Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Zdravstveni odgoj bez stresa i politike

Autor: Valentina Mlađen

23.05.2013. 22:00
Zdravstveni odgoj bez stresa i politike

Foto: Marin GOSPIĆ



Spolni odgoj u školama ovih je dana opet top tema u Hrvatskoj. I nakon što se činilo da se bura stišala i kako je Vlada uspjela progurati čak i sporni četvrti modul zdravstvenog odgoja u osnovnim i srednjim školama Ustavni sud privremeno je zabranio provođenje zdravstvenog odoja u školama zbog nepoštivanja procedura pri njegovom uvođenju. I dok ministar Jovanović tvrdi kako zdravstveni odgoj neće pasti te će se u škole vratiti već od rujna te najavljuje javnu raspravu na kojoj će svoje mišljenje moći iznijeti sve roditeljske udruge, poput Grozda, oporba je uvjerena kako je ovo dokaz da Vlada već mjesecima vrši javno nasilje nad uvođenjem zdravstvenog odgoja u škole. Svađa između dvije zaraćene strane tako se nastavlja bez da je itko, čini se, malo ozbiljnije porazmislio o tom prijedlogu, i onome što bi dugoročno bilo najbolje za djecu.
Daleko od rata u metropoli u Zadarskoj privatnoj gimnaziji od 2008. godine provodi se uspješno edukativno-preventivni program »Seksualnost adolescenata« u sklopu kojeg se izvode radionice i predavanja na različite teme. Za razliku od na brzinu educiranih edukatora, profesora različitih školskih predmeta od kojih su mnogi zagriženi protivnici kurikuluma zdravstvenog odgoja kojeg bi trebali predavati, u Zadarskoj privatnoj gimnaziji ovaj predmet predaju stručni suradnici, od dermatologa, ginekologa, doktora školske medicine pa do psihologa. I sve to uspješno funkcionira još od 2008. godine kao»treći put«, koji su, kaže Nikica Simić ravnatelj PZG, pokušali ponuditi i Ministarstvu i medijima u okviru javne rasprave koja se i sada najavljuje.
Program koji se provodi u ovoj gimnaziji, kaže ravnatelj, nije nastao jer se približavamo ulasku u EU pa je to nešto što se mora odraditi, već iz vlastite procjene da djecu treba educirati.
Autorica i koordinatorica projekta je školska psihologinja Sandra Zelić, prof. psihologije i geštalt psihoterapeut.
– Nakon što smo sagledavajući postojeće prijedloge Foruma za slobodu odgoja i Grozda zaključili da nijedan od ponuđenih prijedloga neće zaživjeti u praksi, odlučili smo osmisliti »naš program spolnog odgoja«. Naime, bilo nam je izvjesno da se »zdravstvenim« odgojem zapravo samo zasjenjuje težište na spolnoj edukaciji učenika. Osvješćivanje vlastite seksualnosti, u razvoju djece, jedna je od temeljnih karika u »osvješćivanje sebe« i ni u kom slučaju se ne smije prepuštati »razrednicima i priučenim edukatorima«. Program je osmišljen nakon provedenog ispitivanja učenika kojim se utvrdilo inicijalno stanje u smislu znanja, stavova i interesa učenika u dobi od 14 do 19 godina, a nastojale su se obuhvatiti osnovne biološke i psihološke dimenzije spolnosti. Prvo se krenulo pilot-projektom koji je naišao na veliki interes za sudjelovanjem od strane učenika, kaže Zelić.
Sastoji se od niza predavanja na kojima se izmjenjuju liječnici i piholozi koji se bave seksualnim i reproduktivnim zdravljem.
– Ovakvim interdisplinarnim pristupom kojim se zahvaćaju različite sfere spolnog i reproduktivnog zdravlja, mladima u školi, a i šire, omogućujemo da se na stručan način educiraju, dobiju odgovore na puno pitanja iz područja seksualnosti, istovremeno su informirani gdje mogu kontaktirati stručnjake ukoliko se u tom trenutku nisu spremni izlagati u grupi, kada i kome se mogu obratiti ovisno o vrsti poteškoće, ističe autorica. Zanimljivo je i da su učenici već u inicijalnom ispitivanju izrazili želju da ih educiraju stručnjaci, a rezultati evaluacije redovito pokazuju kako je znanje učenika nakon odslušanog programa veće od onog prije, zaključuje Simić.