Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Djeca vole pozornicu na kojoj se zbivaju čudesa

20.03.2016. 23:00
Djeca vole pozornicu na kojoj se zbivaju čudesa


– Suvremeno lutkarstvo čuva svoju povijest i nadmašuje ju. S jednakom se nježnošću odnosi prema Panchu i Petruški, kao i prema ježu koji se pred očima gledatelja mijesi od gline. Danas lutka može gotovo sve, istaknula je Kroflin
Kazalište lutaka zadar Svjetski dan lutkarstva proslavilo je organiziranim dolaskom vrtićkih skupina te zajedničkim druženjem mališana i glumaca predstave „Mačak u čizmama” odmah po njezinu završetku.
Mahalo se, smiješilo se, spremno slušalo upute za što bolje poziranje koje je dijelila “zla” vještica Sanja Zalović. Mališane njena crna oprava nije smetala. Dapače, čim je za to bio trenutak spremno su se sručili na pozornicu među glumce. Uz Zalović, s djecom su se jučer družili i drugi glumci zadarsko Kazališta lutaka Juraj Aras, Zlatko Košta, Vjerica Vidov, Gabrijela Meštrović Maštruko i Anđela Čurković Petković.
Put lutki u 21. stoljeće
Na početku programa mališane iz dječjih vrtića Bambi, Čuperak, petar Pan, Smješak (Vir) i Cvit (sv. Filip i Jakov) je pozdravio vanzemaljac Oto, nakon čega je u povodu svjetskog dana lutkarstva koji zapada i na prvi dan proljeća Anđela Čurković Petković pročitala poruku Livije Kroflin, profesorice na umjetničkoj akademiji u Osijeku.
– Lutka pamti svoju povijest, znana je od najdavnijih vremena, a svakako od znanih nam početaka kazališta. Tako su nikad cijenjene, a uvijek voljene lutke prokrčile svoj put u u 20. stoljeće kada dobivaju nove forme, vlastita kazališta, akademije, časopise, festivale i udruge. Postaju umjetnost. Suvremeno lutkarstvo čuva svoju povijest i nadmašuje ju. S jednakom se nježnošću odnosi prema Panchu i Petruški, kao i prema ježu koji se pred očima gledatelja mijesi od gline.
Danas lutka može gotovo sve, istaknula je Kroflin. Može pokazati nesigurnog diva koji je manji od orahove ljuske, kao i plašljivog miša koji, nadvladavši strah, postaje veći od nebodera. Može nam pokazati strah koji je veći od cijele pozornice, a koji se može ispuhati kao balon od sapunice. Može nas provesti kroz opasnosti mračne šume, kroz vukov trbuh, kroz našu tamnu podsvijest. Danas lutka može gotovo sve, no ne može oponašati čovjeka, napomenula je.
Napetosti između živog i neživog
– Ne želi samo stajati na sceni i recitirati tekst, ne želi biti umjesto čovjeka. Želi biti s njime u neraskidivu jedinstvu, u stalnoj napetosti između živog i neživog, gdje je neživo nekad življe od živog. 
Lutkarstvo današnjice živa je pulsirajuća masa, plodno more iz kojeg izlaze različiti oblici života. Jedni poprimaju oblik zvijezde ili majmuna, marionete, kamena, straha, boje ili vjere… Svi su različiti, a svi jednako dišu i svi imaju pravo na život. I drvo, torta, pa i kobasica. I košara, drveni medo i drvena skulptura. I čovjek zajedno s njima. U njima, uz njih. U skladnom zajedništvu čovjeka koji je duša lutke. I lutke koja je čovjekov razlog bivanja na lutkarskoj sceni, poručila je Kroflin.