Dalmapolis je autentični neologizam koja označava novu urbanu, gospodarsku i društveno političku formaciju, a koju generiraju oslobođene kohezivne silnice između triju dalmatinskih gradova: Zadra, Šibenika i Splita, ističe Bašić u razgovoru za tportal
Zadarski arhitekt Nikola Bašić, čini se, pronašao je recept za ‘urbano uravnoteženje’ Hrvatske, odnosno za razvojnu ravnotežu Hrvatske: nasuprot Zagrebu kao formalnoj i stvarnoj metropoli, predlaže formiranje nove urbane, gospodarske i društvene formacije triju dalmatinskih gradova (Zadra, Šibenika i Splita), koju je već nazvao svojim autentičnim neologizmom – Dalmapolis, piše jučer tportal.
Dakako, ne radi se o krutom administrativnom pojmu ili nasilnom spajanju stoljećima bliskih a opet razdvojenih cjelina, nego tek oslobađanju njihovih potencijala koje bi, po njemu, nesumnjivo proizvelo jednak efekt. U ekskluzivom razgovoru novinaru Damiru Petranoviću za tportal objasnio je svoju ideju i prvi put javno predstavio kraće filmove s vizualizacijama po jednog zadarskog, šibenskog i splitskog projekta koji bi, za početak, promijenili lica ovih gradova i izazvali sinergijski učinak.
Regionalne metropole svjetski trend
Nikola Bašić autor je znamenitih zadarskih instalacija, Morskih orgulja i Pozdrava Suncu, ali i križeva na Kornatima, D-marine u uvali Mandalina u Šibeniku i dr.
– Dalmapolis je autentični neologizam koja označava novu urbanu, gospodarsku i društveno političku formaciju, a koju generiraju oslobođene kohezivne silnice između triju dalmatinskih gradova: Zadra, Šibenika i Splita. Radi se o superponiranju triju nodalnih regija u novi urbani sustav, koji proizvodi kohezivna sila oslobođena izgradnjom autoceste A1, a koja čvorove Zadar 2, Šibenik i Dugopolje svodi na vremensku distancu od prosječnih tridesetak minuta vožnje, što je u metropolitanskim relacijama savladiva i prihvatljiva distanca, rekao je Bašić.
Ističe da se spomenute distance odnose na udaljenosti urbanih čvorišta, te da je značajan dio njihovog međuprostora nalazi u procesu konurbacije (Split-Kaštela-Trogir; Zadar-Bibinje-Biograd; Šibenik-Vodice).
e. Poticanje razvitka regionalnih metropola svjetski je trend. Stoga je planiranje, promicanje i poticanje razvitka Dalmapolisa, kao novog urbanog sustava sa svojstvima litoralne metropole, strateški interes Hrvatske. Nju pritom oblikuju dva prirodna i kulturna identiteta – kontinentalni i primorski, srednjoeuropski i jadranski – pa bi urbani bipolaritet predstavljao organičko uravnoteženje njezinog primarnog urbanog sustava.
Nije megalomanija
– Ostvarenju ideje Dalmapolisa prethode i prijedlozi za snažne i vrlo specifične ‘dalmatinske urbane transformacije’: one slijede specifične razvojne smjerove pojedinih dalmatinski gradova i kao projekti – procesi manifestno svjedoče o njihovim sasvim personaliziranim razvojnim programima. Na tom tragu oni su reprezentativni za ideju Dalmapolisa koji se temelji na komplementarnosti i sinergiji, koja nikad ne smije ugroziti pojedinačne urbane identitete i individualitete’, rekao je Bašić za tportal.
– Onima kojima će se učiniti da su ovi projekti neostvarivi, utopistički ili megalomanski, moram reći da su sve moje ideje, a bilo ih je mnogo koje su u početku gledane s podozrenjem i u koje ni sam nisam do kraja vjerovao, u konačnici ostvarene ili su na putu realizacije. Pritom je za mene sasvim nevažno što su mojom brazdom često nastavljali orati neki drugi ljudi. Tako su i projekti koje danas predstavljamo poput odapetih strijela, koje više nitko ne može vratiti u tobolac. Oni neumitno putuju k svojem odredištu, ostaje samo pitanje kojom će putanjom i za koliko vremena dosegnuti svoj cilj.
Vrata Zadra
U dijelu koji govori o nama najzanimljivijem projektu, Vratima Zadra, ističe se kako se nakon godina obilježenih uspješnim rastom, Zadar postupno okreće kvalitativnom razvitku. Vrata Zadra su najznačajniji i najintrigantniji zadarski iskorak prema postupnoj, ali sveobuhvatnoj urbanoj rekvalifikaciji.
Ovaj projekt fokusiran je na područje Ravnica i utvrde Forte, zapušteni i podiskorišteni prostor iznimno velikog potencijala, koji se želi rekvalificirati i promovirati u suvremeno predvorje povijesnoga grada. Predlažući rekonstrukciju fortifikacijskog sustava kanala i povratak izvornog urbanog identiteta utvrđenog grada – kamenog broda, projekt svojim prostornim i programskim smjernicama afirmira novo gledanje na buduću zaštitu i razvitak povijesnog Poluotoka, ali i Zadra u cjelini. (tportal)
najnovije
najčitanije
Zadar
KEMIJSKO TRETIRANJE KOROVA
Uskoro kemijsko tretiranje korova na kolosijecima u kolodvorima Zadar i Benkovac, evo detalja
Zadar
NIZ ŠALJIVIH KOMENTARA
NASUPROT FOŠE: Mnogi se sprdaju s cipelicama ‘zadarske Pepeljuge’: ‘Da znam tko je princ…’
Nogomet
Širi roster
UEFA će omogućiti izbornicima da na EURO u Njemačkoj povedu 26 umjesto 23 igrača
Županija
AKCIJA ČIŠĆENJA
Uspješno održana akcija čišćenja podmorja povodom Dana planeta Zemlje na Pagu
Hrvatska
ČUDAN NALOG
Djelatnici hitne dobili naputak da koriste velike boce s kisikom: “Pa to je opasno, može doći do eksplozije!”
Scena
VICE MARTINOVIĆ
TRAGEDIJA U ‘VEČERI ZA 5’: Natjecatelj umro nakon snimanja, obitelj je htjela da se emisija prikaže
Zadar
PREDIVNO
Prvi put u Zadru zaposleni mladi s Down sindromom: ‘ Imaju predivnu voditeljicu i ekipu…’
Zadar
odjel za ginekologiju
VRIJEDNO PRIZNANJE Zadarska bolnica domaćin prvog tečaja ginekološke endoskopske kirurgije
Zadar
'za zadar'
‘Samo je Kalelarga bila pošteđena’: Stara fotka busa ispod Kopnenih vrata izazvala čuđenje kod Zadrana
Zadar
KRUZER U ZADRU