Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Najmanji računi obiteljima s najmanje članova

Autor: Elza Radulić-Toman

25.01.2010. 23:00
Najmanji računi obiteljima s najmanje članova

Foto: Tomislav JERAK



Dokazi trebaju sadržavati, među ostalim, potvrdu predstavnika stanara, upravitelja zgrade ili ako njih nemaju, potvrdu potpisanu od 50 posto stanara konkretne zgrade. Nešto slično se traži i od vlasnika kuća za odmor koji trebaju, uz ostalo, donijeti i potvrdu Mjesnoga odbora, ali i potvrdu da redovito plaćaju porez na kuću za odmor
Zadranima će vrlo skoro na samome početku veljače stići prvi računi “Čistoće”, koji će se obračunavati na novi način, po novome Zakonu o otpadu, što je u cijeloj Hrvatskoj stupio na snagu prvoga dana ove godine. Ukratko, riječ je o drugačijim računima, o drugačijim obračunima i drugačijim iznosima. Ne obvezno i većima od dosadašnjih. Osnovno iz novoga zakona je da će se usluge “Čistoće” za skupljanje i odvoz kućnoga otpada ubuduće plaćati po količini proizvedenoga otpada u svakoj kući ili stanu.
Računi svaki mjesec
Ta količina smeća će ovisiti i naplaćivati se po broju članova obitelji, kada je riječ o stanovima u stambenim zgradama, odnosno po volumenu, ako je riječ o obiteljskim kućama. Dakle, “Čistoća” već ima popise članova u svim obiteljima u Zadru i još nekim općinama i gradovima koje pokriva svojim uslugama, a dobila ih je od upravitelja zgrada ili od predstavnika stanara, i na temelju takvih popisa će obračunati i prve račune za siječanj. Inače, računi neće kao dosad dolaziti dva ili tri puta na godinu, već će odsad stizati svaki mjesec i to unazad, za već obavljene usluge. I stoga, poručuju iz “Čistoće”, svi građani koji smatraju da im obračuni nisu pravedni, na primjer, da imaju manje ili više članova obitelji, mogu poslati pismeni prigovor, kao i osobno doći u za to osnovanu službu, ali i donijeti dokaze. Dokazi trebaju sadržavati, među ostalim, potvrdu predstavnika stanara, upravitelja zgrade ili, ako njih nemaju, potvrdu potpisanu od 50 posto stanara konkretne zgrade. Nešto slično se traži i od vlasnika kuća za odmor koji trebaju, uz ostalo, donijeti i potvrdu Mjesnoga odbora, ali i potvrdu da redovito plaćaju porez na kuću za odmor. Navedena dokumentacija će, ako nije starija od 30 dana, vrijediti samo za tekuću godinu. Inače, svaka prijavljena promjena broja članova obitelji i slične promjene će se primjenjivati prilikom prvoga sljedećeg obračuna.
Očito je da je novi zakon znatno stroži i da će se u ovu komunalnu problematiku uvesti puno više reda nego što je to bilo po starim propisima. Ipak, direktor “Čistoće” Tomislav Ćurko napominje da će u prvome tromjesečju “Čistoća” biti ponešto fleksibilnija, to će biti vrijeme prilagodbe, ali nakon toga neće biti popuštanja. Dapače, možda će neke i zateći, ali radnici koji odvoze kućni otpad će dobiti nalog da ne skupljaju i one dodatne vrećice, kutije ili slične ambalaže s otpadom, ako se nađu pokraj službenih spremnika za komunalni otpad.
Promjena cijena
Događa se i danas da vlasnici kuća uzmu nedovoljno veliki spremnik, a onda dodatni otpad ostavljaju u nečem drugom, u svakakvoj pa i otvorenoj ambalaži, iz koje se otpad razleti ili ga mačke raznesu. Spremnici namijenjeni ovoj svrsi su zapremnine od 80 litara, od 120 i od 240 litara i “Čistoća” iz odvozi dva puta tjedno. Kanta, kako je nazivaju građani ili spremnik od 80 litara mjesečno stoji 47,66 kuna, a od 120 litara 55,04 kune. No, ona dvostruko veća nije i dvostruko skuplja, već kanta od 240 litara stoji 69,80 kuna na mjesec. Domaćinstva u obiteljskim kućama trebaju procijeniti koliki će im spremnik najbolje odgovarati. Vjerojatno će se prevariti oni koji će kalkulirati pa tako uzmu manji spremnik, jeftiniji za 15-ak kuna, a nedovoljan za sve njihovo smeće koje će, dakle, tamo i ostajati ako ga bude pored spremnika.
U novome Pravilniku o općim uvjetima isporuke ovih komunalnih usluga ima niz novosti, koje obvezuju isporučitelja usluge kao i korisnike usluge. Zadarska “Čistoća” ima oko 30.000 korisnika, kojima su nove cijene sada preraspodijeljene. Jer, neki će dobiti niže cijene nego dosad, a neki pak nešto uvećane. Naravno, niže će imati manja kućanstva, bez obzira kolike stanove koriste. Jer, dosad su oni u stanovima plaćali po stambenim kvadratima. I tvrdi se u “Čistoći” da su stare, ali i nove zadarske cijene za ove usluge među najnižima u zemlji. Niže su, kažu, od sličnih, ali i od manjih gradova od Zadra poput Karlovca ili Čakovca. Na primjer, ako u stanu od 70-ak četvornih metara žive dvije osobe, sigurno će odsad plaćati manje nego što su im to dosad “odnosili” kvadrati. Inače, zanimljiv je podatak da je u Zadru prosječan stan velik 67 četvornih metara i u njemu također u prosjeku žive 2 – 3 člana, koji mjesečno plaćaju u prosjeku 35 kuna.