnevicu, SDP s crvene prešao i na plavu boju

Slika korisnika admin
Fabio ŠIMIĆEV

Za tri dana izlazimo na lokalne izbore, a političari imaju dan manje za promidžbu i privolu birača da u nedjelju, 21. svibnja, na izbornim listama zaokruže baš njihovo ime.

Kampanju u završnici mnogi su doživjeli kao poprilično "bezbolnu" u odnosu na prethodne, prije svega zbog miroljubivog tona i do sada neviđene kulturne razine retorike uključenih u bitku za vlast. Kako bismo čuli i riječ struke, o toj smo temi razgovarali s dr.sc. Krešimirom Krolom, sociologom, političkim analitičarem i profesorom na zadarskom sveučilištu.

Analizirajući preidzbornu retoriku i slogane te popratnu simboliku triju najvećih stranaka - HDZ-a, SDP-a i Akcije mladih, on je zamijetio mali napredak estetske razine prezentacije, ali...

Tko je koje boje?

- Uglavnom je riječ o marketinškim sloganima koji pozivaju na opća mjesta, dok istovremeno jako malo govore o tome koji su temeljni problemi sredine i na koji način ih racionalno i argumentiramo adresirati. Primjerice, nedavno objavljeni video spot HDZ-a, koji nudi upitne tvrdnje, poput "Zadar je napravio najviše od svih gradova u Hrvatskoj" - Po čemu? Unutar kojih kategorija? U kojem razdoblju?, obilježen je i romantiziranim prikazom svakodnevice u kojem kao da postoji harmonizirani suživot masovnog turizma i gradskog života, dok je realnost znatno drugačija. Pozitivno obilježje jest da je simbolika modernizirana te da je fokus na lokalnim aspektima, bez nepotrebnih nacionalnih ili nacionalističkih konotacija koje s komunalnim problemima imaju nikakve ili minimalne veze. Također, u odnosu na protukandidate, jasno je kako je, barem u ovom trenutku, riječ o financijski izdašnijim iznosima za potrebe kampanje na koje, posebice manje stranke, jednostavno ne mogu odgovoriti, kaže Krolo dodajući kako s druge strane SDP nije ponudio dovoljno inovativni odgovor zbog čega je u pojedinim trenucima bilo teško razaznati po čemu se supstancijalno razlikuju u odnosu na vladajuću stranku. Raznobojne majice, među kojima i "HDZ plave" s natpisom "Zadar za sve", okarakterizirao je kao gubitak tradicionalne distinkcije boje kao simobla koji označava ideološko pozicioniranje što je pripisao nastojanju socijaldemokrata da pokupe što više glasova s političkog centra. Upozoravanje na premreženost i klijentelizam u javnoj upravi ocijenio je pozitivnim aspektom SDP-ove kampanje, ali je dodao i kako su te primjedbe opće i nedovoljno jasno artikulirane da bi ih se moglo percipirati kao iskrenu namjeru "promjene kursa".

Osvježenje satira

U tom se prostoru, po njegovu mišljenju, bolje snašla AM s intenzivnijim nastupima, kritikom dosadašnjeg načina rada javne uprave te prozivanjem najveće stranke za stanje u gradu. Njima je, međutim, zamjerio nedostatak "profesionalne ruke" u javnoj komunikaciji što za posljedicu može imati suprotan učinak od željene mobilizacije rezigniranih i frustriranih građana dosadašnjim stanjem. Svi uključeni u bitku za lokalnu vlast, smatra Krolo, imaju zajednički nedostatak.

- Svima je karakterističan nedostatak vizije o tome kakav bi trebao biti grad u sljedećih 5, 10, 15 ili 20 godina. To je vidljivo, ne samo iz promotivnog audio i vizualnog materijala, već i iz programskih osnova koje nedovoljno jasno razrađuju i anticipiraju lokalne specifičnosti, ali i globalne izazove koje gradovi imaju. Po tom pitanju još se donekle mogu pravdati opća mjesta i romantizirana lokalpatriotska patetika vladajuće stranke, no nejasno je zašto opozicijske stranke o promoviranju drugačije vizije razvoja razmišljaju samo pred izbore, a ne kao dio dugoročnog predanog terenskog i programskog rada. Problem takvog pristupa je što onda "de facto", "de iure", jako teško možemo govoriti o mogućnosti građana da biraju drugačiju politiku od onoga što im se trenutno nudi, kaže Krolo napominjući kako je izbor znatno sužen zbog manjka vizije i strukturne inercije javnog djelovanja većine opozicijskih stranaka. No ipak uz jednu iznimku. Po njegovom sudu to je nezavisna lista Enija Meštrovića koje doživljava kao osvježenje političke kampanje.

O ishodu teško

- Oni iskreno priznaju vlastiti manjak konkretnijih političkih ambicija, no barem satiričnim materijalima raskrinkavaju siromašnu svakodnevicu političkog života u Zadru.

Zadarski sociolog nije se želio upuštati u pedviđanje ishoda ovih lokalnih izbora. Razlog za to dijelom je i činjenica da nema podataka o rezultatima istraživanja javnog mnijenja u gradu i županiji.

- Nisam upoznat s istraživanjem javnog mijenja u gradu, odnosno, koliko je meni poznato u ovom trenutku nije provedeno niti jedno javno istraživanje raspoloženja biračkog tijela. Stoga je teško govoriti o tome hoće li ili neće biti drugog kruga, te kakav će rezultat ostvariti druge veće i manje stranke. No, ukoliko su prošli izbori ikakav pokazatelj, onda možda ipak i bude drugog kruga. Kako bi, pak, građani glasali u toj opciji već spada u malo veće špekulacije u koje se ne usuđujem ulaziti, zaključuje svoju analizu Krešimir Krolo.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno