Europsko, pa tako i hrvatsko, tržište osamdesetih godina prošlog stoljeća karakterizirali su povoljni, funkcionalni automobili B segmenta koji su unatoč tadašnjem stupnju tehnologije bili razumni potrošači
Sjećate se Fiat Una? Svakako, uz uvjet da imate najmanje četrdesetak godina. I ne samo da ga se sjećate već vam sasvim sigurno ispred očiju izranja i svojevrsna fascinacija tim automobilom. Hrvatsko je tržište tada bilo preplavljeno Zastavinim modelima, pa tako i vrlo uspješnim Yugom – uvelike na tragu najbolje talijanske škole proizvodnje malih automobila, no Uno je ipak bio nešto sasvim posebno. Iako nevelik, dužine svega 3645 mm, uz 1549 mm širine te 1405 mm visine, tada je djelovao – kao pravi obiteljski automobil. Težina mu se kretala od 700 do 900 kilograma, a najmanji motor imao je svega 900 “kubika” i 45 KS. Našu mladenačku zaokupljenost tim automobilom podijelila je i tadašnja novinarska struka dodjelivši mu 1984. godine nagradu “Car of the year”.
Razvijao se Uno u svim smjerovima, u Italiji se proizvodio do 1995. godine, da bi nastavak uslijedio u Brazilu, Turskoj kao i još čitavom nizu država.
Europa se pak tih godina počela – bahatiti. Rasli au automobili u svim smjerovima, punili su se potrebnom i nepotrebnom opremom, snaga se unutar iste klase u pravilu udvostručavala. Dobivali su automobili kroz vrijeme, a posebno zadnjih 20-ak godina, i čitav niz pozitivnih svojstava, po pitanju sigurnosti ponajviše, ali nekako se ne možemo oteti utisku kako je čitava priča zapravo bila smišljena da bi se moglo – dizati cijene. Iako su istina i ljudi zadnjih desetljeća sve deblji i deblji, navedeni rast ipak nije bio potreban.
I nije samo Uno bio skoro pa savršeni spoj funkcionalnosti, odnosno sažetak realnih potreba ljudi za mobilnošću. Kao jedan jako dobar primjer razuma i logike ističemo i Citroen AX. Također nevelik, taj je automobil startao s težinom od 670 kilograma. Bez ikakvih je problema prevozio četiri odrasla putnika, a s motorom od 60 “konja” trošio je u prosjeku manje od 7 litara. Pojedini dijelovi karoserije bili su od posebno otporne plastike, a peta vrata nisu imala zajednički okvir već se pokrov “bunkera” direktno vezivao na staklo. Na taj se način nije narušilo ni sigurnost, ni funkcionalnost, ali se smanjilo težinu te tako i potrošnju. Bio je tu i Renault 5, ma bila je sva sila automobila čiji je zajednički nazivnik bio – razum.
Danas, kad svjedočimo razornim posljedicama ekonomske krize što je, između ostalog, opustošila automobilske salone, opet se prisjećamo – osamdesetih. Prisjetio ih se nedavno i karizmatični direktor Fiata Sergio Marchionne te najavio proizvodnju funkcionalnog automobila B segmenta čija će najvažnija zadaća biti dovesti tehnološku sigurnosti u zonu povoljne cijene. Sjetio se vjerojatno i genijalnog koncepta Una – i lijepog, i funkcionalnog, i štedljivog – te u svojim mislima savim sigurno vrti jednu takvu priču koja bi mogla dovesti do snažnijeg pojeftinjenja automobila.
Danas je u Hrvatskoj primjerice teško pronaći automobil cijene niže od 60 tisuća kuna. Najčešći iznosi koji se izdvajaju za automobil “vrte” se oko 85 tisuća kuna. A to je u situaciji nesigurnih primanja, čiji je k tome prosjek ispod pet tisuća kuna, previše te se zbog toga više malo tko odlučuje na kupnju novog vozila. Dacija je bila uspješno startala s Loganom, ali danas kad u Hrvatskoj nudi, istina jako dobar, Sandero, i njihove su se cijene značajnije približile (pre)visokom prosjeku.
Kriza? Možda i nije svako zlo za zlo, možda se konačno u proizvodnju automobila vrati logika. Ona iz osamdesetih godina prošlog stoljeća. Svi smo u automobil stali, nismo se “ubili” na putovanju, nismo ni previše goriva potrošili. Tko bi danas uspio proizvesti korektni automobil po cijeni od 50-ak tisuća kuna – glavni bi mu dobitak, pa ma koliko kriza bila velika i opasna, bio osiguran.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
mali nogomet
Sv. Ante Zrilić nekretnine vratio se u Prvu ligu
Zadar
OŠ Krune Krstića
NAGRADE ADDIKO BANKE Zadarske učenice najbolje u financijskoj pismenosti
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Počeo izlaziti prvi hrvatski vinski digitalni časopis, Vinske zvijezde
Ostali sportovi
Uspjeh ŠSD Jadran
Odbojkaši OŠ Bartula Kašića viceprvaci Hrvatske
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Crna Kronika
PU ZADARSKA