Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Raspored pisanja testova na početku godine

Autor:

25.09.2009. 22:00
Raspored pisanja testova na početku godine

Foto: Adam VIDAS



Ima doista neodgovornih roditelja, koji ne dolaze i u nekim školama je to veliki problem. A kod problematičnih učenika, obično se ispostavi da je problem u roditeljima koji bi trebali biti odgovorni za djecu, a ne vode o njima dovoljno računa, ne prate njihov rad ili izostanke. Stoga smatram da bi za velik broj izostanaka čak trebalo uvesti i novčane kazne, kaže Ranko Artuković, ravnatelj Gimnazije Jurja Barakovića


Prema novom Pravilniku o praćenju i ocjenjivanju učenika koji bi uskoro trebao biti dovršen, uvodi se novi način ispitivanja u osnovne i srednje škole. Kako je već u medijima najavljeno, učenici će umjesto dosadašnja tri, tjedno smjeti pisati najviše dva testa. Testovi se neće smjeti pisati u istome danu, a na dan pisanja testa usmeno će učenici moći odgovarati samo iz jednog predmeta.
Dobar plan pola posla
Provjere znanja kraće od petnaest minuta neće se upisivati u imenik, već će imati svrhu poticanja učenika na kontinuirani rad. Također, učenici će se i za svaki od predmeta jednom u polugodištu moći ispričati da nisu spremni odgovarati. Za one koji dva puta za redom ne postignu minimalna očekivanja organizirat će se dopunska nastava, a jedna od najvećih novosti je ona koja škole obvezuje da na samom početku školske godine naprave raspored pisanja testova iz svih predmeta, te o tome obavijeste učenike i roditelje.
Što misle o novim odredbama Pravilnika koji još uvijek nije službeno donesen, pitali smo neke od ravnatelja zadarskih osnovnih i srednjih škola.
Ravnateljica Osnovne škole Stanovi Jurka Šaban smatra da će novi Pravilnik biti određeniji i precizniji, da će ići u prilog učenicima, ali da neće puno poremetiti rad nastavnika, već će im dati jasnije okvire i smjernice.
– Pretpostavljam da će se voditi jako puno računa o učenicima, jer je intencija škole da bude po mjeri svakog đaka. Smatram da je u redu to što će učenici unaprijed znati raspored pisanja testova. Dobar plan, naime, znači već pola posla, što će i učenicima sigurno puno olakšati da se pripreme, kaže Šaban. Ocjenjivanje se, dodaje Šaban, ne smije olako shvaćati, te se svatko uvijek treba pitati kako je i je li nešto dobro napravio.
– Vjerujem da će mogućnost kontinuiranog praćenja učenika biti veća, da ćemo imati veći uvid u odnos učenika prema radu, njihovu aktivnost i usmjerenost na zanja koja sutra trebaju upotrijebiti u životu, kaže ravnateljca Šaban.
Većinu spomenutih novosti Pravilnika podržava i Marko Marin, ravnatelj Osnovne škole Šimuna Kožičića Benje. On smatra da je dobra odredba kojom se više neće smjeti pisati inicijalni testovi u prvom tjednu nastave, kao i ona prema kojoj će se testovi obavezno pisati samo iz onih nastavnih predmeta za koje to kao obvezu propisuje nastavni plan i program, a trenutno su to hrvatski i strani jezik, te matematika i informatika.
– Testovi se neće više pisati iz svih predmeta i to je dobro. Jer, iako je nastavnicima lakše dati pismeni test, za učenike je bolje da budu usmeno ispitani, kaže Marin, koji također vjeruje da će se na taj način više moći kontrolirati učenički uspjeh i znanje.
Propisane i obveze roditelja
Gledano, pak, s pozicije srednjih škola, ravnatelj Gimnazije Jurja Barakovića Ranko Artuković, smatra kako su preinake sitne. Najava testova, u njihovoj je školi već uobičajena praksa, kao i obrazlaganje ocjena koje se daju, a što će prema novom Pravilniku sada postati dužnost svih nastavnika.
– Svaki pismeni ispit đaima se najavi, makar tjedan dana prije i pritom je vrlo bitno da se tijekom godine ravnomjerno rasporede. Također, važno je svaku ocjenu koja se daje i obrazložiti. Nastavnik već na početku školske godine učenicima kaže što od njih traži. Upoznaje ih s Pravilnikom o kućnom redu i o ocjenjivanju, te kod nas, kaže Artuković, nema puno pritužbi na ocjene.
A osim odredbi kojima usmjeruje rad nastavnika, novi Pravilnik propisuje i obveze roditelja, koji su dužni doći u školu i informirati se o djetetovom učenju najmanje jednom u polugodištu. U suprotnom, mogu biti prijavljeni Centru za socijalnu skrb zbog nebrige.
– Ima doista neodgovornih roditelja, koji ne dolaze i u nekim školama je to veliki problem. A kod problematičnih učenika, obično se ispostavi da je problem u roditeljima koji bi trebali biti odgovorni za djecu, a ne vode o njima dovoljno računa, ne prate njihov rad ili izostanke. Stoga smatram da bi za velik broj izostanaka čak trebalo uvesti i novčane kazne. Jer ako za neki izostanak nema opravdanja, onda je to roditeljski propust, smatra Artuković.
Stav ravnatelja Gimnazije Franje Petrića, Zdravka Ćurka, o novom Pravilniku je pak, takav da će njegovo uvođenje otežati rad profesora, a neće puno pomoći djeci. Jer kako kaže, s jedne strane traže se ocjene, a smanjenjem broja ispitivanja neće ih biti moguće iz čega dati. Stoga on smatra da bi bilo najbolje uvesti sustav ocjenjivanja koji se često primjenjuje u drugim zemljama. Odnosno da se đacima zadaju određeni rokovi u okviru kojih mogu odgovarati kada za to budu spremni. A ako se na njih ne jave, ponavljaju godinu.
– Mi teško vršimo pedagoške norme jer su svi nezadovoljni, pritisci roditelja i djece su veliki. Nove odredbe su, naime, prividno rasterećenje učenika, ali veliko opterećenje za nastavnike, koji ne mogu provoditi standarde koninuirano, budući da su im mogućnosti sužene – smanjenjem broja testova, mogućnostima opravdavanja učenika. Trebalo bi stoga uvesti sustav koji imaju inozemne škole, da se učenici ispituju po rokovima, koji se godišnje propisuju. Činjenica da se pita djecu kada nisu spremna nije dobra. No, ako im se daju rokovi, a oni ne dođu, sami su odredili sebi sudbinu, kaže Ćurko, ističući kako je čak potrebno ići u radikalnu promjenu sustava. Pritom ističe uvođenje koncentrirane nastave, gdje bi se pojedini predmeti odradili u roku od mjesec, mjesec i pol dana, a oni drugi, koji se polažu na maturi – hrvatski, strani jezik i matematika da se slušaju kontinuirano tijekom cijele godine, zaključuje Ćurko.