Izvori su nezaobilazni i za primjenu profesionalnih standarda, štoviše, oni utječu i na njihovu adekvatnu primjenu. Bez izvora, ništa nije moguće objaviti. Čak i ako novinari sami otkriju neke događaje, oni trebaju izvore kako bi potvrdili ili možda opovrgnuli njihova otkrića. Ali, tu nastaje problem. Mediji se sve više nalaze u rascjepu. S jedne strane moraju (što bolje) prodati svoje proizvode pa koncepciju prilagođavaju zanimanju široke publike (jer i novinski su sadržaji roba), a s druge strane svjesni su i svoje uloge u promicanju trajnih društvenih vrijednosti te, ponajprije, istine
Ksenija Rajtić Žlof doktorirala je na Sveučilištu u Zadru s temom rada “Utjecaj izvora na vjerodostojnost medijskih objava na primjeru Croatia Airlinesa”.
Tema rada je usko vezana uz Vaše radno mjesto. Ipak, zašto se odlučili baš za ovu temu?
– Na mjestu voditeljice odnosa s javnošću u Croatia Airlinesu zaposlila sam se prije gotovo 16 godina, u vrijeme kad su u Hrvatskoj samo rijetki hoteli i pokoja tvrtka imali posebne urede za odnose s javnošću. Trebalo je, na mojemu radnom mjestu, ustrojiti odjel za odnose s javnošću i početi ispočetka, dakle postaviti temelje te, tada u nas, relativno nove profesije. U odnose s javnošću došla sam iz novinarstva. Mnogi teoretičari medija ističu, a vlastito me iskustvo u to i uvjerilo, da su novinarstvo i odnosi s javnošću dvije profesije koje se u mnogome oslanjaju jedna na drugu. Ipak, uvriježeno je mišljenje da su predstavnici za odnose s javnošću i novinari na suprotnim stranama te da imaju različite interese. Novinarima je cilj objaviti zanimljivu priču sa što više intrigantnih detalja, a predstavnicima za odnose s javnošću štititi ugled (tvrtke, organizacije, institucije, ustanove, društva, osobe itd.). Pojednostavljeno rečeno, predstavnici za odnose s javnošću uljepšavaju, a novinari ističu negativnosti. Pritom i jedni i drugi tvrde da je najvažniji postulat njihove profesije istinitost i vjerodostojnost informacija. Znači, nedvojbeno postoji i područje preklapanja, odnosno poveznica profesionalne etike, ali dijelom i profesionalnih interesa te dvije različite profesije.
Preklapanje i vjerodostojnost
O čemu je, zapravo, riječ u Vašem doktorskom radu?
– Zanimalo me upravo to područje preklapanja, dakle, vjerodostojnost. U radu se istražuje koliko su vjerodostojne objave u medijima, kako uporaba izvora informacija utječe na vjerodostojnost medijskih objava te koliko njihovoj vjerodostojnosti pridonose predstavnici za odnose s javnošću i drugi službeni izvori. Razmatrao se, dakle, utjecaj uporabe izvora informacija na vjerodostojnost medijskih objava.
Trebalo je najprije definirati što je to uopće vjerodostojnost, a uporište za definiranje tog pojma pronađeno je u teoriji medija, preciznije u profesionalnim standardima izvještavanja. Provjeravalo se poštuju li novinari profesionalne standarde izvještavanja – istinitost, točnost, poštenje, uravnoteženost, nepristranost i pravodobnost, kao temeljne elemente na kojima se gradi vjerodostojnost. Također, za vjerodostojnost informacija, pa stoga i za vjerodostojnost medijskih objava, ključni su izvori na koje se novinari oslanjaju i koje citiraju. Izvori su nezaobilazni i za primjenu profesionalnih standarda, štoviše, oni utječu i na njihovu adekvatnu primjenu. Bez izvora, ništa nije moguće objaviti. Čak i ako novinari sami otkriju neke događaje, oni trebaju izvore kako bi potvrdili ili možda opovrgnuli njihova otkrića. Ali, tu nastaje problem. Mediji se sve više nalaze u rascjepu. S jedne strane moraju (što bolje) prodati svoje proizvode pa koncepciju prilagođavaju zanimanju široke publike (jer i novinski su sadržaji roba), a s druge strane svjesni su i svoje uloge u promicanju trajnih društvenih vrijednosti te, ponajprije, istine.
Nesumnjivo, danas među medijima vlada nemilosrdna konkurencija. U takvome okruženju mediji su prisiljeni svoje proizvode, što je više moguće, prilagođavati željama, potrebama i prohtjevima čitatelja, slušatelja ili gledatelja. A to znači, između ostaloga, neprekidno hraniti publiku senzacijama, aferama i otkrićima (a nerijetko i „otkrićima”). Proizvodnja takve robe postaje imperativ i modus operandi, ali i način opstanka na tržištu. U tome se natječu gotovo svi. Ali, kako dobro prodati priču i kako proizvoditi senzacije iz dana u dan? I kako biti brži od konkurencije? Zbog brzine objavljivanja najnovijih vijesti i bombastičnih događaja nerijetko se zanemaruju najvažnija pravila novinarske profesije – provjeravanje informacija i potvrda koja dolazi iz relevantnih izvora. Potvrdu primarnih, neovisnih, stručnih i imenovanih izvora u objavama nerijetko zamjenjuju sintagme poput: „neki tvrde”, „mnogi misle”, „svi se slažu”, „naš sugovornik koji je želio ostati anoniman napominje”, „iz izvora bliskih nekomu (ili nečemu) saznajemo”… Medijske objave nastale na temelju neimenovanih izvora publici su možda zanimljive i pitke, ali pritom je njihova vjerodostojnost upitna.
Potaknuti sumnjom da se većina medijskih objava umjesto na dva neovisna imenovana izvora temelji na anonimnim izvorima (što pridonosi senzacionalizmu), ili da se u medijskim objavama ne objavljuju nikakvi izvori, (čime se odgovornost prebacuje na novinara ili medij koji je objavio informaciju), odlučili smo se na istraživanje, želeći dokazati, da neobljavljivanje izvora smanjuje vjerodostojnost medijskog izještavanja. Istraživanje je provedeno na primjeru Croatia Airlinesa, odnosno na 367 medijskih objava, u primarnom publicitetu, u šestomjesečnom razdoblju. Razvrstavši ih prema vrsti izvora, bilježili smo objave u kojima se pojavljuju imenovani izvori (službeni iz Croatia Airlinesa i ostali, te neslužbeni), anonimni te medijske objave u kojima nikakav izvor nije naveden. Analiza je pokazala da je najviše objava u odabranom uzorku utemeljeno samo na jednom izvoru. Iz toga se može zaključiti da se novinari zadovoljavaju informacijama što im ih servira prvi izvor kojemu se obrate, ne provjeravajući i ne istražujući dalje. Rezultati i ostalih provedenih istraživanja pokazali su kako u hrvatskoj novinarskoj praksi dva imenovana neovisna izvora nisu conditio sine qua non medijskog izvještavanja. U gotovo dvije trećine medijskih objava pojavljuju se manje od dva imenovana izvora, što neminovno umanjuje vjerodostojnost.
Sagledavanje problema s dvije strane
Iza Vas je dugogodišnje novinarsko iskustvo. Koliko Vam je ono pomoglo u izradi rada?
– Dugogodišnje novinarstvo iskustvo uvelike mi je pomoglo, jer omogućilo mi je sagledati problem s obje strane – i novinarske, i odnosa s javnošću. Osobito mi je to iskustvo dobro došlo u pripremi prvoga istraživanja. Naime, metodom fokus grupe provedeno je preliminarno istraživanje o tome kako novinari percipiraju profesionalce za odnose s javnošću kao izvore informacija. U istraživanju su sudjelovali hrvatski novinari koji prate gospodarstvo. Kad se sažmu odgovori ispitanika, može se zaključiti kako novinari od PR-predstavnika očekuju informiranost, dostupnost i stručnu kompetenciju. Vrlo im je važno da imaju razumijevanja za novinarski posao, pa i novinarskog iskustva, te da s novinarima kontinuirano komuniciraju, ažuriraju podatke i da budu tolerantni prema negativnim medijskim objavama. Kao najvažnije, istaknuli su međusobno povjerenje i vjerodostojnost PR-predstavnika kao izvora, a među poželjne osobine PR-predstavnika uvrstili su uvjerljivost, povjerljivost, autoritativnost, šarmantnost i ljubaznost.
Također, smatraju da je struka odnosa s javnošću u Hrvatskoj stasala te da je u stalnom usponu. Ali, kritični su prema načinu školovanja i usavršavanja PR-predstavnika te prema njihovoj stručnoj kompetenciji. Iako su uvjereni da predstavnici za odnose s javnošću, kako su rekli, uglavnom ne lažu, smatraju da katkad skrivaju informacije te da su informacije koje dobivaju od njih točne, ali nedostatne. Također, istaknuli su da o tome koliko rade na sebi, ovisi i to kakvi su izvori. Zanimljivo, iako su novinari ustvrdili da su informacije koje dobivaju od predstavnika za odnose s javnošću uglavnom točne, ali nedostatne, kvantitativno je istraživanje pokazalo kako se, unatoč takvom stavu, najčešće zadovoljavaju informacijama koje dobivaju samo od jednog izvora, ne upuštajući se u dodatno obogaćivanje i osvjetljavanje teme iz više izvora.
Koji bi bio doprinos znanosti ovog rada?
– U prvom redu znanstveni je doprinos u razradi specifične metodologije i ljestvice vjerodostojnosti, kao mjernog instrumenta koji bi medijski stručnjaci mogli rabiti u mjerenju stupnja vjerodostojnosti medijskih objava. Ljestvica vjerodostojnosti trebala bi poslužiti profesionalcima odnosa s javnošću, novinarima, urednicima i svima koji rade s medijima, za njihov međusobni argumentirani dijalog, osobito onda kad postoje prijepori oko narušavanja profesionalnih standarda izvještavanja ili oko razine vjerodostojnosti medijske objave.
Doprinos je također i u različitim spoznajama dobivenima istraživanjima. Primjerice, kvalitativno istraživanje provedeno fokus grupom pokazuje da je odnos novinara i predstavnika za odnose s javnošću više od komplementarne komunikacijske interakcije. Unatoč suparništvu i različitim ciljevima predstavnika medija i PR-profesionalaca, dvije profesije umnogome su upućene jedna na drugu. Taj podatak potkrepljuje i provedeno kvantitativno istraživanje, prema kojemu su se više nego trećinom tema u uzorku mediji bavili na poticaj odnosa s javnošću. Iz toga se može zaključiti da odnosi s javnošću prilično determiniraju novinarstvo.
Novinari su kao najvažnije za uspostavljanje kvalitetnog dijaloga između predstavnika medija i odnosa s javnošću u istraživanju provedenom fokus grupom istaknuli međusobno povjerenje i vjerodostojnost PR-predstavnika kao izvora. Kvantitativnim istraživanjem utvrđeno je kako u medijskim objavama prevladavaju službeni izvori, pa bi se moglo zaključiti da novinari smatraju kako PR- profesionalci uglavnom zadovoljavaju taj uvjet, jer se tražeći informaciju za neko područje njihova interesa u prvom redu obraćaju osobama koje smatraju stručnima, ali i koje su po službenoj dužnosti mjerodavne i/ili obavezne dati im odgovore na pitanja. Također, podaci dobiveni kvantitativnim istraživanjem o tome da su vjerodostojne objave sa službenim izvorima češće od onih u kojima se pojavljuju neslužbeni i anonimni izvori, navode na zaključak da službeni izvori pridonose vjerodostojnosti.
Najviše objava temelji se samo na jednom izvoru
Na temelju provedenih istraživanja može se zaključiti da uporaba izvora nedvojbeno utječe na vjerodostojnost medijskih objava. Iako smo utvrdili da su u vijestima i izvještajima (dominantnim žanrovima u uzorku) najčešće objave više razine vjerodostojnosti, da se novinari u izvještavanju rijetko koriste anonimnim izvorima te da u vjerodostojnim objavama prevladavaju službeni izvori koji pridonose vjerodostojnosti, istraživanja su jasno pokazala kako se većina medijskih objava temelji na manje od dva imenovana izvora. Većina objava s manje od dva imenovana izvora ima zadovoljene sve ostale profesionalne standarde izvještavanja, pa su upravo izvori jedini element koji nedostaje da bi se ostvarila potpuna vjerodostojnost. Najviše objava temelji se samo na jednom izvoru. Stoga bi hrvatski novinari češće trebali provjeravati informacije iz (barem) još jednoga, dodatnog izvora, žele li postići potpunu vjerodostojnost medijskog izvještavanja.
Koliko Vam je vremena trebalo za izradu rada i čime ste se sve služili?
– Intenzivno sam se bavila ovom tematikom posljednje četiri godine. Za vrijeme poslijediplomskog studija pisali smo pristupne radove za ispite i sudjelovali na znanstvenim skupovima, pa sam te radove povezivala i u njima nastojala istraživati ono što sam mogla iskoristiti i u disertaciji. Disertacija se u prvom redu oslanja na spoznaje iz teorije i prakse novinarstva, struke odnosa s javnošću te komunikologije. Rad ima 328 stranica i 462 citata, a koristila sam se recentnom domaćom i inozemnom znanstvenom te stručnom literaturom na hrvatskom, engleskom, talijanskom i njemačkom jeziku. Provedeno je više istraživanja, predočenih u 39 tablica i 17 slika. Postavljena je jedna glavna i osam pomoćnih hipoteza, od kojih je šest potvrđeno, a dvije su opovrgnute. Dakako, bez obzira na to jesu li hipoteze potvrđene ili opovrgnute, dovele su do novih spoznaja.
Hoćete li se nastaviti baviti ovom tematikom?
– Svakako. Bilo bi zanimljivo istražiti metodom fokus grupe, pojednostavljeno rečeno, i drugu stranu, odnosno kakva je percepcija PR-profesionalaca o novinarima koji prate njihova područja, a također i testirati primjenu ljestvice vjerodostojnosti ne samo na primjeru medijskih objava o Croatia Airlinesu nego i u drugim područjima – osobito kad je riječ o najzahtjevnoj komunikaciji – onoj kriznoj – u kojoj se svaka riječ izvora informacija, osobito službenih, predstavnika za odnose s javnošću, ali i novinara, dvostruko važe, ima dodatnu težinu, a može imati i dalekosežne posljedice.
Na radnom mjestu ste koje je usko vezano uz novinarstvo, struku u kojoj ste bili godinama. S druge strane, u posljednje vrijeme aktivni ste i na znanstvenom polju…
– Ako na kraju smijem reći i nešto emotivno, onda bih to postavila ovako: novinarstvo je moja prva ljubav, a zna se da se prva ljubav nikad ne zaboravlja. Odnosi s javnošću su moja svakodnevica, u teoriji i praksi, dakle moj život. Kad je riječ o znanosti, čini mi se da je moja veza s tim područjem, nakon dugogodišnjeg rada u praksi, tek sad na početku. A svaki je početak zanimljiv, neizmjerno izazovan, pa čak bi se moglo reći i strastven, a to je u svakom slučaju vrlo poticajno i motivirajuće.
Životopis
Ksenija Rajtić Žlof završila je osnovnu i srednju školu u Zagrebu, te je potom na Filozofskom fakultetu u Zagrebu upisala studij talijanskoga jezika i književnosti te španjolskog jezika i književnosti. Kao apsolventica talijanskog i španjolskog jezika i književnosti upisala je na istom fakultetu paralelni studij – engleski jezik i književnost, te je 1982. diplomirala talijanski i španjolski jezik i književnost. Godine 2002. upisala je poslijediplomski studij iz informacijskih i komunikacijskih znanosti na Sveučilištu u Zadru kojeg je završila u prosincu prošle godine uspješnom obranom doktorske disertacije. Godine 1982. počela honorarno surađivati s redakcijama Vjesnika, Večernjeg lista, Vikenda i Izbora. Bila je glavna urednica tjednika Vikend, a objavljivala tekstove u Vjesniku, Večernjem listu, Vikendu, Izboru, Startu, Studiju, Svijetu, Mili, Gloriji. Godine 1994. zaposlila se u Hrvatskoj zrakoplovnoj tvrtki Croatia Airlines kao menadžerica za odnose s javnošću, gdje i dandanas radi. Uz to predaje na Visokoj školi za poslovanje i upravljanje Adam Baltazar Krčelić, Zaprešić.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Županija
POTPORE
Dodijeljene su potpore Turističke zajednice Zadarske županije, evo tko je dobio sredstva
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Zadar
DHMZ
Danas djelomice sunčano uz promjenjivu naoblaku
Style
Manje kalorija
Veganska prehrana bolja je za mršavljenje i snižavanje kolesterola od mediteranske
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Zadar
legendarni veslač