Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Zadarsko pomorsko školstvo 19. i 20. stoljeća

Autor:

20.12.2009. 23:00
Zadarsko pomorsko školstvo 19. i 20. stoljeća


Franko Marnika obranio je 5. studenog ove godine na Sveučilištu u Zadru magistarski rad pod naslovom “Zadarsko pomorsko školstvo (19. – 20. stoljeće).
Zbog čega ste se odlučili za ovu temu magisterija?
– Odluka za ovu temu magistarskog rada prvenstveno leži u činjenici da 25 godina radim u Pomorskoj školi u Zadru, pa sam pri kraju svog radnog vijeka želio iznijeti istinu i činjenice o radu prve Nautičke škole u Zadru ili kako je nazvana “Scuola nautica”. Ujedno, namjera mi je bila iznijeti podatke od osnivanja nove, sadašnje Pomorske škole do današnjih dana i prikazati njenu važnost u obrazovanju mladih na zadarskom području. No, najviše me ponukala činjenica da je “Scuola nautica” u Zadru otvorena 21. veljače 1850. godine, a vijest o tom događaju donio je “Glasnik Dalmatinski”, broj 18. od 1. ožujka 1850. godine. Možete li zamisliti da se o jednom tako bitnom događaju za Zadar, koji je tada bio glavni administrativni grad Dalmacije, nije ništa više napisalo. Tko su bili učitelji nautičkih predmeta i ostali učitelji, koji su se predmeti izučavali, kako se odvijala nastava, tko je sve polazio tu školu i još mnoga druga pitanja tražila su svoje odgovore. Mnogi autori povijesnih radova sa zadarskog područja koji su se bavili školstvom uvijek su spominjali navedeni podatak o otvaranju Nautičke škole i to je bilo sve. Nisam odolio jednom takvom izazov, te sam se prihvatio posla pa su postojanje, rad i događaji u svezi prvom Nautičkom školom konačno nakon gotovo 160 godina ugledali svjetlo dana.
O čemu je, dakle, riječ u Vašem magistarskom radu?
– Kako sam već napomenuo postojanje prve Nautičke škole u Zadru i njen rad nigdje do sada nisu opisani. U radu je na osnovu izvornih dokumenata dat opis rada i školovanja učenika u Nautičkoj školi. Prva javna Nautička škola u Zadru bila je u sklopu glavne redovne škole koja je imala nekoliko drugih škola kao što su Narodna škola niža i viša, Gospodarska nedjeljna škola, Gradska škola i Učiteljska škola. Pretpostavka je da se nalazila uz crkvu Sv. Krševana i bila je pod upravom Nadbiskupskog ordinarijata Zadarske nadbiskupije.
Brojne škole
Stručne predmete kao što su nautika, upravljanje brodom, pomorsko pravo i matematika predavao je prvi učitelj struke Carlo Enrico Weber 13 sati tjedno, dok su opće predmete 16 sati tjedno slušali zajedno s učenicima prvog razreda Gradske škole. Nastava je na talijanskom jezik, ali se uči i ilirski jezik jedan sat tjedno. Ispiti su se polagali poslije svakog semestra. Nastavna pomagala bilo je teško ne samo kupiti nego i pronaći, pa se raznim donacijama prikupljaju. Za mlade, manje imućne Dalmatince, bile su predviđene stipendije i pomoć pri školovanju. U to doba Zadar je pomorski centar trećine dalmatinske obale okružen mnogobrojnim otocima i stanovništvo je naklonjeno pomorskoj orijentaciji. Zbog dobrog uspjeha učenika u prvoj godini otvara se i druga godina škole. Potražnja za školovanim pomorskim kadrom postaje sve veća pa se javlja mogućnost školovanja uz rad. Ispiti bi se za takve učenike, uz dozvolu guvernera Dalmacije, polagali pri posebnoj komisiji čiji su članovi bili školski inspektor, pomorski kraljevski inspektor, lokalni zamjenik lučkog kapetana i nadbiskup. Nakon škole redovni učenici morali su sami sebi uz pomoć rodbine ili prijatelja pronaći brod za ukrcaj. Karijeru su započinjali kao “mali” i radili sve poslove na brodu, a samo neki se ukrcavaju kao kadeti. Zbog takvih mogućnosti i zbog skupoće redovnog školovanja, opada interes učenika za redovnim školovanjem. 26. srpnja 1852. godine, ukazom cara Franje Josipa, dolazi do novog ustrojstva nautičkih škola pa zadarska Nautička škola postaje manje glavna. Kao i ranije u školu se mogao upisati učenik s 14 godina ili više, a morao je razumjeti talijanski jezik, poznavati aritmetiku te pokazati znanje iz zemljopisa. Od 1853. do 1857. godine Nautičku školu vodi kapetan duge plovidbe Mateo Mersa iz Perasta. Broj učenika je veći, ali varira iz godine u godinu. Oni uz dobro vodstvo polučuju dobre rezultate. Teško je navesti ovdje sva događanja tijekom godina. Zbog lošeg stanja u lokalnoj zajednici početkom 1857. godine škola prestaje s radom zbog nedostatka učenika da bi početkom školske godine 1857./58., nakon što su uspjeli sakupiti učenike, škola nastavila s radom. Kapetan Mateo Mersa na osobni zahtjev prestaje raditi u zadarskoj Nautiškoj školi. Njega zamjenjuje Enrico Germani časnik ratne mornarice Austrije. Pokušaj uvođenja vojnog režima u Nautičku školu rezultirao je malim brojem učenika. U školskoj godini 1859./60. nema upisanih učenika u prvi razred već se nastavlja s učenicima u drugom razredu. Zbog nedostatka učenika škola se zatvara tijekom 1860. godine.
Nova pomorska škola
Od tada pa do osnivanja nove Srednje pomorske škole nema sustavnog školovanja nautičkog kadra na području Zadra. Zadarski mladići koji su se želleli školovati u pomorstvu odlazili su u Dubrovnik, Split ili Bakar dok su pojedinci imali sreću i mogućnost školovanja u Nautičkoj školi u Trstu.
Formiranjem Jugoslavenske tankerske plovidbe u Zadru pojavila se potreba za vlastitim pomorskim kadrom pa je tako 28. lipnja 1957. godine u Zadru osnovana Srednja pomorska škola nautičkog i brodostrojarskog usmjerenja. Škola je započela s radom 1. listopada 1957. U radu je prikazan cjelokupan razvoj Pomorske škole od početnih muka do danas priznate škole u međunarodnim okvirima. Treba naglasiti da današnja Pomorska škola u Zadru raspolaže s najnovijim tehničkim nastavnim pomagalima – navigacijskim i strojarskim simulatorima na kojima se učenici obučavaju u upravljanju brodom i strojem. Učenici se školuju po međunarodnim nastavnim programima i stečena svjedodžba priznata je u cijelom svijetu. Pomorska škola Zadar prva je srednja škola u Republici Hrvatskoj koja je uvela međunarodni sustav kvalitete u svoj rad. Sav taj trud nastavničkog kadra, sve što su prošli i doživjeli, opisano je u mom radu. Rad tako prikazuje i uspoređuje način obrazovanja nekad i sada, a otvaranjem i Visoke pomorske škole u Zadru zaokruženo je čitavo školovanje zadarskih mladića koji svoj život i rad vide i nalaze u pomorstvu.
Koliko Vam je vremena trebalo za izradu rada i čime ste se sve služili?
– Izrada ovog rada uzela je puno više vremena nego što sam zamislio. Nekoliko je razloga tomu. Prvi razlog je što sam imao malo vremena obzirom na moje radne obveze kao nastavnik u školi pa se nisam mogao dovoljno posvetiti istraživanju. Drugo, mogu navesti riječi jednog našeg uglednog znanstvenika kad sam ga upitao gdje bih mogao pronaći bilo kakve dokumente vezano za prvu Nautičku školu u Zadru. Rekao je “…uvaženi kolega, da ja to znam već bi oni bili odavno objavljeni…” To vam može kazati koliko je muke i truda trebalo da se pronađu dokumenti koji su bili vezani uz rad te prve nautičke škole u Zadru.
U Arhivu Zadarske nadbiskupije
Zahvaljujući susretljivosti ljudi koji rade u Državnom arhivu, ovim putem im na tome zahvaljujem, ukazali su mi na mogućnost postojanja dokumenata u Arhivu Zadarske nadbiskupije. Zahvaljujući susretljivosti njihovog arhivara pronašli su se dokumenti koji su tako dugo bili neprimjećeni.
Dokumenti o radu Nautičke škole do 1857. godine nalaze se u njihovom arhivu, a od kraja 1857. do 1860. godine nalaze se u Državnom arhivu u Zadru. Ustanovio sam da dosta arhivske građe nedostaje iako je protokolirana. Razlog tomu mi je nepoznat. Što se tiče novije Pomorske škole, sva arhivska građa nalazi se u arhivu škole što mi je olakšalo istraživanje.
Najteža stvar je bila dešifriranje rukopisa jer ranije nije bilo pisaćih uređaja već su svi dokumenti pisani rukom. Moje poznavanje talijanskog jezika omogućilo mi je razumijevanje napisanog. Danima sam znao gledati u dokument pokušavajući raspoznati napisana slova i kad sam savladao slova i način pisanja sve ostalo je bilo lakše. Dokumente sam snimio digitalnim fotoaparatom i kasnije ih dovodio u stanje čitkosti putem računala.
To mi je definitivno oduzelo mnogo vremena kao i pronalaženje tih dokumenata.
Koji bi bio doprinos znanosti ovog rada?
– Ako mi dozvolite, i ako mi mjerodavni uvaženi doktori nauka koji su ocjenili moj rad ne budu zamjerili, rado bih naveo neka njihova mišljenja. Rad je vrijedan prilog poznavanju početaka, razvoja i suvremenih stremljenja pomorskog školstva u Zadru, čime je otvoren put daljnjim istraživanjima u cilju cjelovitijeg rasvjetljavanja ove problematike. Vrijednost ovog rada očituje se u činjenici da se temelji prvenstveno na arhivalijama očuvanim u Arhivu Zadarske nadbiskupije i pokazao nam da se arhivsko gradivo o najstarijem zadarskom školstvu, unatoč turbulentnim vremenima kroz koje je ovaj grad prošao u zadnje stoljeće i pol, uspjelo očuvati, te je dostupno suvremenim istraživačima. Rad je izvorna znanstvena monografija koja daje bitan prinos povijesnoj znanstvenosti.
Pregled Zadarskog pomorskog školstva
U radu je prikazana uska veza između modernog pomorskog školstva i Tankerske plovidbe koja je u velikoj mjeri omogućila osuvremenjivanje školovanja pomoraca u Zadru. Rad predstavlja temelj za svaki budući rad na temi pomorskog školstva.
Hoćete li se nastaviti baviti ovom tematikom?
– Naravno da hoću, jer imam nekoliko ideja koje bi omogućile još bolji i savršeniji pregled zadarskog pomorskog školstva. Trenutne obveze za sada me sprječavaju, međutim, za ostvarivanje ideja nikad nije kasno u životu.
Čime se trenutačno bavite?
– Malo se odmaram od nauke. Trenutno sve svoje vrijeme posvećujem mojim učenicima i njihovom obrazovanju. Nastojim ih što bolje pripremiti za jedan pomorski život. Kao član sektorskog vijeća pri Agenciji za strukovno obrazovanje, pomažem pri usklađivanju programa za obrazovanje u prometnoj struci kod nas s europskim sustavom školovanja u prometnoj struci. Spremam se dopuniti moj udžbenik za treći razred srednje pomorske škole s obzirom na izmjenu programa obrazovanja i prilagoditi ga programima Međunarodne pomorske organizacije ali će teško biti naći izdavača.
Planovi za budućnost?
– Pripremam novi udžbenik za četvrte razrede nautike u pomorskim školama koji je u skladu sa preporukama programa IMO-a (International Maritime Organization). Već godinama nema u upotrebi takvog udžbenika bez obzira koliko je potreban. Nitko ne želi pisati a niti printati udžbenike malih naklada. Zbog toga su učenici u strukovnim školama zakinuti za udžbenike. Ako nađem sponzore nastojat ću moj magistarski rad izdati u obliku manje monografije tako da ostane nešto što će poslužiti u daljnjim istraživanjima pomorskog školstva u Zadru. Mislim da ću imati više vremena se posvetiti istraživanjima u svezi pomorskog školstva kad odem u mirovinu, kao i pisanju nedostajućih udžbenika za Pomorske škole.


 ŽIVOTOPIS


Osnovnu i Srednju pomorsku školu završio u Zadru. Diplomirao na Višoj pomorskoj školi u Splitu 1975. godine Stekao zvanje kapetan duge plovidbe 1976. g. Diplomirao na Pomorskom fakultetu u Rijeci 1990. godine smjer nautika i stekao zvanje dipl. ing. pomorskog prometa. Obranio magistarski rad “Zadarsko pomorsko školstvo (19. – 20. stoljeće) 5. studenog 2009. g. na Sveučilištu u Zadru, poslijediplomski studij iz Povijest hrvatskog pomorstva.
Nakon završene srednje škole neko vrijeme plovio, a u rujnu 1984. g. započinje raditi u Pomorskoj školi Zadar kao nastavnik stručnih predmeta nautike. Tijekom rada upisujem sedmi stupanj naobrazbe na Pomorskom fakultetu u Rijeci gdje je diplomirao 1990. godine.
Od 1999. g. autor sam srednjoškolskog udžbenika “Stabilnost broda” i autor “Priručnika za ukrcaj rasutog tereta žitarica”.