Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Odnos djece i roditelja je dvosmjeran i uzajaman

Autor: Katarina Belić

26.05.2010. 22:00
Odnos djece i roditelja je dvosmjeran i uzajaman

Foto: Zvonko KUCELIN



Suvremena obitelj danas prolazi kroz radikalnu transformaciju u smislu da su nerijetko oba roditelja zaposlena i da u odgoju nema podrške šire obitelji


Na odjelu za Psihologiju Sveučilišta u Zadru jučer su započeli XVII. dani psihologije u Zadru u sklopu kojih je društvo ”Naša djeca” održalo okrugli stol na temu ” Rana intervencija u djetinjstvu u Zadarskoj županiji”. Tom prilikom predstavljen je program rane podrške obiteljima i djeci s razvojnim teškoćama ili rizicima pod nazivom ”Od početka zajedno”. O važnosti rane dobi u razvoju i kasnijem napretku djeteta najprije je govorila prof. dr. sc. Anita Vulić-Prtorić sa Katedre za kliničku psihologiju, Sveučilišta u Zadru.
–  Dijete u prvim godinama života ima ubrzan razvoj mozga kao i intezivan rast živčanih vlakana. Za razvoj njegovog punog potencijala dijete se treba osjećati posebno, voljeno i sigurno.
Potrebno ga je usmjeriti u ponašanju i pružiti mu uravnotežen osjećaj slobode ali i ograničenja te ga izložiti što većem broju raznih iskustva kroz igru, knjige, glazbu i priče. Obiteljski život je prva škola emocionalnog učenja i ona se odvija kroz svakodnevnu interakciju između roditelja i djeteta. Stoga je važno da je u prvim godinama života komunikacija između roditelja i djece dobro uspostavljena, poručuje Vulić-Prtorić.
Također, dugo se smatralo da su djeca rođena takva kakva jesu po ponašanju, no danas se zna da je taj odnos između djece i roditelja dvosmjeran i uzajaman. Ne samo da roditelj regulira emocije djeteta nego i obrnuto. Dakle temperament nije sudbina što dokazuju i brojna istraživanja provedena u posljednih nekoliko godina, na što se u svom predavanju  nadovezala i prof. dr. sc. Marta Ljubešić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
– Obitelj je kontekst za razvoj. Naš je razvoj određen okolinom u kojoj dijete odrasta, a u prvim godinama života je ta okolina djetetova obitelj. Suvremena obitelj danas prolazi kroz radikalnu transformaciju u smislu da su nerijetko oba roditelja zaposlena i da u odgoju nema podrške šire obitelji. Međutim stav u odgoju i prema obrazovanju djece posebno one s razvojnim teškoćama treba biti: ”Obrazuj i uključi u zajednicu”. Od rođenja pa nadalje mi rastemo i učimo jer je naša biologija takva i u tome veliku ulogu igra upravo  naša okolina, kazala je Ljubešić. 
U fokusu ovog programa, na čiju temu se održao okrugli stol  ”Od početka zajedno” su djeca od rođenja pa do treće godine.
U njegovoj realizaciji mogu pomoći još i savjetovališta za roditelje kao i edukativne radionice s roditeljima i stručnjacima u suradnji s Hrvatskom udrugom za ranu intervenciju (HURID). 
– Cilj programa je pravovremeno pružiti stučnu podršku obiteljima male djece s razvojnim teškoćama ili rizikom za njihovo nastajanje, edukacija roditelja i stručnjaka kao i senzibilizacija javnosti za potrebe male djece s razvojnim teškoćama i njihovih obitelji, kazala je Dijana Miočić, profesor defektolog i voditeljica projekta.