Svojedobno se riba, osobito ova pasovina, kao se zvala, izrazito puno sušila i to je bila glavna hrana za zimske dane. Mi želimo obnoviti i sačuvati te običaje i stoga smo ovdje i donijeli jedan primjerak koji je priređen na tradicionalni način, kako bi naši stari rekli “pod kapotom”. Voljeli bismo da on postane čuvar ili simbol čuvanja naše tradicije, kao što je pas čuvar kuće, a ovaj sušeni morski čuvat će kulinarsku tradiciju, kazao nam je Zoran Krpetić
Sušenje zrakom jedan je od najjednostavnijih načina konzerviranja ribe s kojim se ljudi bave od pamtivijeka. Gospodarska važnost ovoga oblika konzerviranja u prošlosti na Jadranu bila je izuzetno velika. Svuda uz more ribe i glavonošci sušili su se i tako čuvali za daljnju uporabu. S dolaskom modernih vremena i zamrzivača, međutim ovaj tradicionalni način čuvanja hrane iz mora počeo se sve više gasiti. Zajedno s nestankom sušenja u zaborav su počela padati i jela od sušene landrovine, hobotnice ili manula. Posljednjih nekoliko godina, u skladu sa sve izraženijim trendovima čuvanja i oživljavanje autohtone hrane, proizvoda i recepata, doći će, možda i bolji dani za suhu ribu. Tako misle i na otoku Vrgadi, na kojoj je nekad sušenje različitih vrsta riba kojima more oko toga otoka obiluje, bilo jako rašireno.
Protiv “točke nestajanja”
– Svojedobno se riba, osobito ova pasovina, kao se zvala, izrazito puno sušila i to je bila glavna hrana za zimske dane. Mi želimo obnoviti i sačuvati te običaje i stoga smo ovdje i donijeli jedan primjerak koji je priređen na tradicionalni način, kako bi naši stari rekli ‘pod kapotom’. Voljeli bismo da on postane čuvar ili simbol čuvanja naše tradicije, kao što je pas čuvar kuće, a ovaj sušeni morski, čuvat će kulinarsku tradiciju, kazao nam je Zoran Krpetić koji je dosad prikupio dvije stotine originalnih i autohtonih recepata ovoga kraja, od kojih su mnogi upravo sa sušenom ribom.
– Na Vrgadi kao i na mnogim drugim otocima događa se ono što smo nazvali ‘točka nestajanja’. To je ono s čime se susrećemo i otoci i mi njihovi stanovnici te stoga svi običaji nama dobro dolaze pogotovo što danas da bismo se prisjetili nekih starinskih običaja, moramo dobro zaviriti u knjige da bismo ih ispravno i točno ponovili. Stoga je sušeni pas možda jedan od najboljih simbola onoga što su naši stari radili kako bi preživjeli na ovim prostorima, istaknuo je Krpetić od kojega se može saznati i više detalja o sušenju “pod kapotom” i načinima gastronomskog uživanja u specijalitetima od sušene ribe.
– Kod pripremanja sušene pasovine, od načina spremanja najtipičnije je kuhanje i to na onaj način kako se sprema bakalar. Tako se mogu sušiti i pripremati i mnoge druge iz grupe pridnenih riba ili landrovine: pas, mačka, sklat i raža se također mogu sušiti, a jednako tako i mol koji je u biti srodnik bakalara. I sva ta riba koja se suši ima jednu jedinu funkciju, kako je bilo u onomu starom lancu prehrane, a to je da se jede onda kada je oskudica. Da je spremi na određena mjesta, držala se obično u jutenim vrećicama. I tako bi je se znalo čuvati i do dvije godine. Nakon toga bi je, doduše, bilo teško razmočiti, dodaje Krpetić koji svoju priču potkrepljuje i velikim primjerkom osušenog morskog pasa, priređenog na tradicionalan način. Riječ je o svježem primjerku te je njega dovoljno u mlakoj vodi držati pola sata.
– Tada mu se oguli koža, iščupaju se ovi repovi i peraje te ga se jednostavno izreže na komadiće i sprema. Ovaj proizvod je osim što je dio naše tradicije i osim toga veoma ukusan, zanimljiv za promoviranje i iz drugih razloga: količinski on je prisutan u ovom akvatoriju. Nekad ga se lovilo dosta, ali i sad ga se lovi dosta s time da se danas dosta toga i baci. Kad bismo mi ovdje u nekom doglednom vremenu uspjeli postaviti otkupnu stanicu te odrediti jedno mjesto za mali pogon koji bi proizvodio ovakvu hranu, to bi bilo veoma zanimljivo, rekao nam je Zoran Krpetić, koji u sklopu svoje galeriju ‘Palmina’ već nudi neke autohtone gastrozanimljivosti s okusom davnih vremena kao što su kapari s motarom ili petrovcem.
Autohtone jestive stvari
– U pregovorima s općinskim vlastima u Pakoštanima da nam oslobode neke prostore, kako bismo mogli ući u projekat sa Županijom i tako i fondovima koji stimuliraju proizvodnju hrane, kao i otočne proizvode.
O suhoj ribi, njezinoj prošlosti i mogućoj budućnosti na Vrgadi razgovaramo u galeriji projekta 888 Branimira Čilića koji primjećuje:
– Sušena riba može postati autohtoni suvenir – jestive stvari!
O značenju koje je nekad sušena riba imala na Vrgadi kazivao nam je i predsjednik Mjesnog odbora, Eriden Livić:
– Sjećam se kao dijete, možda sam bio maskota svog pokojnog dida i njegova prijatelja pokojnog Gabre, koji su me vodili svaki dan od moje treće godine na mriže. Lovila ta takozvana ‘hljandrovina’, znači pas, raža, žutica i sve što se moglo uloviti tijekom dana i noći na parangal, a lovila se i ostala riba u mriže. Zbog nemogućnosti korištenja modernih tehničkih pomagala, ribu je trebalo na najbolji mogući način znati konzervirati za zimske, ljetne i sve ostale dane, ovisno od doba godine kad se riba ulovila i za koje se doba trebalo sačuvati. Ljudi su se snalazili, nešto se sušilo, nešto se solilo. I ugor se sušio također, samo što ga je danas lakše staviti u hladnjak, kazao nam je Livić te nastavio svoju priču:
Korijeni ludra
– Vrgadini su od pamtivijeka bili ribari. Živjeli su za ribarstvo, imali su svoju ribarsku flotu, s bracerama i drugim hrvatskim brodograđevnim izumima. Danas malo ljudi zna da su Vrgadini, kao i Ižani, prvi izmislili ludar. To priznaju i stručnjaci, tako navodi i literatura. No žalosno je da Ministarstvo koje je za to nadležno ne dodijelio ovim mjestima, dakle, Vrgadi i Ižu počasni broj dozvole. Da ti stari koji još nešto znaju nauče djecu, nova pokoljenja, da im pokažu kako su lovili ribu i kako su živjeli, od čega su živjeli da bi danas ti novi naraštaji postojali jer su ih njihovi praroditelji uspjeli tom vrstom ribarstva prehraniti, ističe Livić, koji na svom mjesto predsjednika MO-a pokreće i podržava mnoge projekte vrednovanja i predstavljanja blaga iz nekadašnjih načina života koja se često danas zaboravljaju.
Inicijativni odbor za osnivanje udruge HH – Hrvatska hrana, također su zainteresirani da se vrgadinsko gastronomsko kulturno naslijeđe uključi u popis tradicionalnih kulinarskih proizvoda kao i autohtonih recepata koje valja podjednako i sačuvati i predstaviti široj javnosti. Ponajprije domaćoj, naglašavaju u HH, jer ako sami nećemo prepoznavati svoje vrijednosti, teško ćemo postići da ih cijene naši gosti, turisti i drugi stranci.
Drvo (ni)je bitno
Kod sušenoga pasa u oči upadaju drvene grančice kojima je rastegnut. Kako nam kažu domaćini, nije bitno koje je drvo.
– No uvijek je bolje da je to ružmarin ili maslina. Razvuče ga se tako da se sol koja se tu nabaci ne bi previše zatezala ribu. Sol uvijek zateže, a ovako ostanu unutra vlažni mjehuri. Ta vlaga kasnije nestane ako zapuše bura i sličnom, no čim prestane bura, počne jugo opet vlaga ulazi u te mjehure veće i počinje kvarenje. A ovako razapeta riba ostaje tanka, što je bolje i za skladištenje, moći će ga se zarolati, zapakirati etiketirati i staviti u frižider, kaže Zoran Krpetić.
Pradjedova ekologija
– Svi danas govore da se riba izlovljava, ali naši stari ribari su imali shvaćanja koja se danas smatraju modernima – očuvanja prirode, čak ekologije. Nisu htjeli izlovljavati i pretjerano loviti ribu, nego onoliko koliko je bilo dovoljno za prehraniti svoju familiju i koliko im je potrebno da prodaju, odnosno u robnoj razmjeni gdje se za kilogram ribe dobivalo ulje, vino, žitarice i slično, kazao nam je Eriden Livić, upozorivši da mu se čini da današnja zakonska regulativa ne ide u smjeru očuvanja ribljeg fonda, nego prema izlovljavanju.
Suha riba i Liburni
Sušenje ribe osim svoje vrijednosti u prehrani te kao spomenik ribarske, a i gastronomske tradicije prošlih vremena, ima i posebno značenje u proučavanju povijesti etnologije. Prema radovima prof. Mihovila i dr. sc. Andrije Željka Lovrića, običaj sušenja ribe posebno je izražen od čitavoga Sredozemlja upravo na sjevernijem dijelu Jadrana, zavičaju nekadašnjeg plemena Liburna. Ovo se uzima kao jedan od pokazatelja za njihovo moguće protogermansko podrijetlo, jer sredozemni narodi ribu konzerviraju većinom soljenjem, dok se kod germanskih ribara preferira sušenje, o čemu svjedoči i udomaćeni bakalar.
Kako spremiti suhu pasovinu?
Zoran Krpetić otkrio nam je i način spremanja suhe ribe kakav je sačuvan na Vrgadi:
Ribu potopi u vrelu vodu, očisti od kože, isjeći na komadiće i kuhaj 15-20 minuta. U vodi koja je ostala od kuhanja ribe, skuhaj očišćeni i na komade izrezani krumpir. Skuhani krumpir dodaj suhoj ribi, stavi sjeckanog bijelog luka, peršina, začinskog mediteranskog bilja, maslinovog ulja, soli i papra. Poklopi pa dobro sve protresi. Po potebi dodaj malo mlijeka i vode u kojoj se riba kuhala i tako sve dobro izmiješaj.
Suhu se ribu može spremati i na brudet.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Španjolska
Ipak preokret: Xavi ostaje u Barci i nakon ove sezone
Košarka
NBA liga
Miami došao do senzacije i rekorda u Bostonu, Oklahoma povećala prednost
Zadar
NASTUP
„Zoranić“ nastupio u Korčuli kao gost Zbora Moreška
Zadar
APARTMANIZACIJA UZELA MAHA
‘DOŠLI SMO DO TOČKE PRETJERIVANJA’ U Zadru i županiji veliki porast iznajmljivanja na crno
Hrvatska
PERUŠIĆ
Djeca u Perušiću ne idu na nastavu zbog prijetnje jednog učenika: ‘Ne puštamo djecu u školu do daljnjega…’
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Zadar
HEP JAVLJA