Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Do otoka teže nego ikad

Autor: Valentina Mlađen

23.08.2012. 22:00
Do otoka teže nego ikad

Foto: Ivan JAMIČIĆ



– Navodna svrha donošenja nove Odluke prvenstveno se odnosi na racionalizaciju javnog obalnog linijskog pomorskog prometa, ali po nama to je ukidanje veza s kopnom i nazad i vraćanje desetljećima natrag. Otočni sabor od svog osnutka 2001. godine bori se za četiri linije dnevno, a danas smo došli do toga da se borimo ne samo za povezanost otoka s kopnom nego i za opstanak otočana na otocima, rekao je Barić
Nakon što je,  barem djelomično, riješeno  pitanje opskrbe vodom zadarskih otoka, čini se kako  nevoljama otočana nikad  kraja. I dok premijer Zoran  Milanović tvrdi kako je bolji  život na otoku, nego u ostatku Hrvatske, s izuzetkom  velikih gradova, uskoro bi do  manjih otoka veza mogla biti  tanja nego ikad. Ministarstvo pomorstva, prometa i  infrastrukture u suradnji s  nadležnom Agencijom za  obalni linijski pomorski promet na temelju analiziranja  stanja u javnom obalnom linijskom pomorskom prometu izradili su novu Odluku o  određivanju državnih linija  u javnom prijevozu u linijskom obalnom pomorskom  prometu.
Vraćanje desetljećima natrag
Tim povodom i zbog čestih  upita brojnih zabrinutih  otočana koji su načuli glasine o ukidanju i brisanju  nekih trajektnih, brodskih i  brzobrodskih linija sazvana  je konferencija za medije  Otočnog sabora u prostorijama Mjesnog odbora Jazine  II pod vodstvom predsjednika Otočnog sabora Denisa  Barića, a na konferenciji su  sudjelovali i tajnik Sabora  Gordan Marinović te član  Vijeća Otočnog sabora i poznati paški poduzetnik Ivan  Gligora.
– Navodna svrha donošenja nove Odluke prvenstveno se odnosi na racionalizaciju javnog obalnog linijskog pomorskog prometa,  ali po nama to je ukidanje  veza s kopnom i nazad i  vraćanje desetljećima natrag. Otočni sabor od svog  osnutka 2001. godine bori se  za četiri linije dnevno, a danas smo došli do toga da se  borimo ne samo za povezanost otoka s kopnom nego  i za opstanak otočana na  otocima, rekao je Barić.
Podsjetio je i na Zakon o  otocima iz 1999. godine u  kojem stoji kako će svaki  naseljeni otok koji nije s kopnom povezan mostom imati  najmanje tri povratne veze s  kopnom ili većim naseljem,  odnosno administrativnim  središtem na drugom otoku,  dnevno, od kojih su barem  dvije brzobrodske. Izmjenom istog Zakona 2002. godine navedeni stavak 2 u čl. 9  navodi kako će se pomorski  sustav organizirati i unaprjeđivati izgradnjom novih i  dogradnjom postojećih  otočkih luka i pristana za  prihvat plovila u trajektnom,  brodskom i brzobrodskom  prijevozu, uvođenjem novih  trajektnih, brodskih i brzobrodskih linija koje otoke  povezuju s kopnom i  međusobno, većom učestalošću plovidbi na pojedinim  linijama i uvođenjem noćnih  plovidbi.
Apel Ministarstvu: Otočani mogu pomoći
– Hrvatski sabor nije donio  izmjenu Zakona o otocima,  u kojoj bi se govorilo o reduciranju linija. Naime, u  proračunu za 2012. godinu  za potpore u obavljanju  obalnog linijskog pomorskog prometa predviđeno je  390,000,000,00 kuna, a prema izračunu Agencije za  obalni linijski pomorski promet nedostaje  42,478,703,88 kuna za normalno provođenje plovidbenog reda u ovoj tekućoj godini. Moramo naglasiti da je  Red plovidbe koji je na snazi  po obujmu i učestalosti broja  putovanja  na razini prošle  2011. godine, a sredstva u  proračunu uvećana su za  8,000,000,00 kuna, istaknuto je tijekom konferencije.
Temeljem obrazloženja  prijedloga izmjene Odluke o  određivanju državnih linija  u linijskom obalnom pomorskom prometu ukida se ili  briše pet linija. Na ostale  trajektne, brodske i brzobrodske linije odnosi se ukidanje broja isplovljavanja u  predsezoni, posezoni i visokoj sezoni. U prosjeku se  ukida, navedeno je, od jednog do sedam isplovljenja u  tjednu. Ovim izmjenama bit  će pogođeno i područje zadarskih otoka gdje se također ukidaju neke trajektne  linije, a na brodskim i brzobrodskim linijama dolazi  do smanjenja u predsezoni i  posezoni za jedno tjedno putovanje. Još uvijek je nepoznata sudbina linije br. 405  Zadar – Iž – Rava s obzirom  da je koncesionaru istekla  koncesija,  a u prijedlogu nije  konkretno navedeno koliko  će biti tjednih isplovljavanja  nakon raspisivanja novog  natječaja.
Iz Otočnog sabora uputili  su apel Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture i Agenciji za obalni linijski pomorski promet da se  drže postojećeg Zakona o  otocima i saslušaju prijedloge samih otočana koje daju  na sastancima u Županijskim gospodarskim komorama.
– Otočani su svjesni financijske situacije u državi i sami mogu pomoći državi ako  ih se uzme za ozbiljnog partnera u dijalogu na istu temu, zaključio je Barić.
Na ovu temu bit će  održana i tribina u Zadru  kojoj će prisustvovati i predstavnici Agencije za obalni  linijski pomorski promet, a  pozivaju se ljudi da dođu s  konkretnim prijedlozima kako riješiti ovo pitanje. Barić  je iskoristio priliku te je tijekom konferencije naglasio  i kako će Otočni sabor i dalje  nastojati riješiti pitanje prijevoza goriva na otoke i to na  način da se gorivo prevozi u  trajektima uz prisustvo odgovorne osobe, odnosno vatrogasca. Radi se o gorućem  problemu za otočane, s obzirom na približavanje sezone poljoprivrednih radova, naglašeno je.


Državne linije koje se ukidaju ili brišu


– trajektna linija br. 101 dužobalna Rijeka – Split – Stari  Grad – Dubrovnik
– brodska linija br. 405a Zadar – Sali – Zaglav
– brisanje brodske linije br. 501 Brodarica – Krapanj
– brisanje brodske linije br. 506 Prvić Luka – Prvić  Šepurine – Vodice
– brisanje brodske linije br. 612 Komiža – Biševo




Ukidanje lokalnih trajektnih linija


– br. 401 Zadar – Ist – Olib – Silba – Premuda – Mali Lošinj  u predsezoni i posezoni ukida se jedno putovanje tjedno
– br. 431 Zadar – Preko u izvansezoni ukida se 25, a u  predsezoni i posezoni ukida se 14 putovanja tjedno
– br. 433 Zadar – Rivanj – Sestrunj – Zverinac – Molat – Ist  u predsezoni i posezoni za 2 putovanja tjedno
– br. 435 Zadar – Bršanj – Rava u predsezoni i posezoni 7  putovanja
– na brodskim i brzobrodskim linijama dolazi do smanjenja u predsezoni i posezoni za jedno putovanje tjedno