Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Koncert povodom proslave 75. godine života mo. Pavla Dešpalja

Autor:

20.10.2009. 22:00
Koncert povodom proslave 75. godine života mo. Pavla Dešpalja


U Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru u ponedjeljak je izveden koncert povodom proslave 75. godine života mo. Pavla Dešpalja. Pod dirigentskom palicom maestra Dešpalja nastupio je Zadarski komorni orkestar, uz soliste Tamaru Coha Mandić na flauti, Dianu Grubišić Ćiković na harfi i Davora Rebu na klarinetu.
Koncert je otvoren Simfonijom u D-duru Mihovila Stratika. Stratik je dijete zadarske plemićke obitelji podrijetlom s otoka Krete. S devet godina je otišao na školovanje u Padovu i studirao pravo. Kompoziciju i violinu učio je kod slavnog Giuseppea Tartinija. Početkom 60-ih godina 18. stoljeća preselio se u Sanguinetto, maleno mjesto južno od Verone i posvetio se pravničkom pozivu. Za boravka u Padovi, ponesen razvijenom glazbenom sredinom, skladao je impozantan opus koji sadrži više od tri stotine djela. Simfonija u D-duru predstavlja stereotip Stratikova simfonijskog stvaralaštva. Sve njegove simfonije imaju po tri stavka poredana po principu brzi-polagani-brzi.
Izvedba koja je uslijedila ostavila je publiku u prepunoj dvorani Sveučilišta bez daha. Mozartov koncert za flautu, harfu i orkestar u C-duru, inače jedan od dva njegova dupla koncerta i jedino djelo u cijelom opusu u kojem koristi harfu, donijelo nam je nastup solistica Coha Mandić i Grubišić. Obadvije su diplomirale na Akademiji za glasbo, a inače nastupaju u duetu.
Mozart je djelo napisao za vojvodu od Guînesa i, iako ga vojvoda nije nikad isplatio, vrlo brzo mus e isplatilo imati takvo pitko glazbeno djelo. Popularnost Koncerta koja već stoljećima ne jenjava su dopadljive solističke dionice. Mozart ih je napisao u formi koncertantne simfonije, misleći prvenstveno na parišku publiku, ciljajući na trenutke u kojima bi ona trebala bez previše težine i razmišljanja, naprosto – uživati. Osim individuacije interpretacije kod izvođačâ Koncerta inventivnost možemo ocijeniti i kroz kadence koje je zaigrani genije ostavio prazne, bez i jedne note fiksirane na papiru, na potpunu slobodu i povjerenje interpreta.
Nakon stanke uslijedile su izvedbe Gioacchina Rossinija, Introdukcija, tema i varijacije za klarinet u Es – duru, te Sonata za gudače br. 2 u A – duru.